امتياز ويژه اقتصاد اسلامی، اهميت دادن به اخلاق است
کد خبر: 1840210
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶

امتياز ويژه اقتصاد اسلامی، اهميت دادن به اخلاق است

گروه انديشه: عضو هيئت علمی دانشگاه مفيد، امروز 29 مهرماه در ششمين همايش اقتصاد اسلامی با اشاره به ويژگی‌های اقتصاد اسلامی بر ساير مكاتب اقتصادی گفت: امتياز ويژه اقتصاد اسلامی، اهميت دادن به اخلاق است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ياران (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين «محمد‌رضا يوسفی» عضو هيئت علمی دانشگاه مفيد، صبح امروز 29 مهرماه در ششمين همايش بين‌المللی دوسالانه اقتصاد اسلامی كه به همت پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس در اين دانشگاه برگزار می‌شد، ضمن بيان اين مطلب در ارائه مقاله خود با عنوان «نهاد امر به معروف و نهی از منكر شرط لازم دستيابی به جامعه مطلوب اسلامی» گفت: جامعه مطلوب يك كل به هم پيوسته و پديده‌ايی چند وجهی است كه نمی‌توان تنها به يك بعد خاص آن تكيه كرده و به زيرساخت‌های مناسب آن توجه نكرد.
وی افزود: دست‌يابی به جامعه آرمانی اسلام، بر بسترها و زمينه‌های مناسب استوار است. تحقق نهاد امر به معروف و نهی از منكر شرط اساسی دست‌يابی به اين جامعه است. اين نهاد در چهار سطح توأمان مردم به مردم، مردم به حكومت، حكومت به حكومت و حكومت به مردم قابل تصوير است.
يوسفی تصريح كرد: مردم در سطح اول، از طريق نظارت غير رسمی به پاسداری از هنجارهای مورد قبول خود می‌پردازند. نوع امر به معروف مردم به حكومت تأثيرگذارترين و سخت‌ترين سطح از امر به معروف و نهی از منكر است، از آن جهت كه صلاح و فساد حكومت موجب صلاح و تباهی جامعه شده، و رها كردن حكومت زمينه حكومت خودرأی را فراهم می‌كند، اين سطح حايز اهميت ويژه است.
عضو هيئت علمی دانشگاه مفيد خاطرنشان كرد: نظارت حكومت به كارگزاران سطح سوم امر به معروف و نهی از منكر است. اين نظارت و كنترل موجب امانتداری و مدارا و مردم‌داری كارگزاران می‌شود و در نهايت تلاش و برنامه‌ريزی جهت حفظ و صيانت جامعه و شكل‌دهی جامعه دينی، سطح چهارم امر به معروف و نهی از منكر را تشكيل می‌دهد.
حجت‌الاسلام يوسفی‌مقدم در پايان اظهاركرد: با نهادينه شدن امر به معروف و نهی از منكر در چهار سطح ياد شده، شرط لازم دست‌يابی به جامعه مطلوب تحقق يافته است.
ششمين همايش بين‌المللی دوسالانه اقتصاد اسلامی با عنوان توسعه با رويكرد اقتصاد اسلامی صبح امروز، 29 مهرماه، در دانشگاه تربيت مدرس آغاز به كار كرد و علاوه بر ارائه مقالات، در پايان همايش ميزگردی نيز با حضور اساتيد صاحب‌نظر، نمايندگان كميسيون اقتصادی مجلس و دست‌اندركاران تدوين برنامه پنجم توسعه برگزار می‌شود.
captcha