محمد شیربیگی، پژوهشگر مدیریت رسانه، در گفتوگو با ایکنا به ارزیابی فضای حاکم بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از دریچه رسانههای داخلی به لحاظ روایتگری پرداخت و گفت: آمریکاییها یا رسانههای غربی توانستند فضای رسانهای ایران را تحت تأثیر قر ار دهند و دودستگی را بین مردم و رسانهها به خوبی ایجاد کردند.
وی ادامه داد: این دودستگی شامل طیفی است که تمایل و ابراز علاقه به ادامه مذاکره بین ایران و آمریکا و حل تمام مشکلات کشور را با توافق ایران و آمریکا دارند و دسته دیگر به مذاکرات خیلی بدبین هستند که آنها رسانههای خود را دارند.
بیشتر بخوانید:
این کارشناس رسانه تأکید کرد: فضای رسانهای ایران تحت تأثیر این دو جو، خطدهی روابط عمومی و اطلاعرسانی دستگاه وزارت خارجه و برخی از رسانهها قرار دارد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز دادن از خوشبینی و بدبینی افراطی به نتایج گفتوگوها و اینکه مسائل کشور نباید به این گفتوگوها گره زده شود، بیان کرد: دولت به خاطر اینکه مخاطب اصلی این پیام است برای دفاع از خود به انحای مختلف از سوی رئیسجمهور، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه اعلام میکند که مسائل اقتصادی کشور را به مذاکرات گره نزدیم. بنابراین به لحاظ بیانی همه حالت تدافعی گرفتند که مذاکرات، کار جداگانهای است و امور و کارهای دیگر کشور مسئلهای دیگر است.
شیربیگی با تأکید بر اینکه طیفهای رسانهای طرفدار این دو دسته فکر، تلاش خود را برای اثبات این امر انجام میدهند، تصریح کرد: ما در جنگ نابرابر رسانهای هستیم اما افراد و طیفی که مدعی هستند توافق جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، حلال تمام مشکلات است، مخاطب و رسانههای بیشتری دارد. از دیگر سو، طیفی به دنبال جا انداختن این واقعیت هستند که نباید به گفتوگوها خوشبین بود زیرا همان مسیر را یکبار با آمریکاییها طی کردیم و به نتیجه نرسیدیم که اینها در اقلیت قرار دارند به طوری که صدای آنها زیاد شنیده نمیشوند و به دلیل اقلیت بود نتوانستند این مسئله را جریانسازی کنند که باید واقعگرا باشیم و از خوشبینی و بدبینی افراطی پرهیز کنیم. شرایط امروز جامعه نشان میدهد که خوشبینی نسبت به مذاکرات بیشتر است که شاید علت آن واکنش بازار ارز و طلا به اخبار مذاکرات است.
وی به ضرورت مدیریت رسانهای مذاکرات از سوی ایران در مقابل فضاسازی رسانهای طرف مقابل اشاره کرد و گفت: کار خیلی خوب صدا و سیما جمهوری اسلامی در مذاکرات این بود که خبرنگاری را همراه با تیم مذاکرات اعزام کرد به طوری که در حین مذاکرات، چندین مرحله توانست با سخنگو ارتباط بگیرد و پیام را منتقل کند تا خنثیسازی اخبار دروغ آمریکاییها را انجام دهد.
این کارشناس رسانه به انتشار چندین خبر دروغ و جعلی در جریان برگزاری دور دوم مذاکرات با نقل قول از شبکه العربیه و خبرگزاری رویترز اشاره کرد و گفت: مطالب این خبرگزاریها به دلیل حجم مخاطبهای آن دارای برد و استقبال بسیاری است. این خبرگزاریها اخبار غیرواقعی از مذاکرات را منتشر کردند اما با اقدام به هنگام خبرنگار ایرانی حاضر در مذاکرات، این موارد خنثی شد.
شیربیگی در پایان تأکید کرد: هرچه از این گونه پوششهای زنده و اعتباردهی به گزارشات، بیشتر انجام شود قطعا در روایتگری اول مؤثرتر خواهد بود. هرچند اکنون ایران در جنگ نابرابر رسانهای با غرب و آمریکا است و تعداد رسانههای دسته اول آنها بیشتر است و ما در موضع ضعف هستیم.
گفتوگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام