به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جلسه 212 کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه که به بررسی «نقش آموزش و پرورش در پیشبرد علم و فناوری» اختصاص داشت، مهندس نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و دکتر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گزارشی پیرامون این موضوع ارائه دادند.
در این گزارش با اشاره به این موضوع که اکثر مأموریتهای تبیین شده برای وزارت آموزش و پرورش از راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور استنباط شده است، اعلام شد که از تعداد 20 هزار و 702 طرح که توسط دانشآموزان به جشنواره خوارزمی امسال ارائه شده بود 46 طرح بهعنوان طرح منتخب ملی برگزیده شده است.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش اعلام شد در سال جاری با افزایش 101 رقمی، تعداد پژوهش سراهای فعال در کشور به 401 پژوهش سرا رسیده است و تا پایان سال جاری نیز 52 پژوهش سرا به فناوری نانو مجهز میشوند.
در انتهای این گزارش نیز اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر «شهاب» بهمنظور تمرکز بر تفکر و پژوهش در برنامه درسی ملی و گنجانیدن درس تفکر و پژوهش در مقاطع تحصیلی و پیشبینی درس کار و فناوری از سایر برنامههای وزارت آموزش و پرورش در پیشبرد علم و فناوری اعلام شد.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که مهمترین آن به شرح ذیل است:
تقویت انگیزههای علمی و آموزشی در فضای آموزش و پرورش از طریق ارتقای جایگاه معلمان، کاربردی و عملیاتی کردن سطوح آموزشی در نظام تعلیم و تربیت دانشآموزی و دانشگاهی، توجه بیشتر به قابلیتها و ظرفیتهای نظام تعلیم و تربیت بهمنظور انتقال ارزشهای فرهنگی، تقویت ارتباط میان آموزش و پرورش و آموزش عالی، رفع معضل آموزش حافظه محور و تبدیل آن به نظام خلاقیت محور و توانمندسازی دانشآموزان در حوزههای مختلف بر اساس استعدادیابیهای علمی.
در پایان جلسه نیز اعضا پیشنهاد کردند تا برای همافزایی اقدامات پیشبینی شده در دو سند «نقشه جامع علمی کشور» و سند «تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» کارگروهی ذیل ستاد راهبری نقشه جامع علمی و با همکاری شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شود.