
حجتالاسلام والمسلمین
محمدتقی احمدی پرتو، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به مناسبت صدور پیام مقام معظم رهبری به همایش
صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم، گفت: حوزههای علمیه بهعنوان میراثداران علوم دینی، همواره نقش محوری در تبیین، حفظ و ترویج معارف اسلامی داشتهاند. در صدسالگی بازتاسیس حوزه علمیه قم، به عنوان پیشران حرکت جدید تشیع در دنیای معاصر با ایجاد صدها مرکز علمی و تبلیغی، این نهادها مسئولیتهای خطیری بیش از گذشته در قبال جامعه اسلامی دارند.
وی با بیان اینکه رسالت طلبگی تنها به آموختن و آموزش فقه و اصول محدود نمیشود، بلکه تربیت عالمانی آگاه، انقلابی و دغدغهمند نسبت به مسائل روز جامعه از اهداف اصلی آن است، گفت: حوزههای علمیه باید با حفظ اصالتهای علمی، به نیازهای نوین پاسخ دهند. امروزه، پاسخگویی به شبهات فکری، تقویت وحدت اسلامی، ترویج اخلاق و معنویت راستین، و ارائه الگوی عملی از اسلام ناب محمدی(ص) از جمله وظایف طلاب و اساتید است. همچنین، حضور فعال در عرصههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با تکیه بر مبانی دینی، میتواند حوزه را به نهادی پیشرو در هدایت جامعه تبدیل کند.
احمدی پرتو اضافه کرد: در صدسالگی تاسیس حوزههای مدرن، ضروری است که طلاب با بصیرت افزونتر، مجهز به دانشهای روز و متعهد به ارزشهای اسلامی، پرچمدار جبهه فکری اسلام باشند. رسالت حوزه، تربیت انسانهای عالم، عامل و مبلغی است که بتوانند در برابر تهاجم فرهنگی و انحرافات عقیدتی ایستادگی کنند و چراغ هدایت جامعه باشند.
طلبه انقلابی و رسالت جهانی در عصر حاضر
احمدی پرتو با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به عنوان منشور حوزه در سده دوم بازتاسیس، تاکید کرد: در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به همایش صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم، بر ضرورت حضور طلاب در عرصههای جهانی و نقشآفرینی در حکمرانی، سیاستگذاری و رسانه تاکید شده است. بنابر فرمایش معظمله حوزههای علمیه باید پرورشدهنده اندیشمندان و مجاهدان فکری باشند که بتوانند در صحنههای بینالمللی، تمدن اسلامی را نمایندگی کنند.
وی با بیان اینکه طلبگی تنها تحصیل علوم دینی نیست، بلکه عهدی است برای دفاع از اسلام در برابر تحریفها و هجمههای فرهنگی، اظهار کرد: طلبه امروز باید با آگاهی از علوم روز، قدرت تحلیل مسائل جهانی را داشته باشد تا بتواند در عرصههایی مانند دیپلماسی، اقتصاد اسلامی، رسانههای دیجیتال و سیاستگذاریهای کلان، گفتمان اسلام ناب محمدی را تبیین کند.
این پژوهشگر و مبلغ عرصه بینالمللی با تاکید بر اینکه دشمنان اسلام با ابزارهای رسانهای، سیاسی و فرهنگی به جنگ با هویت اسلامی آمدهاند، تصریح کرد: طلاب باید با زبان جهانی، منطق قوی و استدلالهای محکم، از حریم اسلام دفاع کنند. ورود به عرصههایی مانند سازمانهای بینالمللی، نهادهای علمی جهانی و شبکههای اجتماعی، میتواند زمینهساز حکمرانی دینی در سطح جهان باشد.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه معاصر در صدسالگی خود نیازمند تحولی انقلابی هستند، ادامه داد: تحولی که طلاب را از انزوا خارج کرده و به میدانهای سیاست، رسانه و حکمرانی جهانی وارد کند. این همان رسالت حقیقی طلبگی در عصر حاضر است؛ طلبهای که هم فقیه است، هم سیاستمدار، هم رسانهگر و هم مبلغ جهانی اسلام ناب.
سازمانهای فرهنگی؛ مصرفکننده معارف دینی
احمدی پرتو در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود سازمانها و نهادهای فرهنگی _ دینی در جمهوری اسلامی و فعالیتهای گسترده ملی و جهانی این نهادها، نیازی به حضور و نقشآفرینی حوزه علمیه وجود دارد، گفت: به نظر میرسد با وجود گسترش نهادهای فرهنگی و دینی در جمهوری اسلامی، جایگاه حوزههای علمیه نه تنها تضعیف نشده است، بلکه نقش آنها حیاتیتر شده است. زیرا این نهادها عموما کارکرد اجرایی و مقطعی دارند، در حالی که حوزههای علمیه پشتوانه فکری، اصالت دینی و معارف عمیق دینی برای تشیع و اسلام ناب محمدی در همه قرنهای گذشته دارند.
وی ادامه داد: از طرفی سازمانهای فرهنگی عمدتا مصرفکننده معارف دینی هستند و تولید عمیق اندیشه در آنها محدود است اما حوزه با اجتهاد پویا، پاسخگویی به شبهات و تربیت عالمان صاحباندیشه، منبع جوشان تفکر اسلامی است. بدون حوزه و حضور فرهیختگان حوزوی در این ارگانها، نهادهای فرهنگی به زودی از سرچشمه اصیل دین فاصله میگیرند.
مدرس جامعه المصطفی(ص) تاکید کرد: با این تفاصیل و چالشهای فراوانی که در بستر تعامل انسانها و ملتها و فرهنگها و ایسمهای گوناگون و متعدد در عرصه جهانی شکل گرفته و جهان هشت میلیاردی ما را تبدیل به دهکدهای کوچک کرده است ضرورت ورود جدی حوزههای علمیه به این عرصه و تبیین و تبلیغ معارف والای قرآن کریم و حقایق اسلام ناب محمدی، بیش از پیش نمایان میشود.
نیازمند ورود بیش از پیش جوانان هستیم
وی افزود: از طرفی میلیاردها انسان گرفتار در تهاجم ایسمهای مختلف مخاطب و بستر فعالیت حوزههای علمیه هستند و از طرفی نیز حوزهها بایست روش، محتوا و هدفگذاری خود را متناسب با این ضرورتهای نو سازماندهی کنند.
احمدی پرتو بیان کرد: در این فضا نیازمند ورود جدی و بیش از پیش جوانان نخبه و علاقهمند به تعلیم و تبلیغ معارف دین به حوزه علمیه هستیم. شاید این سخن گزاف نباشد که در تاریخ چند صد ساله گذشته و با وجود این حجم از نیاز و استقبال جهانی از معارف ناب دینی، این ضرورت و ظرفیت در تاریخ حوزههای علمیه بی سابقه است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد حوزههای علمیه با تقویت روحیه انقلابی و اجتهادی خود، طلایهدار تحول و پیشرفت در عرصههای مختلف علمی و تبلیغی و هدایتی خود باشند.
گفتگو از علی فرج زاده
انتهای پیام