به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، دومین شماره فصلنامه «پژوهشنامه تربیت تبلیغی» با یک سرپژوهه، شش مقاله و یک گفتوگو به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.
بنا بر این گزارش، سرپژوهه این فصلنامه به موضوع تربیت فرزندان برای آینده از سوی والدین پرداخته است و همچنین به لزوم آگاهی والدین از فناوریهای روز و کم کردن شکاف بین نسلی با فرزندان خود اشاره کرده است.
مقاله اول که علینقی فقیهی، محسن شکوهییکتا و حسن شعبانی آن را نوشتهاند، به بررسی و تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای از نگاه امام خمینی(ره) پرداخته است.
مقاله دوم که به قلم عصمت دانش است، به موضوع «بررسی تطبیقی موانع مؤثر بر ازدواج پایدار از منظر روانشناسی اسلامی و انسانگرایی» پرداخته و در ابتدا به تبیین فلسفه ازدواج، آسیبهای حاصل از موانع ازدواج و تشکیل خانواده پایدار و در ادامه نیز به تحلیل این آسیبها از ابعاد زیستشناختی، روانشناختی و جامعهشناختی و درنهایت به طرح راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روانشناسی اسلامی و انسانگرایان پرداخته است.
مقاله بعدی که با موضوع «آسیبشناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی با رویکرد پژوهشِ کیفی از منظر اساتید علوم تربیتی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران» چاپ شده است، با همکاری اکبر صالحی و کورش رستمی مسنی به رشته تحریر درآمده است. این پژوهش که با هدف شناسایی آسیبهای روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران صورت گرفته است به مسائلی همچون نبودن محتوا و کتابهای درسی مناسب، عدم تناسب مطالب و محتوا با زندگی دانشجویان، عدم ورود بسیاری از اساتید به هر دو حوزه دین و تعلیم و تربیت، عدم شایستگی برخی اساتید از نظر علمی و اعتقادی، استفاده نکردن اساتید از طرح درس و عدم برنامهریزی برای تدریس پرداخته است.
مقاله «چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برونرفت از آن» مقالهای است که به بررسی تربیت الگویی، چالش عمده آن در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری پرداخته و راه برونرفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است و بیان میکند که متربی باید ضمن پیروی آگاهانه از الگوها، الگوپذیری را صرفاً در راستای پرورش صحیح استعدادهای درونیِ خود و نه تقلیدی کورکورانه و خالی از اندیشه و تأمّل بداند. این مقاله را رحیم دهقان نوشته است.
مقاله «بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان»، مقاله دیگری است که به کوشش جواد آقامحمدی نوشته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که نگرش مذهبی والدین در تربیت دینی فرزندان تأثیر مستقیم داشته و رعایت آداب دینی از سوی والدین با تربیت دینی فرزندان آنها رابطه معناداری دارد. نتایج پژوهش رابطه بین سادهزیست بودن والدین با تربیت دینی فرزندان را در سطح قابل قبولی نشان داد. همچنین بین سطح سواد والدین و تربیت دینی فرزندان آنها اختلاف معناداری مشاهده نشده است.
«نسبت جهانیشدن و سلامت معنوی؛ چالشها، فرصتها و ملاحظات عملی برای نظام تربیتی اسلام» مقالهایست که به قلم آذر تاجور نوشته شده است و به بررسی و تبیین نسبت جهانیشدن و سلامت معنوی پرداخته است. بر اساس این مقاله عمدهترین فرصتهای ناشی از پدیده جهانیشدن برای سلامت معنوی شامل آموزش الکترونیکی، ضرورت مشارکت با دیگران، گفتوگوی بین ادیان، تسهیل شرایط دادوستد فرهنگی و دینی، لزوم حرکت به سمت اصول و ارزشهای عمیق معنوی، تحول در مفاهیم اقتدار و بهرهمندی از ابزارهای اطلاعاتی و ...، هستند.
چالشهای ناشی از پدیده جهانیشدن در عرصه سلامت معنوی نیز شامل هجوم ضدارزشهای فرهنگ غرب به کشورهای جنوب، تحت فشار قرار گرفتن دین و اعتقادات معنوی، تخریب پلورالیسم فرهنگی، بلوغ زودرس، غلبه تربیت لیبرالیستی، سوءاستفاده از انواع ابزارهای الکترونیکی، سکولاریزاسیون کلیه شئون فرهنگی، اجتماعی و اخلاقیِ جوامع و ...، میشود.
ملاحظات ضروری به واسطه پدیده جهانیشدن در عرصه سلامت معنوی نیز عبارتند از ضرورت توجه آموزشوپرورش در جهت استقرار تربیت معنوی به علایق ایدئولوژیک پنهان در مواد آموزشی، تحول بر مبنای ارزشها و اصول اسلامی در جهت علایق ایدئولوژیک اسلامی، تدوین نظام جدیدی از تربیت معنوی به جای کنارهگیری و وارد میدان عمل شدن و ... ؛ که نویسنده مقاله «نسبت جهانیشدن و سلامت معنوی؛ چالشها، فرصتها و ملاحظات عملی برای نظام تربیتی اسلام» به آنها پرداخته است.
در پایان نیز این شماره از فصلنامه «پژوهشنامه تربیت تبلیغی» گفتوگوی خود را با توجه به اهمیت آن به موضوع «پیامدهای تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی و وظایف والدین و مبلغان» اختصاص داده است. در این گفتوگو که با حسینعلی رحمتی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه صورت گرفته به تبین شکاف بین نسلی، عوامل ایجاد این شکاف و آسیبها و راهکارهای کاهش این شکاف پرداخته شده است.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند برای دریافت این شماره از فصلنامه به آدرس قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، دفتر فصلنامه «پژوهشنامه تربیت تبلیغی» مراجعه کرده یا با شماره تلفن 37740369-025 و یا رایانامه Tarbiyate.Tablighi@Gmail.com تماس حاصل کنند.
یادآور میشود، فصلنامه «پژوهشنامه تربیت تبلیغی» فصلنامهای علمی ـ تخصصی است که به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، مدیرمسئولی حسین قشقایی و سردبیری امید نیکداد منتشر میشود.