به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جلسه 98 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حدادعادل و با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.
حداد عادل در این جلسه طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تعمیق و گسترش خواهد یافت.
وی افزود: در ابتدای کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی 15 رشته بهعنوان رشتههای دارای اولویت انتخاب شدند و بعد از حدود یک سال، کارگروههای مربوط به این 15 رشته با حضور قریب به 200 نفر از اساتید حوزوی و دانشگاهی کار خود را آغاز کردند.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: از همان ابتدای کار بر این موضوع تأکید داشتیم که کار تحول و بازنگری در علوم انسانی، به دست اساتید این علوم انجام شود.
استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: در انتخاب اساتید برای عضویت در کارگروههای شورای تحول و ارتقا، اعتقاد به تحول و بازنگری در این زمینه و برخورداری از وجاهت علمی و سابقه مقبول معیارهای اصلی محسوب میشوند و به نظر من تحول و ارتقا در همه رشتههای دانشگاهی لازم است و در علوم انسانی لازمتر.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علوم انسانی رایج که ریشه در تمدن غیر الهی غرب دارد، از منظری متفاوت و بعضا متضاد با نگرش اسلام به جهان مینگرد و به همین منظور باید این علوم با نگاه انتقادی مورد بازنگری و ویرایش قرار گیرند.
حداد عادل گفت: مسلم است که همه علوم انسانی رایج را مردود نمیدانیم، بلکه در همین علوم انسانی هم مطالب و مباحث معقول و مقبول زیادی مشاهده میشود که ما حتماً از این مطالب استفاده میکنیم.
وی افزود: متأسفانه در جامعه ما خلأ و کمبود متخصصان علوم انسانی چندان برای مردم محسوس نیست در حالیکه خلأ و کمبود پزشک و مهندس در جامعه به سرعت احساس میشود و باید افکار عمومی جامعه نسبت به متخصصان علوم انسانی حساستر باشند.
لزوم توجه بیشتر به علوم انسانی
رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: حل بسیاری از مشکلات موجود در اداره کشور مانند اعتیاد، طلاق، فساد اداری و ... تنها از طریق توجه بیشتر به علوم انسانی و نظریهپردازی در این زمینه مقدور است.
استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: حوزههای محتوای کتب درسی و آموزشی، اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشجو، مؤسسات و پژوهشگاهها و پایاننامهها و مجلات علمی حوزههایی هستند که توسط شورای تحول و ارتقا علوم انسانی مورد توجه قرار گرفتهاند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه محتوای آموزشی برخی ازدورههای آموزشی یا کم است و یا زائد است و برخی از سرفصلهای هم در این دورهها همینگونه است و عزم داریم تا این معضل را حل کنیم.
وی افزود: ساماندهی گزینش و پذیرش استاد و دانشجو بهمنظور جذب استعدادهای توانمند برای ورود به علوم انسانی همه بهطور جدی مورد توجه است.
حدادعادل ادامه داد: در بازنگری علوم انسانی از کار جناحی، سیاسی و شعارزدگی جداً خودداری کرده و میکنیم و معتقدیم این کار، یک کار فرادستگاهی است که به ماهیت انقلاب اسلامی مرتبط است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بیش از 1200 جلسه کارگروههای ذیل شورای تحول در 5 سال فعالیت شورا تشکیل شده است و با استعانت از خداوند متعال تاکنون 20 برنامه درسی در مقاطع و گرایشهای مختلف از تصویب گذشته است.
وی افزود: بهمنظور هماهنگی بیشتر با وزارت علوم و طبق تفاهمنامه منعقد شده با این وزارتخانه، کارگروههای ذیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با کارگروههای متناظر ذیل شورای برنامهریزی وزارت علوم ادغام شدند.
درخواست اصلاح آییننامه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نمایندگانی از شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای برنامهریزی و شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو باشند و به همین منظور ما خواستار اصلاح آییننامه این دو شورا هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحول و ارتقای علوم انسانی یک پروژه و یک کار چندان محسوس نیست بلکه این کار یک روند آرام و معقول است.
وی افزود: تمدنسازی نوین اسلامی تا حدود زیادی به بازنگری در مبانی و مبادی علوم انسانی بستگی دارد.
حداد عادل ادامه داد: تغییر در متون آموزشی و کتب درسی طبق برنامههای مصوب شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، مستلزم تألیف بیش از 2 هزار عنوان کتاب است و به همین منظور و با هدف بازنگری و به روز رسانی مدام مباحث مطرح شده در این کتب ما خواستار تأسیس « پژوهشگاه مطالعات راهبردی علوم انسانی» توسط وزارت علوم هستیم.
استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: آگاهسازی اساتید از روند فعالیتهای شورای تحول و ارتقا علوم و احتساب ساعات همکاری اساتید عضو کارگروههای شورا در سوابق کاری این اساتید هم از دیگر درخواستهای ما از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای تحول و ارتقا علوم انسانی رقیب وزارت علوم نیست و همه فعالیتهای این شورا با هماهنگی وزارت علوم پیش رفته است.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که مهمترین آن به شرح ذیل است:
توجه به خدمات متخصصین علوم انسانی به کشور بهویژه درسال های اخیر، تأثیر متقابل استاد و دانشجو در رشتههای علوم انسانی، لزوم تبعیت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه ابعاد، تدوین معیارهای مختص سنجش علوم انسانی بهمنظور دستیابی به نتایج دقیقتر، برنامهریزی بهمنظور پذیرش دانشجویان دارای مدرک مرتبط در مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، تقویت ارتباط بین مجریان و سیاستگذاران، بومی سازی علوم انسانی به منظور رفع معضلات کشور و توجه به تاریخ و فلسفه علوم انسانی در تمدن غرب و تمدن اسلام.