به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی جوادی آملی امروز 5 آذر در درس تفسیر سوره زمر، گفت: خداوند در قرآن از مثلهایی برای عبرت و بیان نکات استفاده کرده است، ولی این مثلها برای توده مردم یک اثر دارد و برای خواص مردم اثری دیگر دارد.
وی افزود: به عنوان مثال خداوند بیاناتی چون «کمثل الحمار» یا «کمثل الکلب» را بیان میکند که این مثالها، برای توده مردم این اثر را دارد که بیان خداوند را برای مردم رقیق و قابل فهم میکند.
وی گفت: افراد عالم و پژوهشگر که صاحب علم هستند این افراد از مثال میتوانند به مثل و ماهیت آن پی ببرند؛ اما اگر افرادی که به تعبیر امام علی(ع) در نهجالبلاغه باطن افراد و باطن بهشت را میبینند باشند این افراد نیازمند به تمثیل نیستند زیرا آنها باطن بهشت و دوزخ را میبینند.
این مفسر قرآن افزود: پژوهشگران میتوانند با بررسی مثل به ممثل پیببرند؛ علما بررسی میکنند و با تحقیق به حقیقت مثل میرسند، ولی کسانی که حقالیقین دارند احتیاجی به آن هم ندارند.
این مرجع تقلید با اشاره به ضمانت خداوند برای انسانهای پاک گفت: ممکن است برخی افراد که در دنیا انسانهای بسیار خوبی بوده و محب و شیعه اهل بیت(ع) بودهاند، ولی اشتباهی در دنیا در حق کسی ظلمی کردهاند باشند که این افراد در قیامت از سوی خداوند مورد لطف ذات الهی قرار میگیرند به نحوی که خداوند به قدری به مظلوم عنایت میفرماید تا از این ظالم در گذرد.
وی افزود: آیه «لِیُکَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا وَیَجْزِیَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ تصریح کرد: خداوند با آیه أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ» بیان میدارد که شیوه هدایت او به چه شکلی است؛ حقیقت آن است که هرجا هدایت و عنایت الهی است، دارای دو وجه ابتدایی و پاداشی است.
وی اظهارکرد: هدایت ابتدایی به وسیله عقل و نقل انجام میشود و جامعه را به سوی حق هدایت میکند؛ حال اگر کسی این هدایت الهی را بها داد و محترم شمرد تحت پوشش هدایت پاداشی قرار میگیرد که به نوعی گرایش در قلب و جان او نسبت به خداوند ایجاد میشود از این روی است که این افراد در موقع اذان منقلب شده و دل و جان آنها جلا مییابد و بیتاب نماز میشوند.
اضلال ابتدایی در عالم نیست
این مرجع تقلید بیان کرد: در خصوص اضلال، بر عکس هدایت، خداوند اضلال ابتدایی ندارد یعنی اینکه او در ابتدا کسی را گمراه نمیکند؛ اگر کسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون کج راهه رفته است، خداوند به او مهلت و راه توبه و انابه میدهد؛ به او فرصتهای متعدد بازگشت داده میشود ولی اگر بازهم همه این فرصتها و محبتها را فروخت و عامدا خدا را کنار نهاد و به کج راهه رفت خداوند هم او را گمراه میکند البته به معنای آنکه او را به خود واگذار میکند.
وی گفت: اضلال عدمی است در مقابل هدایت که نور است؛ برای همین نیز پیامبر(ص) که فرمودند خداوندا من را به خود واگذار مکن؛ زیرا تمام هویت ما وابسته لطف خداست و اگر یک لحظه ما را به خود واگذارد سقوط میکنیم.
وی در خاتمه با اشاره به انرژی هستهای گفت: اسلام به ما اجازه نمیدهد که به سراغ سلاح هستهای برویم و نیازی هم نداریم چون مگر دفاع مقدس ما با سلاح هستهای پیروز شد.
وی تاکید کرد: ملت ایران هراسی از غرب و صهیونیستها ندارد و عزتی که خدا به کسی بدهد هیچ کس نمیتواند آن را از بین ببرد.