به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه 171 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، گزارش فعالیتهای صورت گرفته برای برگزاری همایش «گرامیداشت دانشگاه جندی شاپور» ارائه شد.
علی اکبر ولایتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ارائه این گزارش طی سخنانی گفت: در مورد تاریخنگاری آموزش تعلیم و تربیت باید یک تجدید نظر صورت گرفته و دقت بیشتری اعمال شود.
وی ادامه داد: وجود یک دانشگاه مانند دانشگاه جندی شاپور و ربع رشیدی با سابقه بیش از 1000 سال نشان میدهد، آموزش عالی و تعلیم و تربیت در ایران دارای سابقه بیشتری است.
ولایتی افزود: بر طبق اسناد و مدارک موجود، باستانشناسان غربی در حفاریهای خود در اماکن باستانی کشورمان، آنچه از آثار فرهنگی را که توانستند با خود بردند و آنچه را که نتوانستند با خود ببرند، از بین بردند.
در ادامه جلسه، گزارش اقدامات صورت گرفته درباره همایش گرامیداشت «حکیم ناصر خسرو قبادیانی» ارائه شد.
در این گزارش اعلام شد تاکنون 268 چکیده مقاله به این همایش ارسال شده و در این مقالهها که از بسیاری از کشورهای جهان ارسال شده، ابعاد شخصیت ناصرخسرو واکاوی شده است.
در بخش دیگری از این گزارش برپایی کارگاههای سفرنامهنویسی از سایر اقدامات انجام شده، اعلام شد.
ولایتی در مورد تصویرسازی از مفاخر تمدن اسلام و ایران نیز طی سخنانی گفت: مشاهده میشود که در برخی از تصویرسازیها از مفاخر تمدن اسلام و ایران مانند جلالالدین رومی، تصاویر غیر واقعی از وی توسط برخی از کشورها منتشر شده است که با ملاحظه سوابق تاریخی، محرز میشود که این تصاویر غیر واقعی بوده و با اغراض خاص منتشر شده است.
وی افزود: در مورد تصویرسازی ترسیم شمایل حکیم ناصرخسرو قبادیانی هم باید دقت شود و با توجه به زادگاه وی که خراسان بوده است، میتوان تصویر نسبتاً دقیقی از وی ترسیم کرد.
در ادامه جلسه، موضوع به روزرسانی مطالب علمی در آثار تمدن اسلام و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این گزارش با توجه به اهمیت فلسفه علم در پژوهشهای علمی معاصر بخشهایی از پژوهشهای علمی صورت گرفته در تمدن اسلام و ایران که حاوی مباحث مربوط به فلسفه علم است، مورد بررسی قرار گرفته است.
ولایتی در این باره هم طی سخنانی گفت: باید توجه شود که در تاریخ علم در تمدن اسلام و ایران آنچه که برجسته است، کاربردی بودن این علوم است.
وی افزود: بهعنوان مثال، در مورد ابن هیثم ما مشاهده میکنیم که وی با تحقیقات علمی خود توانست فاصله بین بغداد و مکه را محاسبه کند و این تخمین وی توانست مشکل حجاج را حل کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از تجربیات افرادی مانند ابن هثیم و... میتوان الگوی مناسبی برای تحقق و شکلگیری اقتصاد دانش بنیان و تکمیل چرخه ایده تا محصول ترسیم کرد.
یادآور میشود، جلسه 171 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل دبیرخانه این شورا دوم آذرماه برگزار شد.