به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند رشد صعودی تولید علمی ایران از سال 2000 تاکنون گفت: بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در پایان سال 2014میلادی 5/1 درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و در بین 57کشور اسلامی مقام نخست و 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد مقام دوم را دارد.
فرهادی که در نشست سراسری روسای دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری سخن میگفت عنوان داشت: وجود بیش از چهار میلیون ششصد هزار نفر دانشجو و 70 هزار نفر عضو هیئت علمی در مجموعه آموزش عالی، سرمایه بسیار بزرگی برای کشور محسوب میشود که اگر مورد عنایت قرار گیرد و در مسیر درست خود هدایت شود، موجب جهش علمی و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.
وی افزود: یکی از راهکارهای رسیدن به جایگاه مطلوب و قله توسعه علمی، آمایش سرزمینی آموزش عالی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل نهایی خودرا می گذراند.
فرهادی تصریح کرد: تقویت ارتباط با مراکز علمی معتبر جهان از برنامه های جدی وزارت علوم است که از سال گذشته شروع شده و در سال جاری با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.
دکتر فرهادی با اشاره به وجود تخلفات علمی در امر پژوهش، نگارش پایاننامهها و مقالات علمی و پژوهشی گفت : برای به حداقل رساندن این مشکل در داخل دانشگاهها اخیرا آیین نامه هایی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد، و برای رفع آن در محیط بیرون از دانشگاه نیزلایحه ای از سوی وزارت علوم به دولت ارسال شده که پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.
وزیر علوم، فراهم ساختن بستر لازم برای حاکمیت نخبگان در دانشگاهها با اصلاح ساختار و تجدیدنظر در روند مرکز جذب هیئت علمی را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و تاکید کرد دانشگاهها به فرآیند جذب پرونده های جذب هیئت علمی سرعت بیشتری ببخشند.
وی تبادل استاد و دانشجو با دانشگاههای بزرگ جهان و جذب دانشجوی خارجی با اصلاح آیین نامههای موجود و تدوین آیین نامههای جدید را از برنامههای دیگر وزارت علوم در سال جاری اعلام کرد و گفت: در سال گذشته تعداد 4500 دانشجوی خارجی به دانشگاههای ایران آمدند که این تعداد در سال جاری باید تا سه برابر افزایش پیدا کند.
فرهادی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی آموزش از طریق تجدید نظر در رشتههای قدیمی که دارای بازار کار نیستند و ایجاد رشتههای جدید و بین رشتهای و در کنار آن حذف رشته های تکراری و غیرقابل توجیه گفت: بازنگری رشته ها در شورای عالی برنام ریزی در حال انجام است و تا پایان تابستان بسیاری از آنها نهایی میشود.
وزیر علوم تاکید کرد دانشگاهها باید برای حل مشکلات اساسی کشور راهکار ارائه دهند که در این زمینه رفع خشکسالی و کمبود آب، مشکلات محیط زیستی، آلودگی هوا و مشکلات کشاورزی و انرژیهای تجدیدپذیر در اولویت هستند.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشگاهها و کمبود منابع مالی گفت: هدایت مراکز آموزشی و تحقیقاتی برای عرضه فعالیتهای تحقیقاتی به عاملان اقتصادی و تشویق فرهنگ کمکهای بلاعوض و استفاده از پتانسیل خیرین آموزش عالی از جمله راهکارهای قابل تامل در این زمینه است.
فرهادی تسهیل فرآیند استفاده از فرصتهای مطالعاتی برای اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری و ایجاد بستر قانونی لازم جهت عضویت در سازمانهای علمی جهانی و شرکت در جشنوارهها و نمایشگاههای علم و فناوری جهانی را از برنامههای وزارت علوم اعلام کرد.
وزیر علوم با تاکید بر ارتقای نظام اطلاع رسانی و رفع نارسایی سیستم طبقه بندی و نگهداری اطلاعات و فراهم آوردن امکان دسترسی به پژوهشهای انجام شده در سطح ملی و بین المللی گفت: وزارت علوم از ایجاد آزمایشگاههای مرکزی و مرجع و تقویت شبکه آزمایشگاههای علمی حمایت میکند.
وی با اشاره به اعلام برنامه راهبردی وزارت علوم در آینده نزدیک از دانشگاهها خواست برنامههای راهبردی خود را به تصویب هیئت امنا برسانند.
فرهادی در پایان گفت: توجه به مسائل فرهنگی دانشگاهها و تقویت کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها از دیگر برنامههای مهم و دارای اولویت وزارت علوم است.