کد خبر: 1374835
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
در تهران؛

گردهمایی بین‎المللی روش‎شناسی فقه مقارن برگزار شد

گروه اندیشه: نشست بین‎المللی اندیشمندان جهان اسلام در حوزه روش‎شناسی فقه مقارن 24 بهمن در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) نشست بین‎المللی اندیشمندان جهان اسلام در حوزه روش‎شناسی فقه مقارن 24 بهمن در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران آغاز به‌کار کرد.

در این نشست دو روزه که شخصیت‎های مختلف جهان اسلام از کشورهای تونس، لبنان، عمان و سودان و همچنین علمای اهل سنت از استان‎های خراسان، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، روش‎شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در مراسم افتتاحیه این نشست، حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: روش‎شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا از مهمترین زمینه‎های ایجاد وحدت در اسلام به‌شمار می‎رود که می‎تواند وحدت مسلمانان را در جهان تقویت کند.
وی با اشاره به چالش‎های جهان اسلام و ضرورت بررسی مسائل جدید و نو‌پیدا، اظهار کرد: تاکنون فقه مقارن در دو حوزه مسائل مقارن و اصول فقه مقارن مورد مطالعه بوده است اما روش سوم روش‌شناسی مقارن است و تاکنون به‌صورت علمی مورد استنباط و بررسی قرار نگرفته است.
مبلغی افزود: در این نشست روش‎شناسی به‌صورت تطبیقی انجام می‎شود یعنی مذاهب امامیه، مالکی، حنفی، اباضیه در زمینه استنباط احکام نوپیدا به نتیجه می‎رسند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزاری این نشست را آغازی در روش‎شناسی استنباط احکام دین دانست و گفت: اگر هر مذهبی یک مطالعه روشی را در این زمینه انجام دهد علما و دانشمندان جهان اسلام بهتر می‎توانند در کنار هم مسائل فراروی امت را بررسی کنند.
مبلغی همچنین خاطر‌نشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی به‌دنبال آن است که روش‎شناسی مقارن را به‌عنوان یک حورزه مطالعاتی دنبال کند و ضمن اینکه این حوزه را به متون درسی تبدیل می‌کند، الگویی برای دروس دانشگاهی است.

در ادامه این نشست، «مولوی اسحاق مدنی» از علما و روحانیان برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه روش‎شناسی مقارن شروع مبارکی در اجتهاد است، اظهار کرد: دین اسلام و بعثت پیامبر ختمی مرتبیت‌(ص) از آغاز تاکنون به نیازهای مختلف انسان را در زمان‌های مختلف پاسخ داده است.
وی افزود: علمای اسلام برای مسائل جدید که در نص قرآن و حدیث نیامده است، از راه اجتهاد تلاش می‌کنند تا حکم دین را پیدا کنند.
اسحاق مدنی برگزاری این نشست را نقطه شروع مبارکی دانست و اظهار امیدورای کرد تا در جهان اسلام برای دست یافتن راه‌حلی برای مشکلات جهان اسلام، دانشمندان آگاه مسائل جدید را در ساختار اجتهادات مجتهدین گذشته و نصوص قرآن و حدیث حل و فصل کند.

آیت‎الله عبدالکریم بی‌آزار شیرازی نیز در این نشست گفت: اگر مقداری در تعریف‎های اصول استنباط دین دقت کنیم به این نکته پی می‎بریم که تمامی مذاهب اسلامی می‎توانند به هم نزدیک شده و به جای اینکه با نفی دیگران خود را اثبات کنند فقه با عظمت اسلام را به جهان اسلام در اروپا صادر کنند.
وی از شیخ محمود شلتوت از علمای بزرگ الازهر مصر یاد کرد و گفت: این دانشمند فقه مقارن را وارد دانشکده الشریعه کرد و این روشی است که برای فقه اجتهادی در‌نظر گرفته می‎شود و دانشمندان اسلامی بایستی در تحقیقات خود با کنار گذاشتن تعصبات آرای شیعه و اهل سنت را بررسی کرده و هر کدام که با ادله قویی بیان شده را قبول کنیم‌.
وی در ادامه به فقه شیعه و روش اجتهای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام 50 سال پیش مسائل مستحدثه را مطرح و به‌صورت خصوصی تدریس می‌کردند و علاوه بر استفاده از آرا و نظرات تمام مذاهب سفارش می کردند تا علما نظریات و اقوال اهل سنت را در‌نظر داشته باشند.
بی‌آزار شیرازی همچنین با اشاره به توجه امام به شرایط زمان و مکان در فقه المقاصد اضافه کرد: رهبر انقلاب در مباحث اجتهادی خود بر اساس موازین اصول امامیه عمل می‎کردند و در مسائل حکومتی مصلحت نظام را پذیرفتند.

مراسم اختامیه این نشست تخصصی امروز، 25 بهمن با حضور اندیشمندان و کارشناسان مذهبی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‎شود.

captcha