به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نشست بینالمللی اندیشمندان جهان اسلام در حوزه روششناسی فقه مقارن 24 بهمن در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران آغاز بهکار کرد.
در این نشست دو روزه که شخصیتهای مختلف جهان اسلام از کشورهای تونس، لبنان، عمان و سودان و همچنین علمای اهل سنت از استانهای خراسان، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، روششناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا مورد بررسی قرار میگیرد.
در مراسم افتتاحیه این نشست، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: روششناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا از مهمترین زمینههای ایجاد وحدت در اسلام بهشمار میرود که میتواند وحدت مسلمانان را در جهان تقویت کند.
وی با اشاره به چالشهای جهان اسلام و ضرورت بررسی مسائل جدید و نوپیدا، اظهار کرد: تاکنون فقه مقارن در دو حوزه مسائل مقارن و اصول فقه مقارن مورد مطالعه بوده است اما روش سوم روششناسی مقارن است و تاکنون بهصورت علمی مورد استنباط و بررسی قرار نگرفته است.
مبلغی افزود: در این نشست روششناسی بهصورت تطبیقی انجام میشود یعنی مذاهب امامیه، مالکی، حنفی، اباضیه در زمینه استنباط احکام نوپیدا به نتیجه میرسند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزاری این نشست را آغازی در روششناسی استنباط احکام دین دانست و گفت: اگر هر مذهبی یک مطالعه روشی را در این زمینه انجام دهد علما و دانشمندان جهان اسلام بهتر میتوانند در کنار هم مسائل فراروی امت را بررسی کنند.
مبلغی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی بهدنبال آن است که روششناسی مقارن را بهعنوان یک حورزه مطالعاتی دنبال کند و ضمن اینکه این حوزه را به متون درسی تبدیل میکند، الگویی برای دروس دانشگاهی است.
در ادامه این نشست، «مولوی اسحاق مدنی» از علما و روحانیان برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه روششناسی مقارن شروع مبارکی در اجتهاد است، اظهار کرد: دین اسلام و بعثت پیامبر ختمی مرتبیت(ص) از آغاز تاکنون به نیازهای مختلف انسان را در زمانهای مختلف پاسخ داده است.
وی افزود: علمای اسلام برای مسائل جدید که در نص قرآن و حدیث نیامده است، از راه اجتهاد تلاش میکنند تا حکم دین را پیدا کنند.
اسحاق مدنی برگزاری این نشست را نقطه شروع مبارکی دانست و اظهار امیدورای کرد تا در جهان اسلام برای دست یافتن راهحلی برای مشکلات جهان اسلام، دانشمندان آگاه مسائل جدید را در ساختار اجتهادات مجتهدین گذشته و نصوص قرآن و حدیث حل و فصل کند.
آیتالله عبدالکریم بیآزار شیرازی نیز در این نشست گفت: اگر مقداری در تعریفهای اصول استنباط دین دقت کنیم به این نکته پی میبریم که تمامی مذاهب اسلامی میتوانند به هم نزدیک شده و به جای اینکه با نفی دیگران خود را اثبات کنند فقه با عظمت اسلام را به جهان اسلام در اروپا صادر کنند.
وی از شیخ محمود شلتوت از علمای بزرگ الازهر مصر یاد کرد و گفت: این دانشمند فقه مقارن را وارد دانشکده الشریعه کرد و این روشی است که برای فقه اجتهادی درنظر گرفته میشود و دانشمندان اسلامی بایستی در تحقیقات خود با کنار گذاشتن تعصبات آرای شیعه و اهل سنت را بررسی کرده و هر کدام که با ادله قویی بیان شده را قبول کنیم.
وی در ادامه به فقه شیعه و روش اجتهای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام 50 سال پیش مسائل مستحدثه را مطرح و بهصورت خصوصی تدریس میکردند و علاوه بر استفاده از آرا و نظرات تمام مذاهب سفارش می کردند تا علما نظریات و اقوال اهل سنت را درنظر داشته باشند.
بیآزار شیرازی همچنین با اشاره به توجه امام به شرایط زمان و مکان در فقه المقاصد اضافه کرد: رهبر انقلاب در مباحث اجتهادی خود بر اساس موازین اصول امامیه عمل میکردند و در مسائل حکومتی مصلحت نظام را پذیرفتند.
مراسم اختامیه این نشست تخصصی امروز، 25 بهمن با حضور اندیشمندان و کارشناسان مذهبی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود.