دنیا منتظر شنیدن پیام‌های جدید از حوزه علمیه بر مبنای قرآن است
کد خبر: 3309429
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

دنیا منتظر شنیدن پیام‌های جدید از حوزه علمیه بر مبنای قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حقوق و مواد قانونی غرب مبنای وحیانی ندارد تأکید کرد: دنیا منتظر شنیدن پیام‌های جدید حوزه علمیه بر مبنای قرآن کریم است به همین دلیل رسالت مراکز تخصصی بسیار سنگین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‎ العظمی عبدالله جوادی آملی دیشب 9 خرداد در دومین اجلاسیه اساتید تخصصی حوزه با بیان اینکه زمان ظهور، زمان رشد عقل‌های مردم است گفت: ظهور در بستر رشد عقول صورت می‌گیرد و کار شما از این جهت مهم است که اساتید حوزه می‌توانند نقش مهمی در زمینه رشد عقول مردم داشته باشند.
وی با بیان اینکه نخستین کار امام زمان(عج) این است که عقل و علم را در بین مردم ترویج کند افزود: در مرحله بعد نوبت به عمل می‌رسد تا عقل و تدبر مردم را ارتقا بدهند و تدبر مردم را در قرآن ارتقا می‌دهند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: تفاوت ملت‎ها از عقل آنها ناشی می‌شود و قرآن نیز به این مهم اشاره دارد که اگر عقل آنها کامل شود راه را پیدا می‏‌کنند به همین دلیل هم گناه فرد عالم نیز از شخص غیر عالم بیشتر است.
وی با بیان اینکه قرآن، کارایی را از لقوم یعلمون و لقوم یعقلون می‎خواهد تصریح کرد: مرحله بعد مرحله عدل است که این کار نیز در جامعه نیازمند قائم بالقسط است. در منابع دینی ما، منبع اصلی قرآن و کلام اهل بیت(ع) یعنی منابع وحیانی هستند و این منابع راه را به ما نشان می‌دهند.
این مفسر قرآن یادآورشد: این جهانی که این همه در کشتن و بی تمدنی فرورفته است کی سخنی از علم دارد؟ مشکل آنها هم این است که مواد حقوقی سازمان‎های بین‎المللی را از مبدایی گنگ و ناقص و پرمجادله می‎گیرند و اینگونه می‌شود که همه چیز برای مستکبران جایزه و برای مردم دیگر ممنوع است و این گونه ظلم نا‎روا بر مردم روا می‌دارند.


خداپنداری انسان

آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: امروز انسان به جای خدا نشسته و می‌گوید که من محور عالم هستم و  اومانیسم را ترویج می‌کند ولی فراموش کرده که خلیفه خداست. انسان امروز خود را به جای جانشین، جایگزین خدا معرفی می‌کند و انسان از نظر خود قانون می‌گذارد و نمی‌داند که این جهان مخلوق کیست و چه قانونی را به پیامبران خود داده که بر انسان اعمال کنند.

کار حوزه گرفتن مبانی از وحی است

وی گفت: کار اساتید حوزه این است که مبانی درست را از منابع حقیقی بگیرند و به مردم عرضه کنند. باید استفاده بهینه‌ای از قرآن داشته باشیم و کاوش در قرآن هر روز باید عمیق‌تر شود؛ زیرا دنیا امروز نشسته تا ببیند که شما چه دانش تازه و تخصصی از مایه دینی خود استخراج و ارائه می‌کنید.

این مفسر قرآن با بیان این مطلب که تنها نمی‌توان تفسیر قرآن را مکی و مدنی بودن سور، خلاصه کرد اظهار کرد: باید ببینیم که حضرات داوود و سلیمان سلسله جبال و جن و انس را که در اختیار گرفتند چگونه مدیریت کردند و چگونه می‎توان از آن مدل مدیریتی اسلامی بگیریم  آنجا که قرآن می‌گوید به خاطر قداست روح حضرت داوود به ایشان صنعت و معجزه یاد دادم؛ یعنی اینکه حضرت داوود از این قدرت گران خود برای کشتن مردم استفاده نکرد، بلکه برای دفاع و امنیت آنها زره ساخت و امروز نیز دنیا باید این حقیقت را بفهمد که قدرت نباید باعث شود که انسان برای دیگران اسلحه بکشد.


آمریکا روی قبر 70 میلیون کشته قد کشیده است

این مفسر قرآن با بیان این مطلب که آمریکا روی قبر 70میلیون انسان قد کشیده است عنوان کرد: شما قبل از کشف کریستف کلمب یک روستای دورافتاده بودید و مردم دیگر به خصوص دانشمندان ایرانی باعث رشد آن سرزمین شدند و امروز به این قدرت رسیدید پس نباید به خود مغرور باشید.


همه معارف را باید از قرآن گرفت

وی گفت: در بعد اجتماعی نظر اسلام این است که قائم به عقل و عدل توان حل مشکلات مردم و مملکت را دارد امام راحل در دوره ما چنین نقشی ایفا کردند؛ زیرا تنها یک عالم نمی‎تواند مشکلات را حل کند؛ امروز نیز خطاب به اهالی قرآن می‎گویم که کار قرآنی فقط قرآن‌شناسی نیست، بلکه باید همه معارف زمین و آسمان و کلام و فلسفه و... را از قرآن گرفت.

وی تأکید کرد: فتوای حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای که نظر رهبر انقلاب و مراجع است برگرفته از قرآن است و دنیا هم منتظر شنیدن چنین پیام‌هایی از حوزه علمیه است.
وی اظهار کرد: باید عقول مردم را بالا ببرید که دیگر عده‌ای در سقیفه را باز نکنند و در غدیر را ببندند. این در غدیر تنها برای علی(ع) نبود، بلکه با اینکار مردم را از عقل دور کردند. آنها سعی کردند مردم عاقل نشوند تا از آنها سواری بگیرند. از غربت حضرت علی(ع) این است که وجود مبارک ایشان را در حد قاریان قرار دادند و احادیث ایشان را یک قرن از همه مخفی نگاه داشتند و از هیچ راهی برای قتل عام این حضرات و عاقلانی که گرد ایشان بودند فروگذار نکردند.
استاد برجسته حوزه گفت: اگر می‌بینیم حضرت زهرا(س) باغ فدک با حکومت درگیر شدند به خاطر چند درخت نبود، بلکه مرز فدک به گفته امام کاظم(ع) کل جهان اسلام بود. ما باید قدر این ذخایر معنوی را بدانیم و از خرمن پربار این مکتب هر روز خوشه‌ها برچینیم و در حد  توان و استعداد، هرکاری از دستمان بر می‎آید انجام دهیم.
وی حفظ حوزه و علمیت در حوزه را مهمترین وظیفه اساتید دانست و افزود: هر کس به میزان استعدادش در نزد خدا مسئولیت دارد و اساتید تخصصی در این زمینه مسئولیت گرانتری دارند.

وی تأکید کرد: نباید در این رشته‌های تخصصی خود را به کم محدود کنید؛ زیرا باید نیازهای شرق غرب را با این رشته‌ها و از دامنه دین تأمین کنید.

captcha