دقیق‌ترین آئین‌نامه داوری متعلق به رقابت‌های قرآنی ایران است
کد خبر: 3497866
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
داور اردنی در گفت‌وگو با ایکنا:

دقیق‌ترین آئین‌نامه داوری متعلق به رقابت‌های قرآنی ایران است

گروه بین‌الملل: تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در 13 کشور جهان به داوری پرداخته‌ام که به نظر من دقیق‌ترین و مفصل‌ترین آئین‌نامه داوری متعلق به رقابت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

********

«سميح احمد خالد عثامنة»، داور بخش تجوید سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن ایران و عضو کمیته داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در 13 کشور جهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این مطلب اشاره کرد و گفت: «من پنجمین‌بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران به‌عنوان داور حضور دارم و سال 2008 میلادی برای نخستین‌بار به ایران آمدم که علاوه بر عضویت در کمیته داوری مسابقات در بسیاری از نشست‌های قرآنی نیز حضور داشتم».

مدیرکل آموزش دینی وزارت اوقاف اردن و رئیس کمیته علمی بازنگری و تصحیح قرآن کریم در این کشور، به شعار سی‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با عنوان «یک کتاب، یک امت» اشاره و تصریح کرد: این یکی از زیباترین شعارهای اسلام و اصل ماندگار اسلامی است.

وی در ادامه اظهار داشت: پروردگار ما، پیامبر ما، قبله ما، عبادت‌های ما و دیگر مسائل مشترک ما مسلمانان یکسان است و اگر هم اختلافی بین مسلمانان باشد در مسائل فقهی و نظری است و مسئله اختلاف‌ نظر، سنتی الهی است که از زمان صدر اسلام وجود داشته است.

رئیس کمیته داوری مسابقات بین‌المللی قرآن اردن که سالانه همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، در ادامه تاکید کرد: شعار این دوره از مسابقات یکی از زیباترین شعارهایی است که می‌توان برای یک مسابقات قرآنی انتخاب کرد، زیرا پیام قرآن «وإعتصموا بحبل الله»(وبه ریسمان الهی چنگ زنید) است که در شعار این دوره رقابت‌ها به خوبی منعکس شده است.

وی به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تحقق وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه تحقق وحدت اسلامی بیگانه نیست، زیرا همواره از طریق برگزاری همایش‌های بین‌المللی، نشست‌ها و مسابقات برای تحقق همبستگی و وحدت اسلامی تلاش می‌کند.

آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران بسیار دقیق و مفصل است

سمیح أحمد عثامنة درباره آیین‌نامه داوری سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: من تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در 13 کشور جهان به داوری پرداخته‌ام که به نظر من دقیق‌ترین و مفصل‌ترین آیین‌نامه داوری متعلق به مسابقات جمهوری اسلامی ایران است.

دقیق‌ترین آئین‌نامه داوری متعلق به رقابت‌های قرآنی ایران است

وی در ادامه توضیح داد: البته این آیین‌نامه در سال‌های قبل قدری مفصل و مشروح بود که ذهن داور و متسابق را دچار سردرگمی می‌کرد و در این آیین‌نامه برای 69 مسئله امتیاز در نظر گرفته شده بود که این مسئله در سایر مسابقات بین‌المللی قرآن جهان بی‌سابقه بود.

این داور اردنی اضافه کرد: در پی مشاهده چنین ملاحظاتی به سازمان اوقاف و امور خیریه ایران پیشنهاد برگزاری یک نشست تخصصی برای بررسی مجدد آیین‌نامه داوری با حضور کارشناسان ایرانی و خارجی را دادیم که با آن موافقت شد و این نشست تقریبا 3 ماه پیش از برگزاری سی‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن کریم ایران برگزار شد.

وی گفت: پس از بررسی آیین‌نامه داوری و حذف و اضافه آن از سوی کارشناسان توانستیم به یک آیین‌نامه دقیق، آسان و منصفانه برسیم که برای حافظان و قاریان ساده و قابل فهم باشد.

داور رشته تجوید سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران درباره ادای صحیح تلفظ عربی حروف توسط قاریان و حافظان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات گفت: قرآن را باید همان‌گونه که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد، قرائت کرد و بهانه عرب‌نبودن عذر غیر قابل قبولی است.

عثامنه توضیح داد: قرآن به شیوه‌ای نازل شد که با رعایت قواعد تجوید  و ادای صحیح حروف می‌توان آن را ادا کرد و علما درباره شیوه درست قرائت قرآن و قواعدی که باید رعایت شوند بسیار گفته و نوشته‌اند و رعایت این قواعد از سوی قاری عرب و غیرعرب الزامی است، زیرا بدون رعایت آن‌ها از متن صحیح قرآن دور می‌شویم.

متسابقین عرب‌زبان و غیر عرب‌زبان ملزم به تلفظ صحیح و ادای مخارج حروف هستند

وی در ادامه این گفت‌‌وگو، تلفظ صحیح حروف توسط قاریان را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: قاری عرب و غیرعرب ملزم به تلفظ صحیح و ادای مخارج حروف است.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن افزود: البته در این میان باید میان قاریانی که از کشورهای دور افتاده و غیر اسلامی می‌آیند و قاریانی که به نمایندگی از کشورهای اسلامی در مسابقات شرکت می‌کنند، تفاوت قائل شد، زیرا قاریانی که مثلاً از مکه و مدینه می‌آیند علاوه بر این که خود عرب هستند، تمامی امکانات آموزشی را نیز در اختیار دارند و هیچ بهانه‌ای برای عدم ادای صحیح ندارند، اما کسی که مثلاً از کشورهای دور افتاده آفریقا عازم مسابقات می‌شود بدون هیچ امکاناتی قرآن را آموخته است.


دقیق‌ترین آئین‌نامه داوری متعلق به رقابت‌های قرآنی ایران است


وی تصریح کرد: علی‌رغم ضرورت توجه به این تفاوت نباید بهانه‌ای برای عدم تلفظ صحیح مخارج حروف از قاری و حافظ پذیرفته شود و در این زمینه باید هر دو به یک اندازه مورد مؤاخذه قرار بگیرند.

سمیح عثامنه درباره جایگاه به کارگیری مقامات موسیقی قرائت قرآن اظهار داشت: مقامات موسیقی یا لحن مسئله‌ای مهم است که باید از سوی قاریان مورد توجه قرار بگیرد و از سوی پیامبر(ص) نیز مورد توصیه واقع شده است زیرا ایشان می‌فرمایند «من لم یتغنی بالقرآن فلیس منا»( هركس آن را با آواز خوش نخواند، از ما نيست) و همچنین می‌فرمایند «زینوا أصواتکم بالقرآن الکریم»(صدایتان را با خواندن قرآن زینت دهید).

وی تأکید کرد: علی‌رغم اهمیتی که مقامات موسیقی قرائت دارند آنها مسائل تکمیلی هستند و رعایت قواعد تجوید و تلفظ صحیح اصل است که باید از سوی همه رعایت شود.

این داور اردنی درباره سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران طی 33 سال گذشته بدون توقف برگزار شده و این خود موفقیتی بزرگ برای این کشور اسلامی به‌شمار می‌آید، زیرا موفقیت به تنهایی اهمیت زیادی ندارد، بلکه استمرار یافتن موفقیت‌ها مهم است.

وی درباره مهمترین مسائلی که مسابقات ایران را از سایر مسابقات جهان متفاوت می‌سازد، گفت: نخست اینکه سالانه شاهد پیشرفت جدیدی در این مسابقات هستیم. دوم اینکه تعداد متسابقانی که از کشورهای جهان برای شرکت در این مسابقات حضور دارند در حال افزایش است. سوم اینکه نسل نوجوان و جوان را برای پرداختن به حفظ و قرائت قرآن کریم تشویق می‌کند. چهارم اینکه روابط برادری و دوستی میان جوانان امت اسلامی را تقویت می‌کند به ویژه جوانانی که حافظ و قاری قرآن هستند و این مسئله بسیار مهم است.

عثامنة‌ مسئله مورد توجه دیگر در مسابقات ایران را حضور قاریان و حافظانی که در عرصه تحصیلات علمی و دانشگاهی نیز دارای موفقیت‌های بزرگی هستند، دانست و گفت: در این مسابقات شاهد حضور قاری پزشک، حافظ پزشک و مهندس و متخصص شیمی هستیم.

وی درباره میزان استقبال ملت ایران از مسابقات قرآن گفت: حضور گسترده مردمی که در مسابقات ایران شاهد آن هستیم، در دیگر مسابقات جهان بی‌نظیر است و به جز مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در مسابقات جهانی دیگر بی‌مانند است.

سميح احمد خالد عثامنة، مسابقات مالزی را از نظر میزان حضور و قدمت تاریخی برترین مسابقات قرآن جهان دانست و گفت: پس از این مسابقات به نظر من مسابقات ایران بهترین مسابقات جهان به لحاظ حضور مردمی است.

وی گفت: این حضور گسترده مردم در ایران و مالزی دلیلی روشن بر میزان عشق مردم این دو کشور به قرآن کریم است.

طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در ایران

عثامنه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در ایران گفت: این مسئله باعث شده است که جوانان زیادی به سمت فعالیت‌های قرآنی گرایش پیدا کنند و تأثیر تلاش مسئولان ایرانی در زمینه تحقق این فرمایش رهبری در سایر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سایر کشورها به خوبی قابل مشاهده است به نحوی که ایرانی‌ها اکنون مراکز برتر بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان را از آن خود می‌کنند.

وی به مرحوم حاجی حسنی کارگر، حائز رتبه نخست پنجاه‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته بنده در کمیته داوری مسابقات مالزی حضور داشتم که متسابق ایرانی رتبه نخست را کسب کرد و در سال جاری هم خوشبختانه و به لطف الهی عضو کمیته داوری بودم که شاهد کسب رتبه چهارم توسط قاری ایرانی بودم.

عثامنه در پایان گفت: در مسابقات قرآن ویژه بانوان اردن نیز متسابق ایرانی مقام نخست را کسب کرد. کسب رتبه‌های نخست توسط ایرانیان دلیلی روشن بر توجه بسیار زیاد مسئولان این کشور به آموزش قرآن کریم است.
مطالب مرتبط
captcha