به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین داعینژاد، مدیر مرکز تخصصی شیعهشناسی حوزه علمیه قم در این نشست، ضمن تشریح محورهای کارگاه تخصصی جاودانگی دین و شریعت، اظهار کرد: در زمینه جاودانگی دین محورهای متعددی همچون؛ چرایی بحث، دغدغه های پیش رو و ... وجود دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و ورود انسان به عصر خرد ورزی و علمگرایی؛ بشر اکنون میتواند با تکیه بر پیشرفتهای صورت گرفته، اداره جامعه بشری را در دست گرفته و نقشه راه سعادت انسانی را پیریزی نماید.
مدیر مرکز تخصصی شیعهشناسی با تأکید بر این که نیازهای انسان به دو دسته «مقطعی» و «مبنایی» تقسیم میشود، ابراز کرد: برطرف کردن نیازهای مقطعی دستخوش تحولات و پیشرفتهای روز افزون جامعه است و نیازهای مبنایی نیز با توجه به باقی ماندن نیازها و ملاکها تا بقای انسان، به قوت خود باقی است.
وی ناتوانی انسان از درک نیازها را از مهمترین اقتضائات نیازهای مبنایی عنوان کرد و گفت: عجز انسان از تشخیص کامل نیازهای خود و پیدا کردن راهکارهای مناسب و متناسب با آن نیازها، از مهمترین بایستههای مبنایی است. در حقیقت همان فقر بشری و نیازی که باعث پیدایش دین شد، همچنان ادامه دارد.
حجتالاسلام والمسلمین داعینژاد، پیگیری روشهای مقایسهای را از مهمترین راهکارهای تبلیغی دین در عرصههای مختلف عنوان کرد و یادآور شد: اساتید و فضلای حوزههای علمیه، باید آموزههای مطرح شده در قله علم بشریت امروز را با آموزههای دین که ادعای بر حق جاودانگی دارد مقایسه کنند. زمانی که آموزههای الهی برتری خود را آشکار کند، زنده بودن و تازگی دین بر همگان آشکار خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به تفاوتهای دیدگاهی در عرصه جاودانگی دین، اظهار کرد: دو رویکرد در رابطه با جاودانگی دین و اثبات آن مطرح است؛ نخست این که میگویند؛ جاودانگی دین را نمیتوان از مؤلفههای دینی اثبات کرد و عقل از استقلال استنباطی برخوردار است.
مدیر مرکز تخصصی شیعهشناسی افزود: دومین رویکرد بر این عقیده است که بحث از جاودانگی دین، موضوعی درون دینی است؛ لذا برای اثبات جاودانگی دین باید به آموزههای دینی مراجعه کرد.
وی با بیان این که قائلین «نگاه برون دینی» به مسئله جاودانگی دین، قرآن و سنت را صامت فرض کردهاند، اظهار کرد: کسی میتواند در حوزه موضوعی، داوری کند که به آن احاطه داشته باشد. لذا بشر زمانی میتواند در مورد دین اظهار نظر کند که به دین و انسان احاطه داشته باشد و تنها خداوند متعال بر دین و بایستههای بشری احاطه دارد.
داعینژاد با بیان این که در بحث جاودانگی دین نباید بحث از ادله جاودانگی را با ویژگیهای آن یکی دانست، اظهار کرد: انسان میتواند با تأمل و تحقیق به برخی از ویژگیهای جاودانگی دست یابد.
حجتالاسلام والمسلمین گرجیان نیز در بخش دیگری از این کارگاه، ضمن تأکید بر ضرورت ارائه موضوعاتی چون؛ جاودانگی دین و شریعت، اظهار کرد: به علت تلاشهای علم تجربی و تأثیر آن بر عرصه اجتماع و زندگی بشر، بسیاری از مباحث مهم معرفت بشری دستخوش تغییر و تحول شده و مورد انتقاد قرار گرفت.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به معرفی مکاتب و ادیان دستساز بشری برای حل نیازهای درونی انسان در عصر جدید، اظهار کرد: مادیگرایان و عقلگرایان صرف، بر اساس یافتهها و دانش بشری، دینی را دست و پا کردند تا به جای دین الهی اداره عالم را در دست بگیرد.
گرجیان با اشاره به اقوال علمای اسلام به ویژه ابنسینا در رابطه با جاودانگی دین، تصریح کرد: انسان نیازمند، به تنهایی نمیتواند پاسخگوی تمام امورات زندگی خویش باشد؛ لذا روی به زندگی اجتماعی مینهد.
وی ادامه داد: برای مقابله با کشمکش های احتمالی و ممانعت از مشکلات، انسان ناگزیر است تا به قوانینی مراجعه کند. با توجه به عجز و ناتوانی انسان در شناخت خویش و اقتضائات جهان هستی، تنها کسی میتواند برنامهای کامل و جامع را برای سعادت بشری ارائه دهد که نیاز انسان را از ابتدا تا کنون به خوبی بداند و خود خالق انسان و نظامات هستی باشد.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) وجود برنامه برای تمام عرصههای بشری و فوق بشری را از مهمترین عوامل پویایی دین عنوان کرد و یادآور شد: دین پویا در هر عصر و زمان باید حرف برای گفتن داشته باشد، اجتهادی که بر اساس اصول و چارچوب مشخص شده بر اساس شریعت باشد، یکی از مهمترین سازو کارها برای تضمین پویایی دین است.
وی در ادامه سخنان خود به برخی دیگر از عوامل پویایی دین اشاره کرد و گفت: جامعیت، هماهنگی با فطرت بشری، عدم اختصاص به زمان و مکان خاص، وجود امامت، ابعاد روحی و معنوی، اصول اخلاقی حاکم بر دین و اهتمام به علم از مهمترین ویژگیهای پویایی دین به شمار میرود.
حجتالاسلام والمسلمین گرجیان در پایان سخنان خود با تأکید بر این که دینی که فقط برای آخرت باشد ارزشمند نخواهد بود، گفت: دین برای اقامه حیات بشری و استحکام نوع زندگی اجتماعی است که با اصلاح دنیا، آبادی آخرت انسان را تضمین میکند.
یادآور میشود، در پایان این مراسم کهبه همت مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن شهید عارفالحسینی این مجتمع برگزار شد، جمعی از طلاب و پژوهشگران حاضر در کارگاه دیدگاههای خود را در رابطه به جاودانگی دین و شریعت بیان کردند.