به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله هادوی تهرانی 30 مرداد ماه در دیدار جمعی از دانشگاهیان اتریش در سخنانی با اشاره به آیه «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون»(آیه 43 سوره 16) گفت: این یک نظریه منطقی است که اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.
وی با اشاره به دو تفسیر متفاوت در مورد دین یادآوری کرد: در واقع دو تفسیر متفاوت در خصوص دین وجود دارد؛ یکی رابطه بین انسان و خدا دین نامیده میشود که البته با توجه به آن که تصویر درست و دقیقی از آن ارائه نشده است، این معنا چندان صحیح به نظر نمیرسد.
آیتالله هادوی تهرانی تفسیر دوم از دین را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بر اساس تعریف دوم، ما مسلمانان روزی پنج بار نماز میخوانیم که در هر نماز سوره حمد و این آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» را تکرار میکنیم و از خداوند متعال میخواهیم که ما را به راه مستقیم و درست هدایت فرماید که این تعریف از دین یعنی راه و مسیر زندگی، تفسیر دقیقی از دین است.
وی ادامه داد: هر وقت صحبت از راه، روش، سبک و هدف زندگی میشود باید به این مسئله توجه نمود که یک نقطه شروع و پایانی برای آن تصور میشود که با مراجعه به قرآن نقطه شروع زندگی را در مییابیم که میفرماید: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً»(آیه 78 سوره 16) قرآن میفرماید: و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالى که هیچ چیز نمىدانستید. پس شروع زندگی با عدم دانش همراه بوده است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی سؤال از پایان زندگی و هدف از آن میشود قرآن می فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون»(آیه 56 سوره 51) من جنّ و انس را نیافریدم جز براى این که عبادتم کنند بر اساس فلاسفه بزرگ اسلامی چون ملاصدرا عبادت کردن هر فرد بر دانش او استوار است. دانش و عبادت دارای یک سطح مشابهاند. اگر سطح دانش بالا باشد در نتیجه سطح عبادت هم بالاست.
وی نظریه برخی از فلاسفه مسیحی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اما برخی از فلاسفه مسیحی منکر رابطه بین دین و دانش هستند. در حالی که اسلام در مورد دین و دانش معتقد است که هر دوی اینها در یک سطح هستند.
وی با بیان اینکه آن کس که در خصوص راه زندگی و ... بیشتر میداند قادر خواهد بود به سطح بالای ایمان دست پیدا کند اظهار کرد: خداوند میفرماید: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُم»(آیه 14 سوره 27) و آن را از روى ظلم و سرکشى انکار کردند، در حالى که در دل به آن یقین داشتند.
آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه کوتاهترین راه برای رسیدن به این هدف راه مستقیم است تاکید کرد: این راه توسط پیامبران (ع) که خداوند متعال آنها را برای هدایت بشر مبعوث نموده است، معرفی گردیده است. وقتی از هدف و مسیر زندگی صحبت میکنیم نقش فیزیکی آن مد نظر نیست بلکه نقش زندگی کردن آن که شامل ایدئولوژی، رفتار، اخلاق و تمام جنبهها و ابعاد زندگی بشر مورد بحث ماست.
وی افزود: وقتی به اسلام و آیات قرآن مراجعه میکنیم مجموعه خاصی از هدایت برای هر بخشی از زندگی بشر تبیین گردیده است که این مجموعه در یک سیستم منطقی کامل و جامع به یکدیگر مرتبط هستند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این ایدئولوژی، آموزههای دین را دستهبندی کردیم. به عقیده ما این آموزهها برای یک دوره خاصی از زندگی بشر یا سرزمین خاصی محدود نمیشود. چرا که عناصر دین جهان شمول و برای همه ادیان و زمانها و تمام تاریخ بشر هستند.