به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جلسه 103 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: معاونت ارتباط با حوزه علمیه با توجه به اهمیت حوزه علمیه در اصلاح و بازنگری علوم انسانی بهزودی در دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء تشکیل خواهد شد. کتاب انسانشناسی اسلامی بهعنوان منبع تدریس یک سرفصل درسی با همین عنوان در تمامی زیرشاخههای علوم انسانی تألیف خواهد شد.
پس از سخنان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ادامه جلسه گزارش برنامهها و سرفصلهای مصوب کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.
در این نشست در بخش مربوط به عناوین و سرفصل دروس معطوف به محور اسلامیسازی در رشته تاریخ تمدن در مقطع کارشناسی عناوینی مانند تاریخ دفاع مقدس، کلیات تاریخ و تمدن اسلامی، فلسفه نظری تاریخ، تاریخ در قرآن و... مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به 16 عنوان درس مصوب در این برنامه، بخشی از سرفصلهای این دروس نیز تشریح شده است.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که مهمترین آن به شرح ذیل است: بررسی توأمان فلسفه در اسلام و تاریخ در اسلام، کاربردی بودن دروس ارائه شده بهمنظور تحقق زمینههای فکری تمدن نوین اسلامی، لزوم پیوستگی و ارتباط منطقی در مباحث ارائه شده، تبیین چرایی ظهور و سقوط تمدنها از منظر اسلام و لزوم مطالعه تطبیقی در این زمینه.
بعد از ارائه این نظرات، حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری که ارائه گزارش مزبور را بر عهده داشت، به برخی از این نظرات پاسخ داد. وی با اشاره به دشوار بودن برخی از مباحث ارائه شده در این رشته، سنجش استعداد تحصیلی دانشجویان شاغل در این رشته را مورد تأکید قرار داد.
حداد عادل هم در این باره طی سخنانی گفت: ارائه برخی از مباحث کاربردی مانند سبک زندگی اسلامی در تمدن اسلامی و... میتواند در این رشته مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: فقر مباحث مربوط به تمدن اسلامی موجب شده است تا این رشته از حساسیت زیادی برخوردار باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همکاری با همه مجموعههایی که در مورد تمدن و فرهنگ اسلام و ایران مشغول کار تحقیقاتی هستند، در این زمینه لازم است. خودداری از حاشیهسازی و گسترش بیمورد این رشته هم باید مهم انگاشته شود.
بنا بر این گزارش، در این جلسه مخبر دزفولی طی سخنانی گفت: تصویب سرفصلها برای هر رشته به معنای استفاده از همه نظرات کارشناسی و نخبگانی است و تصویب برنامهها باید بعد از جمع نظرات باشد نه قبل از آن. باید فارغالتحصیل علوم انسانی بعد از بازنگری در این علوم بتواند در جامعه خود منشأ تحول باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلاح بسیاری از ناهنجاریهای رفتار فردی و اجتماعی ما با تمدنسازی ارتباط وثیق دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان نیز گفت: مباحثی مانند جمعیت، سبک زندگی اسلامی و ایرانی... و نقش این مباحث را در تمدنسازی باید مدنظر باشد.
بعد از ارائه این نظرات با رأی مثبت اعضا سرفصلهای ارائه شده از جانب کارگروه تاریخ و تمدن اسلامی از تصویب گذشت.