سامانه مشابهت‌یاب مقالات علوم انسانی و دینی تولید شد
کد خبر: 1438215
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲

سامانه مشابهت‌یاب مقالات علوم انسانی و دینی تولید شد

گروه حوزه‌های علمیه: سامانه مشابهت‌یاب مقالات علوم انسانی، دینی و حوزوی توسط مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) تولید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین مجید شهریاری، مدیر مرکز کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیش از ظهر امروز 20 مرداد در نشستی خبری با خبرنگاران با ذکر این مطلب که راه‎اندازی سامانه مشابهت‌یاب در حوزه علوم انسانی و دینی بخش عظیمی از چالش‎های علمی در این حوزه را از بین خواهد برد، گفت: سامانه مشابهت‎یاب در حوزه علوم انسانی با عنوان سمیم، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) راه‎اندازی شده است.
وی افزود: امروزه سرقت ادبی یکی از شایع‎ترین مشکلات در حوزه نشر علم و تولید علم در سراسر جهان است که منظور آن برداشتن بخشی از یک نوشته و مقاله بدون نام بردن از منبع است.
مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یادآور شد: بر این اساس برای ساخت این سامانه که برای اولین بار در کشور انجام شده است نیازمند یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی و همچنین یک سامانه قوی هوش مصنوعی بودیم که در این رابطه سال‌ها تلاش صرف ایجاد این مرکز شد.
وی گفت: گردآوری سامانه اطلاعات غنی از کتب و مقالات درج شده در مجلات علمی کشور در این مرکز، 20سال به طول انجامید و در سال‌های اخیر نیز مراحل ابتدایی این کار به منظور گردآوری متون و جانمایی برای کاوش به بهترین و دقیق‎ترین شکل در این مرکز انجام شده است.
شهریاری تصریح کرد: امسال تاکنون نیمی از مجلات علمی و پژوهشی در این سایت جانمایی شده است که تا پایان سال تمامی مقالات در حوزه علوم انسانی و دینی در این سامانه جانمایی خواهد شد.
وی گفت: کاربران با ثبت نام در این سایت می‎توانند از میزان سرقت ادبی و گرته‌‏برداری از تمامی کتب به زبان فارسی و مقالات در این حوزه آگاه شوند.

مقالات حوزوی در سامانه مشابهت‌یاب

شهریاری بیان کرد: مقالات علمی حوزوی کاملا در این سایت گنجانده شده است، ولی مقالات علمی مراکز دانشگاه باید با ایجاد قوانین جدید برای درج در اینگونه سایت‎های کاوشی در دسترس قرار گیرد؛ از این رو باید تلاش کرد تا ضمن ایجاد فضای مناسب علمی، هم کشور را در رسیدن به هدف چشم‌انداز علمی کشور کمک کنیم و هم مشکلات را در این حوزه برای دانشجویان و اساتید و  پژوهشگران به حداقل برسانیم.
وی تصریح کرد: بانک‌های اطلاعاتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است و سامانه سمیم نور اکنون این امکان را فراهم می‌کند تا با آپلود کردن متون در این سامانه، مشابهت آن با بانک‌های اطلاعاتی موجود در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی سنجیده می‌شود.
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی مجازی کشور افزود: ما در یک پیچ تاریخی علمی در کشور هستیم و ضرورت دارد با ایجاد ابزارهای مشابه سمیم نور، از این پیشرفت علمی حمایت و صیانت شود.

وی تاکید کرد: این سامانه در نشانی www.samimnoor.ir قابل دسترسی برای همه علاقه‌مندان و پژوهشگران است.

captcha