دغدغه‌ نمایندگان تایلند برای حضور در رقابت‌های قرآنی ایران
کد خبر: 3498952
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

دغدغه‌ نمایندگان تایلند برای حضور در رقابت‌های قرآنی ایران

گروه بین‌الملل: مسئولان برگزاری مسابقات قرآن ایران باید کمی زودتر به نمایندگان کشورهای مختلف اطلاع دهند که قرار است در این مسابقات شرکت کنند تا آن‌ها بتوانند با آمادگی لازم در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا کنند.

فرحان صالح، نماینده تایلند در رشته حفظ کل و پراست یامن نماینده این کشور در رشته قرائت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کردند که از مسئولان برگزاری مسابقات قرآن ایران تقاضا دارند که کمی زودتر به نمایندگان کشورهای مختلف اطلاع دهند که قرار است در این مسابقات شرکت کنند تا آن‌ها بتوانند با آمادگی لازم حضور پیدا کنند.

fdfadsf

از راست: پراست یامن؛ قاری تایلندی، فرحان صالح؛ حافظ تایلند و نوم پاتان؛ دانشجوی فلسفه اسلام جامعةالمصطفی و مترجم تیم تایلندی

پراست یامن گفت: مدیریت برنامه‌ها و هماهنگی‌ها نیاز به پیشرفت دارد؛ دو تفاوت عمده میان مسابقات کشورهای دیگر مانند مالزی با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. یکی به جهت قوانین حاکم بر مسابقات است. در مالزی متسابقین قبل از شرکت در مسابقات با شرایط و قوانین قرائت آشنایی دارند و می‌دانند به چه سبکی می‌توانند بخوانند اما اینجا اینطور نیست و فقط وارد مسابقه می‌شوند و از شرایط خبر ندارند و این مسئله سبب می‌شود که متسابقین نتوانند ارائه مورد قبول خود را داشته باشند.

فرحان صالح ادامه داد: در مورد داوران نیز باید بگوییم که داوران در مسابقات دیگر کشورها در هر رشته از یک کشور است؛ در حالیکه در ایران داوران محدود به چند کشور هستند به ویژه ایران، لبنان، سوریه و افغانستان.

فرحان صالح که 23 سال دارد و در رشته حفظ کل شرکت‌ کرده، می‌گوید از کودکی با قرآن آشنا شده چون خانواده آن‌ها یک خانواده قرآنی بوده و از پدرش قرآن را یاد گرفته‌ است.

پراست یامن نیز 26 ساله و در رشته قرائت شرکت کرده است. وی از سن 7 سالگی قرائت را آغاز کرده و می‌گوید که علاقه‌اش به قرآن با تشویق پدرش شکل گرفته و در سن 11 سالگی تجوید قرآن را آموخته است.

فرحان در مورد نحوه انتخابش برای این مسابقات گفت: نحوه گزینش حافظ در تایلند به این صورت است که اولاً از حفاظ دعوت می‌شود که در یک جلسه‌ای شرکت کنند و در آنجا امتحان می‌دهند و متخصصان گزینش می‌کنند و نفرات برتر انتخاب می‌شوند. این کار تحت پوشش مؤسسه قرآنی در تایلند که زیر نظر انجمن قاریان تایلند است و مسئولیت پذیرش و گزینش حافظ را دارد، انجام می‌شود و بعد با هماهنگی این مؤسسه با خانه فرهنگ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از واجدین شرایط دعوت ‌می‌شود که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کنند.

پراست یامن نیز در مورد بافت جمعیتی و تعداد مسلمانان کشور تایلند توضیح داد: تقریباً 30 درصد جمعیت تایلند را مسلمانان تشکیل می‌دهد؛ تایلند حدود 70 میلیون جمعیت دارد که اکثراً بودایی هستند.

وی در مورد شرایط مسلمانان در تایلند گفت: فعالیت مسلمانان در جنوب تایلند محدودیت ندارد اما در حال حاضر مشکلی در شمال تایلند وجود دارد و آن این است که گروهی از مسلمانان توافق کرده‌اند که مسجدی از طرف خود مسلمانان ساخته شود اما بودایی‌ها این را نمی‌پذیرند.

یامن گفت: بودایی‌ها از گسترش اسلام نگران هستند اما به طور کلی می‌توان گفت، روابط بوداییان و مسلمانان خوب است و در کنار معبد بوداییان، مسجد هم وجود دارد.

وی در مورد شرایط مسلمانان روهینگیا در میانمار نیز گفت: متأسفانه همین ترس بوداییان از گسترش اسلام سبب مشکلاتی است که برای مسلمانان میانمار وجود دارد. دشمنان اسلام در کشورهایی مانند تایلند و میانمار می‌کوشند که اسلام را دین خشونت نشان دهند و آن را در برابر بودیسم که به دین اخلاق معروف است، قرار دهند.

مطالب مرتبط
captcha