به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی امروز 26 آبان در درس تفسیر مسجد اعظم گفت: کرامت و معجزه با شعبده و جادو فرق دارد، زیرا جادو را کسی میتواند بکند که علم آن را به دست آورده است، اما کرامت، علم نیست؛ مظهر تدبیر الهی است و از این رو آهن در دست حضرت داود(ع) نرم میشود. نرم کردن (إلانه) حدید برای انبیاء کار خداست نه سحر و جادو.
وی با اشاره به نرمی قلب بر اثر گریه بر امام حسین(ع) تصریح کرد: چند چیز است که دل را نرم میکند، جریان سیدالشهداء یکی از مهمترین آنهاست؛ جامعهای که اهل اشک و ناله و ضجه است جامعه عطوف است و برای هم چاقو نمیکشند.
اشک ریختن بر ائمه(ع) بهترین برکت برای جامعه است
وی تاکید کرد: این از بهترین برکات حوزه است، از برکات کربلاست، فرمودند در موالید ما نیز شادی کنید، زیرا جامعه با نشاط، جامعه عربدهکشی و چاقوکشی نیست؛ در وفیات ما برکت است و موالید ما هم همینطور.
این مرجع تقلید بیان کرد: جریان کربلا و اهلبیت(ع) در عزا و در میلاد میتواند جامعه را احیا کند؛ واقعا جامعهساز است و آن را متمدن میکند، خشونت در اثر نبود عطوفت و شادی است، نشاط کافی و حزن کافی جامعه را ناامید نمیکند.
وی با بیان اینکه ما وقتی به زیارت قبور مطهر ائمه(ع) میرویم فضای آن ما را در خود میگیرد اظهار کرد: وقتی با خدا میخواهیم سخن بگوئیم «تقشعر جلود» راهش است که اولیاء الهی را به این سمت هدایت میکند ولی منافق فی قلوبهم مرض است و او هم میلرزد ولی لرزشش محمود و ممدوح نیست. لرزش کسی است که در مسیر طوفان الهی است.
حقوق غرب مبنای علمی ندارد
این مفسر قرآن بیان کرد: کسانی که اهل وحی و دیانت نیستند حقوق آنان و اخلاقشان و مواد و تبصرههای آنها صبغه علمی ندارد زیرا مواد مصوبه مجلس آنان به مبانی وابسته است که بدون منبع است و مبانی در محور عدل سامان مییابد و مفهوم عدل نیز یعنی «وضع کل شی فی موضعه» تا اینجا مشترک میان مومن و مشرک است ولی آنان مبانی را بدون منبع در دست دارند؛ دستشان در مفهوم واقعی عدل خالی است لذا یک روز منافقان را در لیست ترور میگذارند و یک روز دیگر نه و یک روز کشوری را محور شرارت میدانند.
وی افزود: آنان اندیشه خود را منبع مبانی اخلاقی وحقوقی میدانند همین عامل بدبختی بشر است در حلی که عقل میگوید من میفهمم که نمیفهمم؛ در سوره نساء اعتراف عقل گذشت، ولی خدا فرمود ما کتب را برای بشر فرستادیم تا بشر علیه ما احتجاج نکند زیرا این عقل در قیامت میگوید من که از قیامت و این وضع خبر نداشتم تو که میدانستی چرا کسی را نفرستادی لذا خدا میفرماید من نبی بعد از نبی فرستادم.
جوادی آملی اظهار کرد: الان که انبیاء را فرستادهایم حجت بالغه الهی است، عقل خوب میفهمد و فهمش مورد امضای خداست، میگوید که من میفهمم که نمیفهمم؛ میفهمم که محتاجم و کسی هست که این حاجت را برآورد و آن خداست. عقل بانگ جرس را میفهمد ولی از آن دنیا اطلاعی ندارد؛ کس ندانست که منزلگه مقصود کجاست؛ پس کسی باید باشد که راهنمایی کند بنابراین راه مشخص است برای توده مردم و هم برای خواص و هم برای اخص.
وی بیان کرد: فرشتههایی هستند که هنگام نماز میفرمایند بلند شوید آتشهایی که روی دوشتان است با نماز خاموش کنید و کسی میتواند آن را خاموش کند که تقشعر جلود است. در سوره توبه گذشت که چنین شخصی را امید است که خدا با او از روی مهربانی و رحمت رفتار کند.
برهان عقلی آیه 82 نساء
وی با اشاره به آیه 82 سوره نساء و برهان عقلی آن تصریح کرد: برهان اقامه شده آیه سه ضلع مثلث است که میگوید: صدر و ساقه جهان، صدر و ساقه کتب آسمانی هماهنگ هستند؛ هرکتابی درون گروهی هماهنگ و مجموعه تکوین و تدوینی نیز هماهنگ هستند و در برابر آن ضلالتهاست که کیفری است، امر وجودی نیست و امر عدمی است یعنی خدا فرد را به خودش رها میکند. این غلط است که بگوئیم فرد ضلالت ابتدایی دارد الا و لابد کیفری است و معنای آن نیست که خدا به او تاریکی میدهد بلکه فیضش را از آنان میگیرد و به عذاب میرسند.
وقودالنار ائمه ظلم هستند
وی افزود: اولین عضوی هم که به آتش میافتد صورت است و در آنجا ذوق عذاب است و شرب در مراحل بعدی است؛ آتش هم از جنگل نیامده است بلکه حطب جهنم همین طبقه ظالم و دولتهای ظالم هستند و وقود نیز که شعله ایجاد میکند ائمه کفر هستند.