به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد شهبازیان؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه 20 اردیبهشت در نشست علمی با موضوع «نقش روانشناسان حوزوی در کاهش گرایش به فرقهها» با بیان اینکه استفاده از روانشناسی در رفع آسیبهای مرتبط با دین از کارهای جدیدی است که در گامهای اولیه آن قرار داریم و ساختاری هم در این عرصه نداریم، گفت: مقام معظم رهبری در پیام اخیرشان به مناسبت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه به داشتن حوزه سرآمد اشاره کردند و به نظر بنده یکی از گامها در این راستا ایجاد ساختار و تشکیلات در همین موضوع مورد بحث است.
وی با بیان اینکه بیش از سه هزار دین و معنویت جدید در غرب ایجاد شده است و در کتب از آنها نام میبرند، افزود: در بین کتب نوشته شده، کتاب مارگارت سینگر مهم است زیرا مترجم این کتاب فردی آسیبدیده در سازمان منافقین بوده است. این کتاب با برخی پروندههایی که ما در آسیبهای مرتبط با مهدویت دروغین با آن مواجهیم اشتراک زیادی دارد.
شهبازیان اضافه کرد: در مورد رفع آسیبهای این نوع مسائل همیشه موضوع با بگیر و ببند حل نمیشود؛ غلامرضا تقدسی که کارمند بازنشسته یکی از وزارتخانهها بود بعد از دوره بازنشستگی رفت اطراف اصفهان و باغچهای خریداری و مدعی شد که هم خدا و هم مهدی است؛ کسانی که مرید وی شده بودند وقتی نزد وی میرفتند سجده میکردند و متاسفانه بانوانی جذب وی شده بودند که سابقه تحصیل در حوزه یا رشته اقتصاد در دانشگاه را داشتند و معتقد بودند که خدا لطف کرده است و در قالب این فرد به زمین آمده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه یکی از این افراد مرید آنقدر متشرع بود که وقتی دوستان ما به او گفتند پوشیه خود را کنار بزن تا چهره تو را ببینیم که مرد هستی یا زن میگفت دیدن چهره زن در دوره غیبت توسط مرد نامحرم حرام است، اظهار کرد: وقتی حدیث و آیه میخواندیم او هم روایت و آیه دیگری در جواب ما میگفت و از جهت عقیدتی و کلامی با ما محاجه میکرد؛ یکی از کلیدهایی که در تمام فرقهها اعم از اشو و ... وجود دارد این است که مریدان وقتی پای سخنان مرشد خود مینشینند احساس آرامش و لذت میکنند ولی به ما میگفتند که ما از سخنان شما لذت نمیبریم.
وی افزود: آنقدر این افراد جذب شده بودند که میپرسیدند تقدسی در زندان در کدام موقعیت جغرافیایی است تا ما رو به او نماز بخوانیم؛ حکم اعدام تقدسی که آمد گفتند که او را پیش مریدان اعدام کنیم که آنها با چشمشان ببینند که او مرده است و خدا نبوده است ولی همین مریدان به او سجده کردند زیرا تقدسی به آنان گفته بود من شش ماه دیگر در کالبدی دیگر برمیگردم و شما را نجات میدهم.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: نهاد عقیدتی در وجود این افراد کار را به توجیه میرساند و این توجیه یک عقیده پشت سرش دارد که بنده با تجربه 15 ساله با جریانات اینچنینی به نتیجه رسیدهام که ریشه این جذبها روانشناسانه است و اگر از این به بعد با آسیبدیدگان مواجه شویم در ادامه مباحث کلامی و روایی و قرآنی ما هم اثرگذار خواهد شد.
شهبازیان اضافه کرد: نمونه دیگر فردی به نام حسین پرهنر بود که بین دانشجویان اثر زیادی به جا گذاشت؛ گاهی ما خانمهای همسردار محجبه و به ظاهر متدینی داشتیم که صف میکشیدند و اسم مینوشتند تا خودشان را به مدعی مهدویت عرضه کنند و متاسفانه گاهی طیف مریدان کسانی هستند که در برخی نهادهای معتبر کشور فعالیت دارند. این آقا با کار روانی که بر روی این زنان انجام داده بود آنان را تسلیم محض کرده بود و آنان به عشق اینکه در برابر امام زمان تسلیم میشوند تن به کارهای خلاف میدادند؛ قباحت تا جایی بود که به این زنان گفته بود شما مگر نشنیدهاید که امام زمان(عج) وقتی بیایند دین جدیدی خواهند آورد و احکام شرعی تغییر خواهد کرد لذا برهنهشدن شما پیش دیگران هم عیب نیست.
شهبازیان افزود: یکی از کارهایی که این فرقهها میکنند تخلیه روانی مریدان و شکستن شخصیت آنان و خرد کردن اعتماد به نفس آنان و تحمیل به این افراد است و طوری خود را بر دیگران عرضه میکنند که فرد فکر میکند اگر از این مدعی جدا شد هیچ چیزی نیست و نابود خواهد شد؛ ابزاری که پرهنر از آن استفاده کرده بود این بود که به دختران جوان میگفت که زندگی خود را در صوتی برای من بازگو کنید و وقتی اینها میفرستادند روی روان آنان کار میکرد و میگفت نه این مطالبی که فرستادی همه واقعیت زندگی تو نیست و بخشی را کتمان کردهای و این دختران تصور میکردند که چون این فرد امام زمان است از غیب آنان آگاه است لذا همه زندگی خود را فاش میکردند و او از نقاط ضعف این افراد سوءاستفاده میکرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: فردی به نام حریری از بازماندگان گروه سیدحسن ابطحی که راننده او بود با تعداد زیادی زن ارتباط داشت و در جلسات حتی به خانمها دشنام میداد و جالب اینکه اینها با شنیدن این فحشها گریه میکردند و میگفتند ما از آقا ممنون هستیم که شخصیت ما را خرد میکند تا متواضع شویم و به تعالی روحی برسیم. وی به گونهای از ابزارهای مدیتیشن و ... استفاده میکرد که دانشجویان کارهای عملگی سه مجمتع را برای او انجام دادند که وقتی ما با برخی از این بچهها صحبت کردیم دچار بحران در زندگی و سرخورده و نسبت به امام زمان(عج) بدبین شده بودند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با طرح این مسئله که برخی میگویند چرا با این افراد برخورد امنیتی و قضایی نمیشود، بیان کرد: البته این کار میشود ولی نباید اولویت باشد زیرا باعث مظلومنمایی میشود؛ غفار عباسی ملقب به آیتالله غفاری نمونهای از این دست است که مریدان وی از بنده 30 شکایت در دادگاه طرح کردهاند آن هم به اتهام اهانت به این فرد؛ وی آنقدر رشد کرد که مرحوم شهید رئیسی در نهایت در دستگاه قضایی موفق به برخورد با او شد و به دشمن مرحوم رئیسی تبدیل شد و چون جمعی از طلاب حامی او بودند فورا مسئله را سیاسی کردند و از مظلومیت او سخن گفتند بنابراین کار قضایی و امنیتی در اولویت نیست.
وی افزود: اینها وقتی دستگیر میشوند هم در زندان و در جمع بقیه زندانیان به انحراف بیشتر آنان کمک میکنند؛ یکی از کارهای تروریستی که در کشور انجام شد به وسیله یک فرد شیعه زندانی بود که تحت تاثیر چنین افرادی وهابی شده بود.
شهبازیان در خاتمه تاکید کرد: پس راه اصلی همان کار فکری و فرهنگی است و البته این امر مستلزم نفوذ بالا است.
انتهای پیام