گروه حوزههای علميه: اولين نشست از «سلسله نشستهای علمی طلاب» در قم از سوی كانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب با موضوع «بازخوانی حديث سلسلةالذهب در منابع اهل سنت»، 11 خرداد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اولين نشست از «سلسله نشستهای علمی طلاب» كه با حضور آيتالله محمدهادی يوسفی غروی، ارزياب علمی نشست و حجتالاسلام والمسلمين مجتبی زارعی، دبير علمی نشست و طلاب سطوح مختلف حوزه علميه قم برگزار شد، حجتالاسلام و المسلمين محمد محسن مروجی طبسی بحث خود در مورد «بازخوانی حديث سلسلةالذهب در منابع اهل سنت» با اشاره به حديث امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری در نيشابور گفت: به دليل تضعيف سند حديث سلسلةالذهب با تأكيد بر انحصار روايت در اباصلت هروی و تحريف معنوی واژه سلسلةالذهب و تقطيع روايت و حذف ادامه روايت «بشروطها و انا من شروطها» بحث از تواتر اين حديث ضرورت بسيار دارد.
وی افزود: به دليل حضور بيش از 20 هزار كاتب در زمان نقل روايت از زبان امام رضا(ع) و نقل آن توسط بيش از 50 راوی از قرن سوم تا به امروز از اهل سنت اثبات تواتر تاريخی و حديثی اين حديث قطعا امكانپذير است.
مروجی طبسی در پايان با اشاره به موثقبودن اباصلت هروی در فرض انحصار نقل روايت در وی و نيز عدم انحصار نقل حديث در اباصلت هروی تأكيد كرد: با وجود قراين و دلايل از منابع اهل سنت يقين به صدور حديث داريم و نيز ادامه روايت «بشروطها و انا من شروطها» و تواتر حديث سلسلةالذهب قابل اثبات بوده است و بهدليل حساسيت اين حديث بسيار جای كار دارد.
در ادامه اين نشست آيتالله محمدهادی يوسفی غروی با بين اينكه برگزاری نشستهای علمی طلاب از اقدامات قابل تقدير معاونت پژوهش حوزه است، گفت: هيچ شكی در صدور اين روايت توسط امام رضا(ع) در نيشابور هنگام خروج ايشان نيست.
اين مدرس درس خارج حوزه با اشاره به معنای تواتر اين حديث گفت: تواتر اين حديث تواتر عرفی است و اختلاف بين شيعه و سنی اختلافی تسامحی است كه زياد قابل توجه نيست.
وی تصريح كرد: اين حديث منحصر در راويان شيعی نيست و میتوان آن را در كتب روايی اهل سنت در قرون متفاوت مشاهده كرد؛ اما بحث اصلی در اين حديث قطع ادامه حديث سلسلةالذهب از جانب اهل سنت است كه در اين پژوهش كمتر به آن پرداخته شده است و جای كار بيشتر دارد.
لازم به ذكر است، در پايان اين نشست حجتالاسلام زارعی، دبير نشست اشاره كرد: اين پژوهش برای حلكردن مشكلات جهان اسلام در زمينه امامت و هدايت اهل سنت در مورد ايجاد قطع در روايت و نيز تواتر اين روايت بسيار مناسب بود. در اين پژوهش بيشتر بحث از امكان اثبات متواتر بودن اين حديث شد در صورتی كه در كتابی كه ارائه شده بود بيشتر بحث در مورد اثبات كردن تواتر اين حديث بود و اين اشكال قابل طرح و بررسی است.