کد خبر: 3312488
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
آیت‌الله غرویان عنوان کرد:

اهمیت شناخت افراد دارای اهلیت معرفی امام(ره)/ راه جلوگیری از استفاده گزینشی چیست؟

گروه سیاسی: عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مقصود سخنان رهبر انقلاب درباره مسئله تحریف شخصیت امام(ره)، رجوع به بهترین و صحیح‌ترین قرائت است، گفت: براین اساس شخصیت امام(ره) نباید توسط نااهلان معرفی شود و بایستی کسانی که اهلیت تبیین شخصیت ایشان را دارند بشناسیم.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مسئله تحریف شخصیت امام(ره) و آثار و تبعات آن برای نسل جوان کشور که در سخنرانی 14 خرداد رهبر معظم انقلاب بیان شد، گفت: درباره این مسئله باید سه نکته را مد نظر قرار داد. اول اینکه تحریف چه در مورد متون و چه در مورد شخصیت‌های برجسته، همیشه در طول تاریخ بوده و خواهد بود و مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

تحریف شخصیت همواره در طول تاریخ وجود داشته است

وی افزود: وقتی خود آن فرد نباشد که مراد و مقصودش  را مستقیما بیان کند چاره‌ای جز تفسیر به رأی نداریم. یعنی مفسرین دیگر دست به تفسیر سخنان و نظرات آن فرد می‌زنند و هر کسی براساس ذهنیت و نظام فکری خودش نیز این کار را انجام می‌دهد.

غرویان اظهار کرد: در مورد شخصیت پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و همچنین شخصیت امام راحل نیز همین تفسیرها و تحلیل‌ها اجتناب ناپذیر است.

لزوم شناخت افراد دارای اهلیت در معرفی صحیح امام(ره)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: نکته دوم اینکه مقصود رهبر معظم انقلاب این است که ما در مورد شخصیت حضرت امام(ره) باید به بهترین قرائت و صحیح‌ترین برداشت مراجعه کنیم. به عبارتی شخصیت امام(ره) نباید توسط نااهلان معرفی شود.

وی تأکید کرد: پس ما باید کسانی که اهلیت معرفی و تبیین شخصیت حضرت امام(ره) را دارند بشناسیم. به هر حال امروز امام(ره) در میان ما نیستند که خودشان مستقیما مراد جدی کلمات و مطالبشان را بیان کنند و چاره‌ای نداریم جز این که به آثار، سخنرانی‌ها و کتاب‌های ایشان و همچنین به کسانی که از نظر فکری به امام(ره) نزدیک‌ترو شاگرد ایشان بوده‌اند، مانند خود مقام معظم رهبری، مراجعه کنیم.

غرویان یادآور شد: این‌گونه شخصیت‌ها باید امام(ره) و اندیشه‌‌‌هایش را به جامعه معرفی کنند نه کسانی که در زمان امام(ره) حضور نداشتند و یا پای درس و مباحث امام(ره) نبودند و حرف‌های ایشان را نشنیده‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم در تشریح نکته سوم نیز گفت: نسل آینده و بسیاری از نسل حاضر امام(ره) را ندیده‌اند لذا کسانی می‌توانند شخصیت امام(ره) را به نسل جوان منتقل کنند که از اهلیت و امانت‌داری لازم برخوردار باشند.

وی با تأکید براینکه این مسئله برای بقای اندیشه امام(ره) نزد نسل حاضر و آینده بسیار مهم است، گفت: امام‌شناسی صحیح باید از طریق یاران و شاگردان نزدیک امام(ره) صورت بگیرد.

استفاده گزینشی از سخنان؛ شکل دیگری از تحریف شخصیت امام(ره)

آیت‌الله غرویان درباره استفاده گزینشی از سخنان امام(ره) و تنزل دادن شخصیت، مکتب و سخنان امام(ره) به یک ابزار در میان جریان‌های سیاسی برای تخریب و تضعیف یکدیگرگفت: این مسئله نیز شکل دیگری از تحریف است که ما به صورت مقطعی سخنانی از امام(ره) را  متناسب با اهداف و اغراض سیاسی و جناحی بیان کنیم.

وی با بیان اینکه مفسر حقیقی ابتدا باید ظرف زمانی و مکانی صحبت امام را درک کند و مقتضیات زمان و مکان را درست تشخیص دهد گفت: مفسر پس از انجام این مرحله  براساس هندسه ذهنی شکل گرفته خود مراد جدی سخن امام(ره) را درک کند.

ضرورت فهم محکمات و متشابهات سخنان امام(ره)

غرویان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در تفسیر، درک مراد جدی است، گفت: مراد جدی امام(ره) را زمانی می‌توانیم تشخیص دهیم که خودمان را در شرایطی که امام(ره) آن سخن یا متن را گفتند و نوشتند قرار دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که قرآن محکمات و متشابهات دارد، سخنان امام(ره) نیز محکمات و متشابهات دارد و باید متشابهات را به محکمات ارجاع دهیم و این کار همان اشخاصی است که اهلیت دارند.

captcha