بهترین قاریان جهان از نگاه حافظ روس/ برکات قرآن خریدنی نیست
کد خبر: 3498453
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷

بهترین قاریان جهان از نگاه حافظ روس/ برکات قرآن خریدنی نیست

گروه بین‌الملل: نماینده روسیه در رشته حفظ مسابقات قرآن اوقاف از سه قاری مصری به عنوان بهترین قاریان جهان نام برد و گفت: بیشتر قرائت این اساتید را گوش می‌دهم.

کل قرآن را در دو سال حفظ کردم/ پدرم؛ اولین مربی‌ام
آیت‌الله ظریفی، نماینده روسیه در رشته حفظ کل سی وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: حفظ قرآن را از 13 سالگی آغاز کردم و 15 سالگی به اتمام رساندم و در دو سال توانستم کل قرآن را حفظ کنم.

این حافظ 26 ساله قرآن کریم که ساکن مسکو و دانشجوی دانشگاه الهیات روسیه است، در مورد نحوه یادگیری قرآن افزود: مربی اولم پدر بزرگوارم بود و بعد، ایشان مرا نزد استاد و مرشدی که در محل زندگیمان بود، فرستادند و من کل قرآن را نزد این استاد حفظ کردم.

وی تصریح کرد: پدر من قاری قرآن است و 4 برادر دارم که همگی حافظ کل قرآن هستند.

روزانه 10 ساعت برای حفظ وقت می‌گذاشتم

ظریفی افزود: هنگامیکه شروع به حفظ قرآن کردم روزانه 5 ساعت و گاهی 10 ساعت وقت برای حفظ قرآن می‌گذاشتم و پدرم بر این کار نظارت داشتند.

حافظ کل قرآن کریم از کشور روسیه گفت: ما در روسیه مسابقات داخلی داریم که به لطف خدا من 4 بار در این مسابقات شرکت کردم و در مسابقات حفظ کل قرآن روسیه 4 بار نفر دوم شدم و بعد هم من به عنوان نماینده روسیه در رشته حفظ رقابت‌های ایران معرفی شدم.

وی افزود: پیش از این در مسابقات بین‌المللی بحرین، الجزایر و تونس شرکت کردم. مسابقات ایران معروف است که در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و رقابت هم بین حافظان و هم قاریان بسیار فشرده و تنگاتنگ است.

ظریفی همچنین بیان کرد: در رشته حفظ بیش از 70 کشور در رقابت‌ها شرکت دارند، شرکت‌کنندگان این رشته سطح بالایی دارند، من نیز از قرائت خود راضی بودم.

آیت‌الله در مورد نحوه امتیازدهی این مسابقات هم گفت: رشته قرائت 100 امتیاز دارد و رشته حفظ 200 امتیاز که 100 امتیاز آن برای حفظ و 100 امتیاز دیگر برای تجوید و وقف و ابتدا و صوت است. برای موفقیت در رشته حفظ باید 100 امتیاز کامل بخش حفظ را کسب کرد.

وی ادامه داد: شعار این مسابقات یک امت و یک کتاب است، این شعار بسیار شعار خوبی است و اگر همه مسلمانان به این شعار چنگ بزنند به برکت قرآن یک امت هستیم و خواهیم ماند.

بهترین قاریان جهان

وی ادامه داد: بهترین قاریان جهان به نظر من استاد محمد صدیق منشاوی، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و استاد محمود خلیل الحصری، از مشاهیر قرائت مصر هستند و من بیشتر قرائت این اساتید را گوش می‌دهم به ویژه محمد صدیق منشاوی که از کودکی گوش می‌کردم و روان‌خوانی و تجوید را از این طریق یاد گرفتم.

برکات قرآن را با پول نمی‌توان خرید

آیت‌الله ظریفی گفت: هنگامیکه انسان قرآن می‌خواند و به آیات توجه و در آن تفکر می‌کند، خداوند اطمینان، خشوع و آرامشی در دلش ایجاد می‌کند که آن را نمی‌شود با مال و ثروت و هیچ چیز دیگری به دست آورد.

ظریفی با اشاره به مسئولیت فعالان قرآنی در آگاهی‌بخشی به جامعه ادامه داد: حافظان و قاریان نقش مهمی دارند، آن‌ها موظفند به مردم به ویژه قشر جوان معنای صحیح قرآن را برسانند، ما مسئولیت داریم که وقتی قرآن می‌خوانیم، بفهمیم که چطور از آیات، معانی و تفاسیر قرآن بهره‌مند شده و آن را به دیگران منتقل کنیم.

وی در پایان یادآور شد: قاریان و حافظان و کسانیکه خود را موظف به همنشینی با قرآن کرده‌اند، باید تلاش کنند معنای عمیق آیات را درک و با نیت خالص پیام آیات قرآن را به مردم به ویژه جوانان برسانند، شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های امروز برای این منظور می‌تواند بسیار مفید واقع شوند.

مطالب مرتبط
captcha