کد خبر: 4303343
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

گام دوم انقلاب اسلامی؛ عبور از کلیشه‌های شرق و غرب و آغاز عصر جدید در تاریخ بشر

مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، در تشریح گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد انقلاب اسلامی ایران، با شکست چهارچوب‌ها و کلیشه‌های کهنه شرق و غرب، آغازگر عصر جدیدی در مناسبات جهانی و تاریخ بشر است.

محمدرضا فلاح شیروانی، استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی، استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه امروز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه در ادامه سلسله نشست‌های علمی مدرسه حکمرانی زمینه با موضوع «حکمرانی زمینه ساز مقاومت و جنگ اراده‌ها» که در سالن شهید سپهبد سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب با دقت آن را در صدر بیانیه منعکس کردند، اشاره دارد به روز‌هایی که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان نمی‌برد یک نهضت بزرگ دینی بتواند ظهور کند؛ اما انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه وارد میدان شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این انقلاب چهارچوب‌های کهنه را شکست و کلیشه‌های کهنه را به رخ دنیا کشید. از چهارچوب‌ها فرار نکرد بلکه نشان داد این چارچوب‌ها کهنه‌اند. انقلاب، دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و حضرت آقا در نقطه اوج این ویژگی تأکید دارند که گرانیگاه همین است؛ یعنی دین و دنیا را در کنار هم مطرح کردن و آغاز عصر جدیدی که امام خمینی (ره) نیز آن را تحلیل پایه انقلاب می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی ادامه داد: تحلیل پایه مقام معظم رهبری مبتنی بر این است که امام خمینی(ره) نیز به‌شدت این دیدگاه را داشتند و کلاً مدرسه معرفتی امام این است که همه معتقدند دنیا را شخم زدیم و تاریخ جدیدی آغاز شده است. امام خمینی(ره) نقطه آغاز تاریخ جدید را ۱۹ دی قم می‌دانند و آن را به حرکت زنان مرتبط می‌کنند. این نکته بسیار مهم است و فرمایش رهبر انقلاب نیز همین است.

وی ادامه داد: در آن مقطع پیش از انقلاب، هر تحلیلگری که می‌خواست هدف‌گذاری کند، به دو مکتب فکری شرق و غرب تکیه می‌کرد. اگر می‌خواست علمی برخورد کند، به این دو مکتب تکیه داشت؛ اگر می‌خواست خط مشی تعیین کند، باز به این دو قطب، یعنی شرق و غرب، اومانیسم چپ و راست، متکی بود. در عمل هم کسی جز این دو قطب وجود نداشت. اما انقلاب اسلامی از این کلیشه‌های سخت عبور کرد.

مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) تصریح کرد: انقلاب چه در نظر که سخن نو و بدیع به میان آورد و چه در عمل که حرکت کاملاً نوعی را پایه‌گذاری کرد، باعث شد تا عصر جدیدی رقم بخورد؛ عصری که بشر در مناسبات جدید زندگی می‌کند. امام خمینی(ره) در پیام تبریک ۱۲ فروردین ۵۸ اعلام کردند که معادلات تغییر کرده است. این تغییر معادلات حرف بزرگی است که امام هیچ‌گاه آن را تغییر ندادند و رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم به آن اشاره می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی افزود: تجلی این تغییر معادلات در شعار «نه شرقی، نه غربی» است که امام خمینی (ره) به عنوان شعار جمهوری اسلامی اعلام کردند. این شعار به معنای نفی سلطه و هرگونه تأثیر از نظام‌های سلطه‌گر است. نه شرقی یعنی رهایی از استعمار فکری و نه غربی یعنی رهایی از استعمار خارجی و عینی.

وی گفت: ریشه‌های مقاومت در این شعار نهفته است؛ یعنی خروج از سلطه‌هایی که نظام سلطه بر کشور‌ها تحمیل می‌کند. این نقطه آغاز چیزی است که شایستگی نامیدن به انقلاب دارد، چرا که حرفی نو و بدیع در جهان مطرح کرد. اگر حرف نو نمی‌زد، حتی با کشته شدن ۷۵ تا ۱۵۰ میلیون نفر در جنگ‌های جهانی اول و دوم هم، تحول بنیادینی اتفاق نمی‌افتاد. مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ادامه داد: حتی در مراسم سینه‌زنی خودمان هم دشمن می‌ترسد، چون می‌داند ما خودمان را به شکل جدی می‌زنیم. این نشان می‌دهد که انقلاب و مقاومت به نوعی واقعاً برتر و برآمده از عمق باورهاست.

تمدن نوین و اندیشه تازه؛ ریشه مقاومت و آغاز عصر جدید

حجت‌الاسلام فلاح شیروانی اظهار کرد: تمدن نوین به معنای صرفاً کشتار یا کار‌های حجمی نیست بلکه موضوع اصلی این است که به عنوان بشر چه فهمی از زندگی و جهان داریم. تمدن، بارقه‌ای است که وجود انسان را روشن می‌کند و فرمول اصلی آن عقلانیت نوین، هویت نوین و زندگی جدید است.

وی افزود: تمدن شدیداً دانش‌محور و تغذیه‌ شده از فهم نو است و باید آغاز این مسیر را شروع خوبی دانست. وقتی می‌گوییم تمدن نوین، یعنی اینکه آیا حرف تازه‌ای برای گفتن داریم؟ آیا راه‌های جدیدی برای حل مسائل ارائه می‌کنیم؟ آیا آرایش جدیدی برای حیات بشر شکل می‌دهیم؟ در واقع سخن نو باید ارائه شود تا جهان تازه شود، موضوعی که حضرت آقا بار‌ها به آن تأکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی گفت: سخن نو دو وجه دارد؛ وجه اثباتی که یعنی چیزی تازه آوردید و وجه سلبی که یعنی از کانون‌های مقتدر فکری قدیمی فاصله گرفتید. شعار «نه شرقی، نه غربی» که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد، تجلی همین روحیه مقاومت و نوآوری است.

وی ادامه داد: این موضوع در سرشت و مایه اصلی عنوان مقدس مقاومت نهفته است. مقاومت واقعی یعنی داشتن آیین و فکر نو. حتی اگر نهضت‌های بزرگی مانند نهضت ملی دکتر مصدق رخ داده باشد، نمی‌توانستند تمدن نوین را پایه‌گذاری کنند. مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تصریح کرد: وقتی حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد اسلام در خطر است و علمای اسلام را به بیداری فراخواند، شروع یک داستان جدید بود. در کشوری که همه مایوس و ناامید بودند، امام با فکر و اندیشه نو، همه را گرد هم آورد و حرکت عظیمی را آغاز کرد.

محمدرضا فلاح شیروانی، استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که اندیشه‌ها به ایشان تعلق دارد و بسیاری از مفاهیم اسلامی توسط ایشان تغییر، ویرایش و ارتقا یافته است. ایشان یک اسلام‌شناس فعال و متکلم پرکار است که ارتباطات مفهومی عمیقی برقرار می‌کند.

وی گفت: هر حرف تازه‌ای که بخواهیم بزنیم، بدون توجه به اندیشه‌های مقام معظم رهبری ممکن نیست. ایشان معتقدند انقلاب اسلامی معادلات مقاومت و منطقه را تغییر داده است و اگر بخواهیم داستان مقاومت را ترسیم کنیم، متوجه می‌شویم که این انقلاب همه چیز را شخم زده و تحولات عمیقی ایجاد کرده است.

انقلاب اسلامی معادلات مقاومت را دگرگون کرد

حجت‌الاسلام فلاح شیروانی اظهار کرد: واقعیت این است که از همان انقلاب ۵۷، مانند قیچی کردن طناب‌های بالن، پیوند‌های نظم نوین جهانی به تدریج قطع شده است. آنچه امروز با عنوان مقاومت می‌شناسیم، آن‌چنان زیرساخت محکم و قدرتمندی دارد که نیازی به ما و شما ندارد و خودش با قدرت در حال پیشروی است. این زیرساخت، مانند بولدوزری است که با مهابتی عظیم، حیات بشر در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت) افزود: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا به خوبی نشان داد که نظام سلطه تصمیم گرفت اسرائیل را به عنوان خنجری در قلب جهان اسلام قرار دهد. این واقعیت از سال ۱۹۴۸ شکل گرفت و در این مدت جهان اسلام بار‌ها منفعل بوده است، اما پس از پیروزی انقلاب، داستان‌های جدیدی آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی تصریح کرد: امت اسلامی پیش از انقلاب در وضعیتی بسیار مظلوم و ترسان قرار داشت و مقاومت، اگرچه وجود داشت، اما انقلاب اسلامی معادلات مقاومت را به کلی تغییر داد. این موضوع را رهبر معظم انقلاب که خود از مهندسین اصلی مقاومت هستند، کاملاً تأیید می‌کنند و معتقدند مقاومت امروز، پدیده‌ای جدید است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مقاومت جدید ویژگی‌ها و حرف‌های تازه‌ای دارد. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۰۰ ضربات سنگینی به ارتش اسرائیل وارد شد؛ نیرو‌هایی که تا آن زمان بخش عمده لبنان را در کنترل داشتند، ناچار به عقب‌نشینی شدند. این اتفاقات برای جهان عرب بسیار جدید و کم‌سابقه بود.

مؤلف کتاب «حوزه باید انقلابی بماند» با اشاره به حملات متعدد اسرائیل به غزه نیز گفت: اسرائیل در مدت کوتاهی بار‌ها مجبور به اعلام آتش‌بس شد؛ موضوعی که نشان‌دهنده تغییر معادلات منطقه است. انتفاضه‌ها نیز نقشی جدی در این تحولات داشته‌اند و تلاش اسرائیل برای نابودی هسته‌های مقاومت بی‌نتیجه مانده است.

وی افزود: پیش از این، دولت‌هایی مانند مصر در جنگ‌های کوتاه‌مدت و در عرض چند روز شکست می‌خوردند، اما امروز گروه‌های مقاومت با استعدادی بسیار بیشتر و حضور مستمر، در مقابل آنها ایستاده‌اند و هیچگاه قابل مقایسه با گذشته نیستند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که مقاومت امروز برای ما به مانند بچه‌ای است که در خانواده‌ای پولدار بزرگ شده و حتی توان خرید نان بربری ساده را ندارد، تأکید کرد: ما هنوز به عمق این تحولات و توانمندی‌های مقاومت درک درستی نداریم و این امر بسیار قابل توجه است.

جنگ اراده‌ها و تدبیر قرآنی در مقاومت فلسطین

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در جریان جنگ اخیر با تأکید بر حمایت فعالانه از مقاومت فلسطین در مجلس دوازدهم فرمودند که نباید اجازه داد مقاومت در این مقطع حساس خاموش شود. ایشان خاطرنشان کردند که یک دستگاه عریض و طویل و قدرتمند پشت اسرائیل است، اما مقاومت با یک گروه کوچک و با قدرت اراده مبارزه می‌کند و ما باید به آن کمک کنیم.

مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی افزود: رهبر معظم انقلاب اعتقاد راسخ دارند که این مقاومت به کمک خارجی نیاز ندارد و نکته جالب اینکه قلب مقاومت، خود مردم فلسطین هستند. ایشان سبک مدیریتی خاصی دارند و معتقدند که خود مردم فلسطین باید این خنجر را از قلب جهان اسلام بیرون بکشند و ما باید در نقش پشتیبان عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی با تشبیه مقابله با اسرائیل به دندان‌کشیدن، گفت: اگر بخواهیم به صورت مستقیم اسرائیل را نابود کنیم، ریشه‌ها باقی می‌ماند و دردسر‌ها ادامه دارد، اما اگر این خنجر از همان قلب زده شود، می‌تواند به صورت اساسی مشکل را حل کند. این همان طرح ویژه‌ای است که حضرت آقا دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی جلسه، جنگ اراده‌هاست. تحلیل رهبر انقلاب مبتنی بر تدابیر قرآنی است؛ معظم له به دلیل تفکر قرآنی‌شان، رویکردی متفاوت در مدیریت مقاومت دارند. برخلاف امام خمینی (ره) که بیشتر بر مباحثی، چون روایت و امام زمان تکیه می‌کردند و قرآن را به صورت مستقیم قرائت نمی‌کردند، رهبر انقلاب انس عمیقی با قرآن دارند و اندیشه‌ها، تحلیل‌ها و هدف‌گذاری‌های ایشان کاملاً قرآنی است.

مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی خاطرنشان کرد: هدف حضرت آقا فتح قلب حادثه است، یعنی انسانی جدید که انقلاب اسلامی به دنبال آن است. همانطور که امام خمینی (ره) فرموده‌اند، فتح الفتوح انقلاب اسلامی، ایجاد این انسان جدید است.

گزارش از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha