کد خبر: 1026025
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰

بررسی تحليلی مفهوم «تزكيه» در آثار اخلاقی و فلسفی در شماره 13 «تربيت اسلامی»

سيزدهمين شماره دوفصل‌نامه «تربيت اسلامی» به مديرمسئولی عليرضا اعرافی و سردبيری محمدجعفر پاك‌سرشت از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.


گروه انديشه: سيزدهمين شماره دوفصل‌نامه «تربيت اسلامی» به مديرمسئولی عليرضا اعرافی و سردبيری محمدجعفر پاك‌سرشت از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.








به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «الگوی روابط انسانی عزت‌مدار با تأكيد بر سيره امام حسين(ع)» اثر مشترك راضيه بديعيان گورتی، سيدابراهيم ميرشاه‌جعفری و محمدجواد لياقت‌دار و «بررسی تحليلی مفهوم تزكيه در آثار اخلاقی و فلسفی» از حجت‌الاسلام و المسلمين محمد داوودی، از جمله عناوين مقالات سيزدهمين شماره دو‌ فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی تربيت اسلامی هستند.


پرسش اصلی مقاله «بررسی تحليلی مفهوم تزكيه در آثار اخلاقی و فلسفی» اين است كه تزكيه در آثار اخلاقی و فلسفی در چه مواردی و در هر يك از اين موارد در چه معنايی به كار رفته و عناصر معنايی آن كدام است؟ اين تحقيق مشخص می‌كند كه اولاً اين واژه پيش از ابن‌سينا در ادبيات فلسفی و اخلاقی كاربرد نداشته و در آثار ابن‌سينا و پس از وی تا قرن هفتم به عنوان يك واژة فرعی و از قرن هفتم به بعد به عنوان يك واژة كليدی به كار رفته است.


ديگر آن‌كه اين واژه در چهار گفتمان محوری معالجت، رياضت، سعادت و تركيبی و در چهار معنا به كار رفته است: الف) تزكيه به معنای رفع رذايل و كسب فضايل اخلاقی، ب) رفع رذايل اخلاقی، ج) ريشه كن كردن حبّ دنيا از ساحت نفس و د) رفع رذايل اخلاقی و رذيلة حبّ دنيا. مطلب ديگر مد نظر اين تحقيق آن است كه هسته اصلی معنايی تزكيه زدودن رذايل است و كسب فضايل لازمه آن و نه جزئی از معنای آن است؛ رفع رذايل و كسب فضايل در واقع دو روی يك سكه‌اند.


همچنين «بررسی ميزان انطباق محتوای كتاب «دين و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حيطه شناختی» اثر اكبر رهنما، فرامرز بيجنوند و عباس خدابنده اويلی و «مفهوم صبر در قرآن و دلالت‌های فلسفی و تربيتی آن» به قلم بابك شمشيری و علی شيروانی شيری، از ديگر عناوين مقالات درج شده در سيزدهمين شماره دو‌فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی تربيت اسلامی، محسوب می‌شوند.


از ديگر مقالات درج شده در سيزدهمين شماره دو‌ فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی تربيت اسلامی می‌توان به عناوينی چون «ارزشيابی توسعه سوادآموزی در كشورهای مسلمان» اثر محمد آتشك و «رويكرد ريزوماتيك به معرفت و نقد چالش‌های آن برای تربيت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفت‌شناختی رئاليسم انتقادی)» به قلم سيدمهدی سجادی و زهره باقری‌نژاد اشاره كرد.


«تحليل محتوا و نقد داستان‌های دينی منتشرشده برای كودكان و نوجوانان در سال‌های 1380‐1385» اثر مهدی محمدی و «آموزش دين در دوره كودكی: ارزيابی انتقادی رويكرد روان‌شناختی» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين محمود نوذری، از ديگر مقالات درج شده در سيزدهمين شماره دو‌‌ فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی تربيت اسلامی به‌شمار می‌روند.


يادآور می‌شود، دو فصل‌نامه «تربيت اسلامی» به مديرمسئولی عليرضا اعرافی و سردبيری محمدجعفر پاك‌سرشت از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود و سيزدهمين شماره آن اخيراً در شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است.

captcha