کد خبر: 1407653
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

مشکلات تحصیلی حوزه آسیب‌شناسی شود/ لزوم مراقبه اعتقادی و اخلاقی طلاب

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید تاکید کرد: با وجود فراوانی ابزارهای فساد اخلاقی و فرهنگی در دنیای امروز، نباید ناامید شد بلکه برای شناسایی آسیب های اجتماعی و اخلاقی همت کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شنبه شب 27 اردیبهشت در دیدار نمایندگان دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با وی، با تاکید بر آسیب‌شناسی مشکلات آموزشی و تحصیلی در حوزه‌های علمیه، اضافه کرد: وقتی آسیب‌ها شناخته شد، نباید از کنار آن به سادگی گذشت و باید برای حل آن دنبال راهکار رفت.

وی در ادامه، مسئله اخلاق را مورد توجه قرار داد و افزود: امروزه ابزار فسادهای اخلاقی و فرهنگی زیاد شده و از در و دیوار مفاسد اخلاقی می‌بارد؛ گسترش فناوری‌های نوین، امکان انتقال ناهنجاری‌های و مفاسد را بسیار آسان کرده است و همین مسئله تهدیدات بسیاری را به دنبال دارد.

این مرجع تقلید خواستار تشکیل کارگروهایی برای حل مشکلات حوزه علمیه شد و اضافه کرد: نخستین شرط این است که هرگز از حل مشکلات مایوس نشویم، باور کنیم هر مسئله‌ای راه حل دارد؛ در مسائل اخلاقی نیز باید به اندازه توان خود کار کنیم.

وی با تاکید بر این که طلاب و خانواده‌های آنان باید از جهات مختلف الگو و نمونه باشند، افزود: باید آسیب‌هایی که وجود دارد را شناسایی و برای رفع و حل آن اقدام کرد.

مراقب آسیب‌های اعتقادی و اخلاقی در حوزه باشیم

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آسیب‌های اعتقادی که ممکن است دامان طلاب را نیز بگیرد، اظهار کرد: گروه‌های زیادی حتی در قم مشغول شبهه‌افکنی هستند تا افراد را منحرف کنند، آنها با شبهه‌افکنی به دنبال مقاصد خود هستند و باید مراقب باشیم نکند این آسیب‌ها به طلاب سرایت کند.

وی با بیان این که عالم و طلبه در نقش ناجی غریق جامعه است، ادامه داد: سعی کنید طلاب را با قلم و بیان آشنا کنید، هر طلبه باید به این دو ابزار مهم توجه لازم را داشته باشد؛ عالمی که نتواند حرف بزند و بنویسد امروز نمی‌تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد، هرچند قله علم باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش گفت: طلاب جوان باید از فرصت جوانی خود استفاده کنند و خوب درس بخوانند، نقش و رسالت مجمع نمایندگان در تبیین این مسئله بسیار مهم است.

وی با تاکید بر این که باید بر درس خواندن طلاب نظارت کافی شود، افزود: باید در طلاب نوعی احساس مسؤلیت ایجاد شود تا نسبت به حضور جدی و دقیق در درس اهتمام داشته باشند و بدانند هیچ چیز از جمله گوش دادن به نوار، جای حضور در محضر استاد را نمی‌گیرد.

سنت مباحثه در حوزه جدی گرفته شود

وی با تاکید بر حفظ سنت‌های تحصیلی در حوزه از جمله مباحثه، ادامه داد: مباحثه و پیش مطالعه و مطالعه پس از درس از سنت‌های بسیار خوب و تاثیرگذار در حوزه‌های علمیه است و طلاب نباید از آن غفلت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اهتمام به تدریس از اوائل طلبگی را سنتی حسنه ذکر کرد و افزود: در حوزه‌های عملیه شاگردان درس بالا استادان دروس مقاطع پایین‌تر هستند و این فواید و امتیازات بسیاری برای حوزه‌های علمیه داشته و دارد.

وی گفت: انسان با تدریس می‌تواند دقیق‌تر از همیشه مطالب سطوح و کتب درسی را یاد بگیرد و باید این مسائل مهم به طلاب گوشزد شود.

captcha