کد خبر: 3263025
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
قره‎شیخلو:

جایگاه معلمی به موضوع درجه یک تبدیل شود/ توجه دستگاه‌های فرهنگی به تکریم معلمان قرآن

گروه جامعه: رئیس سازمان دارالقرآن گفت: جایگاه معلمی و آموزش باید به موضوع درجه یک تبدیل شود و معلمان از جهات مختلف، اقتصادی و رفاه نباید کاستی احساس کنند تا با افتخار بتوانند در موضع‌شان حضور پیدا کنند.

مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد جایگاه معلم و تکریم آن در  اسلام و قرآن، گفت: در فرهنگ دینی، قرآن و روایت‌های متعدد در رابطه با کسی که باعث ارتقای سطح علمی انسان می‌شود سخنان بسیاری گفته شده که باید آنها تکریم شوند و مورد توجه قرار گیرند.

هرکسی جمله‌ای به من بیاموزد من را  بنده خود کرده است

وی ادامه داد: عبارات متعددی در متون دینی در رابطه با معلم وجود دارد که معروف‌‌ترین آن در حوزه روایی، جمله حضرت علی(ع)، است که می‌فرمایند: هرکسی جمله‌ای را به من بیاموزد من را بنده خود کرده است؛ این حدیث حاکی از این است که در دین اسلام تا چه حد به بحث آموزش، معلم و جایگاه او احترام قائل شده‌ است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم، در ادامه تصریح کرد: ما باید به این جایگاه و موضوع توجه داشته باشیم چراکه در قرآن کریم و در سوره الرحمن خداوند نیز نسبت آموزش قرآن را به خودش می‌دهد و نشان می‌دهد که چقدر این موضوع اهمیت دارد.

قره‎شیخلو در ادامه با تاکید به اینکه همه ما وظیفه داریم افراد و کسانی را که علم نافذ را به جامعه آموزش می‌دهند، تکریم و مورد توجه قرار دهیم، گفت: باید نسبت به ارزش‌گذاری از کسانی که تلاش می‌کنند درک جامعه بالا رود و توجه خاص داشت.

معلمان در همه حوزه‌ها ارزشمند هستند

وی گفت: باید تلاش کنیم روزبه روز نقش و جایگاه معلم ارتقا پیدا کند. معلمان در همه حوزه‌ها ارزشمند هستند. افرادی که در حوزه‌های غیر رسمی مانند معلمان قرآن، مساجد، جلسات خانگی و حسینه‌ها فعالیت دارند و امر آموزش قرآن را در کشور ایفا می‌کنند همه در جایگاه کسی قرار می‌گیرند که باعث بالارفتن معلومات جامعه می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی باید به موضوع تکریم معلمان قرآنی نیز توجه ویژه‌ نشان دهند. سازمان دارالقرآن کریم نیز سالانه مراسم تکریم چهره‌های قرآنی دارد که بخشی از آن به معلمانی که در حوزه قرآن تاثیرگذار بوده‌اند و یا بیش از سه دهه فعالیت داشته‌اند و کارهایشان خروجی داشته تعلق می‌گیرد.

به هر بهانه‌ای باید فضای تکریم از معلمان را ایجاد کرد

قره‌شیخلو ناکید کرد: به هر بهانه‌ای باید فضای تکریم از معلمان به‌خصوص در حوزه قرآنی را ایجاد و تقویت کرد و نسبت به اهل علم و کسانی که در این راه تلاش می‌کنند قدردان بوده و ارزششان را پاس داشت.

وی در ادامه به فرهنگ‌سازی جایگاه معلم در جامعه اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی ازجمله خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت علوم و... باید تلاش کنند که جایگاه معلم در کلاس درس و جامعه تثبیت شود و روز به روز هم تقویت شود.

همه باید تلاش کنیم که جایگاه معلمی به موضوع درجه یک تبدیل شود

قره‌شیخلو افزود: اینطور نباشد که فردی احساس کند که نگاه و شغل معلمی اهمیت و جایگاه خودش را نسبت به گذشته از دست داده‌است. همه باید تلاش کنیم که جایگاه معلمی و آموزش به موضوع درجه یک تبدیل شود و معلمان از جهات مختلف، اقتصادی، مسکن، رفاه و جایگاه نباید کاستی احساس کنند تا با افتخار بتوانند در موضع‌شان حضور پیدا کنند.

captcha