به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله قرهی شب گذشته، یکشنبه، 24 فروردینماه، در جلسه تفسیر خود بعد از نماز مغرب و عشاء در مهدیه القائم المنتظر(ع) برگزار شد، به بیان نکاتی در باب آیه 30 سوره مبارکه بقره پرداخت که بخشی از سخنان ایشان در ادامه میآید.
آیتالله قرهی در ابتدا با اشاره به آنچه در جلسه پیش در باب خلیفةاللهی انسان و مواجهه فرشتگان با این مقوله بیان کرده بود، اظهار کرد: آنکه در مقام طهارت قرار گرفت، طبیعی است که به علم، آن هم من ناحیةالله، و نه در حد دانش ظاهری، دسترسی دارد و صد در صد به این علم میرسد و ملائکة الله به عنوان جنس طاهر میداند که وقتی ممزوج هوی و تقوا و ممزوج فجور و تقوا قرار گرفت، خصوصیت آن بخش دیگر این ممزوج که خود آنها نداشتند، در آنها قرار دارد؛ و لذا خصوصیت فجور بر آنها جلوهگری کرد و بزرگنمایی شد.
وی با اشاره به این مطلب که معمول این است که کسی که صفاتی را ندارد و آن صفت را در دیگری ببیند، آن صفات در درونش بزرگ جلوه میکند، اظهار کرد: برای مثال آنها که به صفت تقوا مزین نیستند، وقتی حالات متقین را میبینند، متعجب میشوند؛ در حالی که وقتی متقین همدیگر را میبینند، در تعجب نیستند، بلکه به علت اینکه جنس خود را میبینند، در فرحاند. حال فرح دارند حال شادمانی دارند، اما حال تعجب هم دارند.
آیتالله قرهی ادامه داد: اگر درجات تقوای این اهل تقوا بالاتر باشد، حال سبقه دارند؛ مسابقه از همین است. سبقه آنها را میبینند و اینها هم میخواهند بر آن سبقه ورود پیدا کنند. اینها حال غبطه هم ندارند، چه برسد به حال حسادت که حال حسود و حال غبطه هم خود بحث مفصلی است. ولی حال آنها حال تعجب نیست، حال فرح است.
وی با بیان اینکه حتی متقین عالم وقتی که در مقام تقوا رشد کردند و حال تقوای آنها به درجه تالی تلو معصوم رسید و من الاتقیاء شدند و نه من المتقین، آنها هم از انسانی که در فجور غوطهور است، متعجبند، افزود: ملائکة الله هم چون در مقام طهارت مطلق بودند، مسئله فجور برای آنها جلوه کرد و وقتی که این جلوه کرد، آن را به عنوان اصل طرف مقابل دیدند. این نوع نگاه بالاخره یک نوع علم اولیه را میآورد، اگر چه علم حقیقی نیست؛ و در ما هم میتواند اینگونه باشد.
وی افزود: تا این جا معلوم است که این علم است و ملائکة الله با علم و با قوه درّاکه فهمیدند؛ چون در مقام طهارت بودند و خود طهارت علمآور است و از راه علم متوجه شدند و نه از حدس و گمان. ملائکة الله درست فهمیدند که انسانی که به فجور و تقوا هر دو پیچیده است، فساد خواهد کرد و این امر محقق هم شد. پس اینها علم پیدا کردند، اما اینکه این علم از کجا آمد، دلیل آن این است که طهارت مطلق علم میآورد.
آیتالله قرهی در ادامه با اشاره پاسخ خداوند به ملائکه به تفسیر بخش پایانی آیه 30 سوره مبارکه بقره پرداخته است که علاقهمندان میتوانند مباحث کامل ایشان در جلسه تفسیر را از طریق فایل صوتی ضمیمه شده دنبال کنند.