کد خبر: 2612156
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در جلسه تفسیر:

خداوند اضلال ابتدایی ندارد/ معنای گمراه‌کنندگی الهی

گروه اندیشه: خداوند اضلال ابتدایی ندارد یعنی اینکه او در ابتدا کسی را گمراه نمی‎کند بلکه اگر کسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون کج راهه رفته و به آن اصرار دارد، خداوند او را به خود واگذار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‌‎العظمی جوادی آملی امروز 5 آذر در درس تفسیر سوره زمر، گفت: خداوند در قرآن از مثل‎هایی برای عبرت و بیان نکات استفاده کرده است، ولی این مثل‎ها برای توده مردم یک اثر دارد و برای خواص مردم اثری دیگر دارد.
وی افزود: به عنوان مثال خداوند بیاناتی چون «کمثل الحمار» یا «کمثل الکلب» را بیان می‎‌کند که این مثال‎ها، برای توده مردم این اثر را دارد که بیان خداوند را برای مردم رقیق و قابل فهم می‎کند.
وی گفت: افراد عالم و پژوهشگر که صاحب علم هستند این افراد از مثال می‎توانند به مثل و ماهیت آن پی ببرند؛ اما اگر افرادی که به تعبیر امام علی(ع) در نهج‎البلاغه باطن افراد و باطن بهشت را می‎بینند باشند این افراد نیازمند به تمثیل نیستند زیرا آنها باطن بهشت و دوزخ را می‎بینند.
این مفسر قرآن افزود: پژوهشگران می‎توانند با بررسی مثل به ممثل پی‎ببرند؛ علما بررسی می‎‌کنند و با تحقیق به حقیقت مثل می‎رسند، ولی کسانی که حق‎الیقین دارند احتیاجی به آن هم ندارند.
این مرجع تقلید با اشاره به ضمانت خداوند برای انسان‎های پاک گفت: ممکن است برخی افراد که در دنیا انسان‎های بسیار خوبی بوده و محب و شیعه اهل بیت(ع) بوده‎اند، ولی اشتباهی در دنیا در حق کسی ظلمی کرده‎اند باشند که این افراد در قیامت از سوی خداوند مورد لطف ذات الهی قرار می‎گیرند به نحوی که خداوند به قدری به مظلوم عنایت می‎فرماید تا از این ظالم در گذرد.
وی افزود: آیه «لِیُکَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا وَیَجْزِیَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ تصریح کرد: خداوند با آیه أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ» بیان می‎دارد که شیوه هدایت او به چه شکلی است؛ حقیقت آن است که هرجا هدایت و عنایت الهی است، دارای دو وجه ابتدایی و پاداشی است.
وی اظهارکرد: هدایت ابتدایی به وسیله عقل و نقل انجام می‎شود و جامعه را به سوی حق هدایت می‎کند؛ حال اگر کسی این هدایت الهی را بها داد و محترم شمرد تحت پوشش هدایت پاداشی قرار می‎گیرد که به نوعی گرایش در قلب و جان او نسبت به خداوند ایجاد می‎شود از این روی است که این افراد در موقع اذان منقلب شده و دل و جان آنها جلا می‎یابد و بی‌‏تاب نماز می‎شوند.
اضلال ابتدایی در عالم نیست

این مرجع تقلید بیان کرد: در خصوص اضلال، بر عکس هدایت، خداوند اضلال ابتدایی ندارد یعنی اینکه او در ابتدا کسی را گمراه نمی‎کند؛ اگر کسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون کج راهه رفته است، خداوند به او مهلت و راه توبه و انابه می‎دهد؛ به او فرصت‎های متعدد بازگشت داده می‎شود ولی اگر بازهم همه این فرصت‎ها و محبت‎ها را فروخت و عامدا خدا را کنار نهاد و به کج راهه رفت خداوند هم او را گمراه می‎کند البته به معنای آنکه او را به خود واگذار می‌کند.
وی گفت: اضلال عدمی است در مقابل هدایت که نور است؛ برای همین نیز پیامبر(ص) که فرمودند خداوندا من را به خود واگذار مکن؛ زیرا تمام هویت ما وابسته لطف خداست و اگر یک لحظه ما را به خود واگذارد سقوط می‎کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به انرژی هسته‌ای گفت: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که به سراغ سلاح هسته‌ای برویم و نیازی هم نداریم چون مگر دفاع مقدس ما با سلاح هسته‌ای پیروز شد.

وی تاکید کرد: ملت ایران هراسی از غرب و صهیونیست‌ها ندارد و عزتی که خدا به کسی بدهد هیچ کس نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

captcha