حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین ضیایی، مسئول واحد قرآن مدرسه علمیه امام رضا(ع) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: بحث حفظ قرآن در حوزه علمیه در سالهای اخیر مقداری زنده و رو به رشد شده است و فلسفه ایجاد این مدرسه نیز این بود که حافظان کل قرآن در آن تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه در ابتدای راهاندازی مدرسه در سال 79 چون تعداد حافظان کلی که برای تحصیل مراجعه کردند، قابل توجه نبود، تربیت حافظان قرآن را در دستور کار قرار دادیم.
ضیایی با بیان اینکه به خصوص با فعالیت موسسه جامعه القرآن، فضای قرآنی کشور در دهههای اخیر تغییر کرده و شاهد تحولات مثبت زیادی بوده و هستیم، عنوان کرد: به تبع این تحولات، حوزه علمیه نیز قاعدتا تغییرات زیادی کرده است.
حوزه نسبت به میانگین کشوری حفظ عقب است
وی افزود: با وجود تلاشهای صورت گرفته در حوزه علمیه به خصوص در سالهای اخیر، باز هم وقتی میانگین طلاب حافظ را نسبت به طلاب سایر اقشار میگیریم، مشاهده میکنیم خیلی پائین است.
ضیایی عنوان کرد: در کشورهای عربی و جهان اسلام میبینیم که حفظ کل قرآن، مقدمه ورود به مدارس علمیه و دینی آنان و یا گرفتن برخی مسئولیتهاست ولی اگر وضعیت حفظ را در این کشورها با ایران و حوزههای علمیه خودمان مقایسه کنیم، فاصله داریم.
مسئول واحد قرآن مدرسه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد: حوزه قدمهای خوبی برداشته و اولین قدم آن است که رویکرد خود را به سمت مباحثی مانند ترتیل، روانخوانی و ... تا پایه سه شروع کرده و با جدیت ادامه میدهد.
ضیایی عنوان کرد: طلاب باید راجع به مفاهیم نیز تسلط داشته باشند، لذا برای فراگیری مفاهیم نیز لازم است برنامهریزی صورت گیرد که ما در مدرسه امام رضا(ع) و به دنبال برنامه حفظ، این کار را آغاز کردیم.
بیشترین وقت حوزه باید صرف قرآن شود
وی با بیان اینکه بیشترین وقت حوزه علمیه باید صرف قرآن شود، افزود: قرآن، اصل و رکن قرآن است و تنها کتاب وحیانی است که به بشریت نازل شده و عامل وحدت میان ما و اهل سنت است.
ضیایی با تاکید بر اینکه باید انقلابی در مسایل قرآن به ویژه تفسیر در حوزه رخ دهد، اظهار کرد: تمرکز ما در مدرسه امام رضا(ع) بر روی حفظ بود، اما جلسهای خدمت آقای قرائتی رسیدیم که ایشان پرسید کدام یک از شما تفسیر ده جزء قرآن را بلد است و تعداد افرادی که اعلام آمادگی کردند، اندک بود.
آموزش مفاهیم در کنار حفظ
وی ادامه داد: متعاقب این موضوع، ما برنامه آشنایی طلاب حافظ با مفاهیم را هم جزء برنامهها گذاشتیم و برای رفع این خلا اقدام کردیم، لذا در برنامههایمان در کنار کلاسهای روزانه حفظ که به صورت مستمر در حال برگزاری است، برنامه مفاهیم را هم داریم.
ضیایی در خاتمه تاکید کرد: قرآن تنها کتاب وحیانی تحریف نشده است و قطعا باید بهای بیشتری به نسبت کتابهای بشری در حوزههای علمیه به آن داده شود.