توسعه اقتصاد مقاومتی نیازمند ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با صنعت است
کد خبر: 2993828
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
وحید احمدی:

توسعه اقتصاد مقاومتی نیازمند ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با صنعت است

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی، ارتقای دانشگاه‌های کشور به دانشگاه کارآفرین و توسعه شرکت‌های دانش بنیان از مسیر تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت می‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم امروز، 25 اسفند در نشست خبری تبیین آیین‌نامه‌های اجرایی تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت که به امضای وزرای متبوع دو وزارت رسیده است، گفت: نکته محوری و مشترک این آیین‌نامه‌ها، تسهیل حضور دانشگاهیان در بخش‌های صنعتی و ارتقای دانش فنی واحدهای صنعتی، معدنی  و تجاری است.

وی افزود: براساس آیین‌نامه پسادکترای صنعتی، دارندگان مدرک تحصیلی دکترا که خواهان جذب به‌عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند به مدت یک سال در واحدهای صنعتی، معدنی  و تجاری حضور پیدا کرده و از نزدیک با این مراکز آشنا می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: گسترش ارتباط با صنعت، کمک به افزایش توان و مهارت‌های عملی  متقاضیان جذب به‌عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی کشور برای حل مسائل فنی بنگاه‌های اقتصادی و ارتقای علمی کارکنان بنگاه‌های اقتصادی از اهداف مهم این آیین‌نامه است.

وی اظهار کرد: همچنین به‌منظور حمایت از استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از فرصت مطالعاتی داخل کشور و حضور در واحدهای صنعتی، معدنی  و تجاری آیین‌نامه‌ای به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت رسید  که بر اساس آن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای مرتبه استادیاری و بالاتر که دارای وضعیت رسمی آزمایشی و رسمی قطعی هستند به مدت یک یا دو ترم تحصیلی در واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری حضور پیدا کرده و در یک موضوع مشخص کار علمی انجام می‌دهند  که در این مدت حقوق و مزایای وی توسط واحد صنعتی پرداخت می‌شود.

علی اصغر توفیق، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: این تفاهم‌نامه و آیین‌نامه‌ها نشان می‌دهد گام‌های عملیاتی برای ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها برداشته شده است و شاهد تصمیمات و اقدامات مشترک در این زمینه هستیم.

وی افزود: 40 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری است و ضرورت دارد برای تقویت این واحدها و افزایش بازدهی آن‌ها از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود.

توفیق ایجاد شهرک‌های علمی و فناوری و اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارتباط بیشتر با بخش دانشگاهی کشور نام برد و  بر ضرورت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در صنایع بزرگ کشور تأکید کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به رؤسای سازمان‌های این وزارت در سراسر کشور ابلاغ شده است. یکی از معاونان  پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان محل فعالیت خودرا به‌عنوان مشاور پژوهشی منصوب و از وجود آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند.

captcha