طرح تعالی حج آماده و پس از حج تمتع 92 برای اجرا ابلاغ می‌شود
کد خبر: 2588368
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱

طرح تعالی حج آماده و پس از حج تمتع 92 برای اجرا ابلاغ می‌شود

گروه اجتماعی: نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت امروز در ديدار كارگزاران حج تمتع 92 با مقام معظم رهبری با اشاره به دغدغه ايشان در خصوص تدوين الگوی حج جمهوری اسلامی ايران، اعلام كرد؛ طرح تعالی حج تهيه و هم اكنون مراحل نهايی خود را طی می‌كند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حج، كارگزاران حج صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی ديدار كردند.
در ابتدای اين ديدار كه صبح امروز چهارشنبه ۲۰ شهريور در حسينيه امام خمينی رحمة‌الله‌عليه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضی عسكر نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست زائران ايرانی ضمن تبريك هفته حج و دهه كرامت، گزارشی از اقدامات و فعاليت‌های بعثه مقام معظم رهبری ارائه داد.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر از تهيه و ابلاغ سند راهبردی حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت خبر داد و گفت: فرموده بوديد الگوی حج جمهوری اسلامی ايران را مشخص كنيد و به همگان بگوييد حج ما دارای اين خصوصيات و ويژگی‌ها است، برای تحقق اين امر با حضور رئسای پيشين سازمان، پيشكسوتان و تعدادی از كارشناسان بعثه و سازمان و متخصصين حوزه مديريت و برنامه ريزی و با همكاری برخی اساتيد دانشگاه طرح تعالی حج تهيه و هم اكنون مراحل نهايی خود را طی می‌كند و اميد است پس از برگزاری حج سال‌جاری برای اجرا آماده شود.
وی ادامه داد: اين طرح به برنامه‌ريزان و مسئولان اجرائی و فرهنگی كمك خواهد كرد تا بتوانند با آينده‌نگری و تهيه برنامه‌های بلند مدت در تحقق اهداف حج و زيارت كه در رهنمودهای حضرت امام (ره) و حضرتعالی تبيين شده موفق و در زمينه قوانين و مقررات نيز به ثبات دست پيدا كنند.
قاضی‌عسكر به توصيه‌های اكيد و مكرر مقام معظم رهبری در توجه هر چه بيشتر به قرآن كريم در سفر حج و ديگر سفرهای زيارتی، اشاره و اظهار كرد: امسال نيز قرآن به تعداد زائران چاپ و به اين عزيزان اهدا می‌‌شود. برنامه جزء خوانی قرآن و حفظ سُور منتخب و تفسير آيات حج نيز در برنامه‌های فرهنگی سال‌جاری، مورد اهتمام بيشتری قرار گرفته است.
وی افزود: به‌ كارگيری و تربيت نيروهای لايق و شايسته مهمترين نقش را در تحول روحی و اخلاقی زائران ايفا ‌می‌كند، از اين رو با انجام آزمون‌ها و مصاحبه‌های علمی، آموزش‌های بدو و ضمن خدمت، آموزش مجازی و برگزاری همايش‌های آموزشی توجيهی، آموزش‌های ميدانی، تهيه عناوين و سرفصل‌های آموزشی، استفاده از روش‌های سمعی بصری و خروج از شيوه‌های سنتی و ناكارآمد تلاش كرده‌ايم بهترين‌ها گزينش شده و خدمتگزار زائران عزيز باشند. و بحمدالله در همين راستا بيش از دويست نفر از اساتيد سطوح عالی حوزه‌های علميه گزينش و افتخار خدمتگزاری حج‌گزاران را پيدا كرده‌اند.
نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت در خصوص قيمت‌های حج تمتع نيز گفت: درپی اظهار نگرانی حضرتعالی در زمينه افزايش قيمت حج در سال‌جاری و با تلاش كارشناسان بعثه و سازمان خوشبختانه توانستيم از طريق صرفه جوئی‌ها و اخذ تخفيف و نيز همكاری بانك ملی مبلغ دو ميليون تومان به زائران عزيز بازگردانيم و به قولی كه به اين عزيزان داده بوديم جامه عمل بپوشانيم كه در اين راستا لازم می‌دانم از همكاری شايسته جناب آقای مهندس سعيد اوحدی رئيس محترم سازمان حج و زيارت تشكر و قدردانی كنم.
وی ادامه داد: با توجه به تأكيدات حضرتعالی در زمينه رشد و توسعه علمی، مركز تحقيقات حج در سال‌جاری با مجوز رسمی وزارت علوم و تحقيقات و فناوری به پژوهشكده حج و زيارت ارتقاء يافت و با تشكيل پنج گروه با عناوين اخلاق و اسرار، تاريخ و سيره، كلام و معارف، فقه و حقوق و مطالعات اجتماعی، تلاش خود را برای انجام وظائف محوّله گسترش بخشيد.
قاضی‌عسكر به انتشار 70 عنوان كتاب جديد از حج سال گذشته تاكنون نيز اشاره و اعلام كرد: همچنين تعداد ۱۰ جلد از فصلنامه‌های تخصصی ميقات حج، فصلنامه فرهنگ زيارت و ميقات الحج انتشار يافته و تعداد پنج جلد از مجلدات دانشنامه حج و حرمين شريفين امروز رونمائی می‌شود و ديگر مجلدات آن نيز در دست تهيه است، علاوه بر آن موسوعه رّد شبهات نيز طراحی و در دست اجرا است.
نماينده ولی‌فقيه در امور حج و زيارت از برگزاری همايش‌های تخصصی با عناوين: «انقلاب اسلامی و ديپلماسی عمومی در حج»، «حج و آينده پژوهی» و «مقايسه تطبيقی سلفيه و وهابيت در پژوهشكده حج و زيارت با حضور محققان و پژوهشگران» خبر داد و گفت: حمايت از پايان نامه‌های مرتبط، تهيه نرم افزارهای پژوهشی، به روز كردن كتابخانه تخصصی حج و زيارت، جمع‌آوری اسناد و مدارك جنايات تكفيری‌ها عليه شيعيان و ديگر مسلمانان و توليد كتاب‌های صوتی و شنيداری از ديگر اقدامات در اين حوزه است.
وی در ادامه از اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقاء سطح علمی روحانيون كاروان‌ها از جمله «پذيرش دور سوم دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد رشته ارتباطات (گرايش حج و زيارت) با همكاری دانشگاه قرآن و حديث»، «پذيرش دانش پژوه سطح سه تخصصی تبليغ گرايش حج و زيارت در حوزه علميه قم و پذيرش دوره اوّل در مدرسه عالی نواب مشهد با مجوز رسمی شورای مديريت حوزه عمليه خراسان»، «پذيرش دانشجو در مقطع دكترای پژوهش محور در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه بين‌المللی امام رضا (ع) و ... خبر داد.
نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت در پايان از همكاری تمامی نهادهای فعال در حوزه حج وز يارت تشكر و اظهار اميدواری با عنايت پرودگار و الطاف خاصه حضرت ولی عصر(عج) و دعای خير حضرتعالی امسال حجی آرام همراه با معنويت و موفقيت برگزار و زائران شريف و بزرگوار ايران اسلامی، سالم و با حجی مقبول و دعاهايی مستجاب شده به كشور عزيزمان بازگردند.
captcha