مؤسسه «تسنیم نور» با شاکله مدیریت اوقات فراغت/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
کد خبر: 3555220
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

مؤسسه «تسنیم نور» با شاکله مدیریت اوقات فراغت/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه تسنیم نور از مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی فعالیتش را از سال 84 آغاز کرد و طی این مدت با توجه به مأموریت ذاتیش یعنی مدیریت اوقات فراغت طرح ملی «سپهر ایرانی» را در سراسر کشور اجرا کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بسیاری از رهگذران خیابان ولی‌عصر(عج) نرسیده به خیابان جامی، بارها و بارها با مؤسسه تسنیم نور تهران روبرو شده‌اند، مؤسسه‌ای که در ازدحام مغازه‌های پزشکی محدوده جامی ـ جمهوری تهران گم‌ شده‌ است.  
مهدی آشتیانی، مدیر روابط عمومی مؤسسه تسنیم نور در گفت‌وگو با ایکنا درخصوص فعالیت‌های این مؤسسه می‌گوید: «این مؤسسه که از خردادماه سال 84 موفق به اخذ مجوز رسمی شده است، قبل از آن نیز فعالیت‌هایی را به‌صورت پایلوت و آزمایشی داشته است که بر اساس آن فعالیت‌ آزمایشی، در قالب مؤسسه فرهنگی تسنیم نور موفق به اخذ مجوز شده است.»
این مؤسسه در حال حاضر با مدیریت سیدخلیل رفیعی‌طباطبایی اداره می‌شود که از ابتدای امسال به سمت مدیرعامل مؤسسه منصوب‌ شده است و پیش از وی تا انتهای سال 94 مدیریت مجموعه با علیرضا لولاچیان بوده است.  
مدیریت اوقات فراغت؛ از اهداف بلند‌مدت مؤسسه قرآنی «تسنیم نور»/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
آشتیانی با اشاره به اهداف و موضوعات این مؤسسه، اظهار می‌کند: «این مؤسسه با شاکله مدیریت اوقات فراغت آغاز به‌کار کرد و در همان سال مدیریت مجموعه‌ای از اردوگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی سازمان تبلیغات اسلامی را در اقصی نقاط کشور بر عهده گرفت».
اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی» در چند استان و شهر
وی ادامه می‌دهد: «طرح دانش‌آموزی با عنوان طرح ملی «سپهر ایرانی» از سال 1386 با عنوان تأمین اوقات فراغت راه‌اندازی شد که جذب دانش‌آموزان نخبه را از استان‌هایی چون قزوین، اصفهان و شهر نجف‌آباد و مناطق 11 و 12 شهر تهران عهده‌دار است».
آشتیانی در پاسخ به این سؤال که این استان‌ها و شهرها بر چه اساسی برای این طرح انتخاب‌ شده‌اند؟ می‌گوید: «در ابتدای طرح سپهر استان‌ «سمنان» تعیین شده بود اما به دلایلی چون بُعد مسافت ادامه این همکاری میسر نبود و در ادامه استان قزوین به‌دلیل نزدیک بودن به شهر تهران و کمی فاصله انتخاب شد».
مدیر روابط عمومی مؤسسه تسنیم نور با اشاره به شرایط پذیرش در این طرح، بیان می‌کند: «این دانش‌آموزان از طریق آزمون ورودی، مصاحبه با دانش‌آموزان و اولیا و پس از ارزیابی شرکت در اردو، برای حضور در این طرح انتخاب می‌شوند. پس‌ از اینکه دانش‌آموزان با اهداف این طرح سازگار باشند و قابلیت حضور در دوره چهار ساله این طرح را داشته باشند، می‌توانند در این طرح حضور پیدا کنند».
واگذاری مدیریت دو مجمع در شهر قهدریجان و نجف‌آباد
مدیریت اوقات فراغت؛ از اهداف بلند‌مدت مؤسسه قرآنی «تسنیم نور»/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
از سال 86 نیز رصد و مدیریت برنامه‌های دو مجتمع فرهنگی در شهر قهدریجان و نجف‌آباد اصفهان با عنوان مجتمع فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای به این مؤسسه واگذار شده است و مؤسسه بهسازی فعالیت‌های قرآنی، آموزشی و فرهنگی را در آن مناطق شروع کرده است.
وی ادامه می‌دهد: «در سال 91 نیز مجتمع فرهنگی غدیر در تهران به‌صورت استیجاری در اختیار مؤسسه قرار گرفته است که فعالیت این سه مجتمع چیزی شبیه به فعالیت فرهنگ‌سراهاست که کلاس‌های آموزشی، علمی، قرآنی و هنری و ورزشی در این مجموعه‌ها برگزار می‌شود و تحت این عناوین با مخاطبان زیادی در ارتباط هستند».
طرح ملی سپهر ایرانی مرحله تکمیلی را طی می‌کند
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تدوین مراحل تکمیلی طرح ملی سپهر ایرانی در حال انجام است به‌گونه‌ای که به‌عنوان طرح جامع قابل‌ عرضه در سراسر ایران باشد، بیان می‌کند: «مشکلات مالی و اقتصادی موجب می‌شود تا طرح کاملی چون طرح ملی «سپهر ایرانی» فعلاً در منطقه جدیدی انجام نشود. اما این طرح از لحاظ برنامه‌ریزی و شاکله طرح آمادگی اجرا در کل کشور را دارد».
آشتیانی با اشاره به اینکه طرح ملی سپهر ایرانی در مناطق 11 و 12 شهر تهران نیز به‌عنوان مناطق آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه می‌دهد: «نزدیک بودن به فضای اجرایی مؤسسه موجب شد تا این مناطق نیز تحت پوشش طرح ملی سپهر قرار گیرند».
مدیریت اوقات فراغت؛ از اهداف بلند‌مدت مؤسسه قرآنی «تسنیم نور»/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
بنا بر گزارش ایکنا، طرح ملی «سپهر» از سال 86 در سمنان، نجف‌آباد، اصفهان و قزوین آغاز شد که بعدها استان سمنان و شهر شاهرود از این طرح جدا شدند و دانش‌آموزان طی فرآیند ارزیابی و گزینشی وارد این طرح می‌شوند و طی چهار سال در این طرح آموزشی، در کنار سیکل آموزشی دانش‌آموزی قرار می‌گیرند.
اجرای 12 اردوی یک‌روزه طی چهار سال
مدیر روابط عمومی مؤسسه تسنیم نور درخصوص موضوعاتی که دانش‌آموزان طی این طرح از آن بهره‌مند می‌شوند، ادامه می‌دهد: «دوره‌ها سیر مطالعاتی دارند و از دیگر موارد اعزام دانش‌‌آموزان به اردوست که معتقدیم طی اردو می‌توان خیلی از آموزه‌های دینی و اجتماعی را به دانش‌آموزان ارائه دهیم و در یک‌ کلام اعتقاد داریم که اردو معجزه می‌کند. چنانکه اردوهای یک‌روزه برای دانش‌آموزان طراحی‌ شده است که طی این چهار سال، 12 اردوی یک‌روزه برای دانش‌آموزان با موضوعات مشخص تعریف‌شده است».
آشتیانی بیان می‌کند: «هر کدام از این اردوها با عناوین مختلفی به‌کار برده می‌شود مثلاً اردویی به‌عنوان دوست‌یابی است که طی این اردو دانش‌آموزان مفاهیم دینی و اجتماعی را در این زمینه درک می‌کنند و لذا در زمینه این اردوها دانش‌آموزان یک روز زندگی مؤمنانه را تحت عنوان آن اردو تجربه می‌کنند».
وی با اشاره به طرح سیر مطالعاتی، اظهار می‌کند: «مجموعه عناوینی است که دانش‌آموزان طی این چهار سال این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند. همچنین طی این طرح مجموعه‌ای از دانش‌آموزان با مربی در ارتباط هستند که تا پایان طرح چهار ساله آن‌ها را همراهی می‌کنند. فعالیت‌های آموزشی چون پرسش و پاسخ و گردهمایی دارند که هفته‌ای یک‌بار در دفاتر در شهرهایشان نشست خواهند داشت. همچنین گردهمایی برای اولیا، دوره‌های آموزشی برای اولیا و دانش‌آموزان و اردوهای درون شهری و کوه‌پیمایی و زیارت امامزاده‌ها و اردوهای وصال به مشهد مقدس، اردوی انتظار به شهر مقدس قم و اردوهای ورزشی و ... از دیگر برنامه‌های این طرح است».
مدیریت اوقات فراغت؛ از اهداف بلند‌مدت مؤسسه قرآنی «تسنیم نور»/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
راه‌یابی فارغ‌التحصیلان طرح ملی «سپهر ایرانی» به «بنیان مرصوص»
هنگامی‌که از آشتیانی درخصوص برنامه‌ آینده برای فارغ‌التحصیلان این طرح ‌پرسیدم با توجه به اینکه دو نوبت دانش‌آموزان از این طرح فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌گوید: «انتهای این طرح، طرح دیگری با عنوان «بنیان مرصوص» است. یکی از دغدغه‌های طرح سپهر ایرانی این بود که پس از چهار سال از آموزش، دانش‌آموزان چه می‌شوند؟ و در همین راستا طرح «بنیان مرصوص» که طرح تربیت مربی سپهر است آغاز به‌کار کرده است».
مدیر روابط عمومی مؤسسه تسنیم نور بیان می‌کند: «نخستین خروجی‌های این طرح سال 90 و 91 بودند که از زمان این طرح بنیان مرصوص آغاز شد که دانش‌آموزان به‌عنوان معین و کمک‌مربی وارد این طرح شدند که از مجموعه‌ای از آموزش‌های تربیت مربی قرآنی و علمی و ... بهره‌مند شدند که پس از چهار سال تربیت در طرح بنیان مرصوص دانش‌آموزان می‌توانند به‌عنوان مربی در طرح سپهر فعالیت کنند و یا به‌عنوان مربی در اردوهای دیگر نیز فعالیت کنند».
مدیریت اوقات فراغت؛ از اهداف بلند‌مدت مؤسسه قرآنی «تسنیم نور»/ اجرای طرح ملی «سپهر ایرانی»
بهر‌ه‌گیری از آیه قرآن وجه‌تسمیه مؤسسه
وی با اشاره به اینکه از خروجی‌های طرح ملی سپهر و بنیان مرصوص که در راستای یکدیگر است مؤسسه بهره‌مند می‌شود، بیان می‌کند: «دانش‌آموزان باعلاقه در این طرح شرکت‌ می‌کنند و از آموزه‌های این طرح استقبال می‌کنند».
این مؤسسه دارای هیئت‌مدیره‌ای است که طی جلسات مرتبط و منظمی که دارند تصمیمات مهم مؤسسه بر این اساس اخذ می‌شود. هنگامی‌که از مدیر روابط عمومی مؤسسه تسنیم نور در خصوص وجه‌ تسمیه مؤسسه می‌پرسم، می‌گوید: «چنانکه در سوره مطففین می‌خوانیم «وَ مِزَاجُهُ مِن تَسْنِیمٍ ** عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ‌» از آنجا استخراج‌ شده است. تسنیم به معنای سرچشمه نور است و به این دلیل اسم مؤسسه را به این عنوان انتخاب کرده‌اند».
مدیریت مجتمع‌های رفاهی با دغدغه قرآنی و فرهنگی
آشتیانی در پایان سخنانش ادامه می‌دهد: «مجموعه اردوگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی تحت مدیریت مؤسسه است که قابل‌ استفاده برای عموم مردم است و بارزترین خاصیت علاوه بر کیفیت پذیرایی و رفاهی و اقامتی و اردوها، دغدغه مذهبی و فرهنگی در این مجموعه‌هاست که با این‌ها مدیریت می‌شود تا افرادی که از این مجموعه‌ها می‌خواهند استفاده کنند بتوانند با طیب خاطر این کار را انجام دهند».
گفتنی است؛ مؤسسه فرهنگی تسنیم نور در تهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان جامی، روبروی کوچه ناظم، پلاک 1062 قرار دارد. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 66401476 و 66402422 تماس بگیرند.
همچنین این مؤسسه دارای پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی http://tnci.ir نیز هست که آخرین و تازه‌ترین اخبار و مطالبش را برای سهولت دسترسی مخاطبان در این سایت بارگذاری می‌کند.
**طرح ملی «سپهر ایرانی»** **طرح ملی «سپهر ایرانی»** **طرح ملی «سپهر ایرانی»** **طرح ملی «سپهر ایرانی»** ** مجتمع نشتارود** ** مجتمع نشتارود** **اردوگاه نور کرج ** **مجتمع های فرهنگی نجف آباد و قهدریجان** **مجتمع های فرهنگی نجف آباد و قهدریجان**
سمیرا انصاری
مطالب مرتبط
captcha