تخریب بیش از 165 قطعه باستانی از موزه هنرهای اسلامی مصر
کد خبر: 1369012
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸

تخریب بیش از 165 قطعه باستانی از موزه هنرهای اسلامی مصر

گروه بین‌الملل: وزیر آثار باستانی مصر دیروز(11 بهمن) اعلام کرد: تعداد اقلام خسارت دیده در جریان انفجار هفته گذشته موزه هنرهای اسلامی قاهره، به بیش از 165 قطعه می‌رسد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «Ahram»، در پی انفجار چهارم بهمن‌ماه در برابر مقر پلیس قاهره، ساختمان موزه هنرهای اسلامی مصر که در فاصله کمی از محل انفجار قرار داشت، به شدت آسیب دید.

در این انفجار چندین نفر کشته و زخمی شدند و در پی آسیب‌های وارده به ساختمان موزه و شکسته‌شدن لوله‌کشی داخلی ساختمان، حداقل 165 اثر هنری اسلامی مفقود شده است.



محمد ابراهیم، وزیر آثار باستانی مصر دیروز در یک کنفرانس خبری از آغاز تلاش‌ها برای بازسازی موزه هنرهای اسلامی قاهره خبر داد.



وی گفت: مجموعاً 1471 اثر اسلامی در این موزه نگهداری می‌شود که از این میان 74 اثر سرامیکی، آبگینه و چوبی کاملاً تخریب شده، 26 اثر تا حدی تخریب شده و 64 اثر هم قابل ترمیم هستند، 6 اثر جواهرنشان نیز آسیب دیده‌اند. همچنین یک قطعه باستانی متعلق به سال 77 هجری قمری(622 میلادی) مفقود شده است.



ابراهیم در ادامه این کنفرانس به کمک‌های مالی ارائه شده برای بازسازی موزه هنرهای اسلامی قاهره اشاره کرد و گفت: سازمان یونسکو ضمن اعطای مبلغ 100 هزار دلار برای بازسازی موزه، تیمی متشکل از متخصصان را نیز برای بازگرداندن این موزه به حالت اول به قاهره اعزام کرده است. این گروه در حال حاضر در حال بررسی شرایط موزه هستند.



موزه هنرهای اسلامی قاهره که در سال 1881 ساخته شده، محل نگهداری یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های آثار اسلامی متعلق به قرون مختلف است. در این موزه مجموعاً 100 هزار اثر مختلف وجود داشته  که عموماً 4 هزار قلم از آن‌‌ها به نمایش گذاشته شده و بقیه آن‌ها در انبارها نگهداری می‌شدند.

captcha