
به گزارش ایکنا، شماره نخست دوره جدید مجله «خردنامه» منتشر شد. این مجله در شماره نخست به بررسی مکتب سلوکی و تربیتی حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «انقلاب در سلوک» پرداخته است.
این بررسی در گفتوگوهای متعدد و متنوع با اندیشمندان و کارشناسان حوزه مزبور صورت گرفته است که در میان آنها افرادی چون حجتالاسلام خسروپناه، حجتالاسلام علی مهدیان، مهدی شبان، فاطمه طباطبایی، محمود شیخ، حجتالاسلام سعید هلالیان حضور دارند.
«خردنامه» تلاش کرده تا شمایی از فضای مکتب تربیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران ارائه و با جمعبندی گفتوگوها در یک ساختار منسجم، «توصیههای برجسته سلوکی» برخاسته از مکتب تربیتی امام(ره) را برای جوانان انقلابی ارائه دهد. توصیههایی که بهنوعی نقاط آغازین «سلوک انقلابی» محسوب میشوند.
کاری از جنس رسولان بزرگ الهی
در مطلب نخست مجله «خردنامه» گفتوگویی با آیتالله محمدرضا عابدینی با عنوان «کاری از جنس رسولان بزرگ الهی» با موضوع «بررسی جایگاه حضرت امام(ره) در تاریخ سلوک بشریت» چنین آمده است: امام خمینی(ره) در عین حال که یک حقیقت آشکار بود ولی در عین حال یک حقیقت مخفی و سری برای ما بود. اگر حیرت کاری را که امام در نظام سلوکی و اخلاقی انجام داد حتی در همین لایه بخواهیم نگاه کنیم؛ واقعاً ایشان روحی در نظام سلوکی دمید. یعنی یک موقع انسان میگوید سلوکی در کنار بقیه سلوکها، راهی در کنار بقیه راهها، این حرف درست است و جای خودش را دارد اما یک موقع نگاه این است که اصلاً امام(ره) روح دمید یعنی همه آن سلوکهای دیگر تا قبل از این به منزله بدنی بودند که در آنها یک روح دمیده شد.
به عبارتی وقتی که امام این نهضت را که حقیقتش معنوی بود برپا کرد، تازه در تمام مسالک اخلاقی و مشربهای سلوکی، روح دمیده شد به آنها و مثل عصای موسی که یک دفعه زنده شد حیات گرفتند. لذا اگر فقط بخواهیم مکتب امام(ره) را در کنار مکاتب اخلاقی دیگر بسنجیم، جفاست چرا که این روح نسبت به بدن است و همه آنها زنده شدند. یعنی به مکتب علامه طباطبایی و بزرگان دیگر باید قبل از جریان انقلاب اسلامی و حرکت امام و بعد از آن نگاه شود. لذا بدون در نظر گرفتن نهضت امام(ره)، یک مکتب و مسلکی به عنوان مکتب علامه و مکاتب دیگر زنده و شناخته نمیشدند؛ بنابراین روا نیست که ما مکتب امام(ره) و مکاتب دیگر را در عرض هم بسنجیم.
تربیت عام با روش غیرمتمرکز در آثار امام(ره)
در ادامه مطالب این شماره گفتوگویی با آیتالله تحریری با عنوان «تربیت عام با روش غیرمتمرکز در آثار امام(ره)» با موضوع «نکاتی در روش اخلاقی سلوکی حضرت امام(ره)» آمده است که نوشته شده است: گفتوگو در رابطه با شخصیت حضرت امام(ره) یک بحث بسیار لازم و مفید برای افراد مختلف جامعه در عرصههای گوناگون است. این گفتمان هم ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) را برای محققان مشخص میکند و هم جامعیت شخصیت ایشان سبب میشود کسانی که توان الگوگیری از این شخصیت عظیم را دارند انگیزه پیدا کنند.
یک نکته مقدماتی اشاره کنم و آن اینکه دین ما یک دین جامع است و برای هدایت همه جانبه انسان به سوی حق آمده است. دین جامع از سوی خدای متعال آمده است و در عرصه زندگی و جامعه اقامه شود و حاکمیت دینی یعنی تحقق همه ارزشها و تعالیم دین در اداره جامعه به عبارتی یکی از ابعاد مهم دین حاکمیت دین در اداره جامعه است. خدای متعال جایگاه اقامه دین را به انبیای الهی و بعد از آن به ائمه معصومین(ع) عطا کرده است. تحقق دین در جامعه باید در همه زمانها باشد و مخصوص زمان خاصی نیست. ساختار دین باید در همه زمانها و مکانها تحقق پیدا کند.
نکاتی که در روش اخلاقی حضرت امام(ره) مشاهده میکنیم بدین شرح است: اول اینکه ایشان تحصیل علم و معرفت را شرط لازم برای سلوک میدانند. اساساً عقلانیت یک عنصر مهم در تربیت و اخلاق از نگاه امام(ره) تلقی میشود. لذا میبینیم ایشان ورود جدی در دانش عرفان نظری دارد اما تحصیل علم را کافی نمیدانند. دوم اینکه ایشان به مسئله موعظه و تنبه خیلی عنایت دارند که در جای جای ۴۰ حدیث موعظه مورد توجه قرار میگیرد.
سوم اینکه ایشان از باب توجه به مسئله تربیت به راههای عملی اکتساب فضایل اخلاقی و دوری از رذائل نظر جدی دارد. مسئلهای که کمتر در کتابهای اخلاقی مورد توجه قرار میگیرد به این جنبه از اخلاق، اخلاق تربیتی گفته میشود. نکته دیگر اینکه ایشان از عرفان نظری در مباحث سلوک معنوی استفاده کرده است. حضرت امام با استفاده از قرآن و سنت مباحث عرفان نظری را استخراج کرده است.
قیام الهی
در میانه این مجله مطلبی با عنوان «قیام الهی» آمده است که جریان دیدار امام خمینی(ره) با آیتالله قاضی را شرح میدهد که آمده است: در نجف مرحوم آیتالله حاج شیخ عباس قوچانی که پدر زن اینجانب بود بعضی از مسائل را که میخواست برای امام رخ بدهد از قبل میدانست چست و به من هم میگفت. من به ایشان عرض کردم که شما از کجا این مسائل را میدانید؟ ایشان قضیهای را نقل کردند که ما در خدمت مرحوم آیتالله حاج سید علی قاضی که استاد اخلاق بزرگانی مانند آقای بهجت، مرحوم آقای قوچانی، مرحوم آقای میلانی و.... بودند حاضر بودیم. هر روز به محضر ایشان میرفتیم و استفاده میکردیم.
یک روز دو نفر از شاگردهایی که روز محضر مرحوم قاضی مشرف میشدند خبر دادند که حاجآقا روحالله خمینی به نجف آمدهاند و میخواهند با شما ملاقات کنند. ما که سمت شاگردی امام(ره) را داشتیم خوشحال شدیم که در این ملاقات استاد ما در حوزه قم معرفی میشود. چون اگر شخصی مثل مرحوم قاضی ایشان را میپسندید برای ما خیلی مهم بود. روزی معین شد و امام تشریف آوردند ما هم در کتابخانه آقای قاضی نشسته بودیم...
در انتهای این مجله برخی دستورات علمی و عملی امام خمینی(ره)، نگاهی به آثار عرفانی و اخلاقی و سلوک انقلابی امام خمینی(ره) آمده است.
این مجله با 180 صفحه با قیمت 250 هزار تومان در فروردین 1404 منتشر شده است.
انتهای پیام