به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی امروز اول تیرماه در جلسه تفسیر در مجتمع عالی فقه گفت: آیه 157 سوره اعراف پیامبر را به چند صفت نام برده است که از جمله نبی، امی، رسول، آمر به معروف و ناهی از منکر و حلال کننده پاکی ها و تحریم کننده ناپاکیهاست اما در پایان ایشان را به بردارنده غل و زنجیرهای جاهلیت از پای مردم توصیف کرده است.
وی افزود: سؤال مطرح میشود که آیا مردم جاهلی غل و زنجیر داشتند که ایشان بردارد که باید پاسخ داد غل و زنجیر، خرافات و جاهلیت بود که پیامبر آن را از پاهایشان باز کرد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه پیامبران مصلحان الهی هستند تصریح کرد: مصلحان زمینی هم انسانهای حکیم و شریفی بودند ولی آنها چون اهداف زمینی داشتند به دنبال منافع خود بودند مانند گاندی و جواهر لعل نهرو که با خرافاتی مانند گاوپرستی مردم مبارزه نکردند چون می خواستند همه را به گرد خود حفظ کنند.
این مفسر قرآن عنوان کرد: پیامبر حتی یکبار هم در مقابل این خرافات کوتاه نیامدند و سعی دشتند مردم را از بند و غل و زنجیر برهانند که این مسئله در آیات ابتدایی سوره احزاب به خوبی بیان شده است.
وی ادامه داد: در خصوص آیه 4 این سوره، مفسران تعابیری را بیان کرده اند از جمله اینکه شان نزول این آیه مرتبط با ادعای یکی از مشرکان بوده که با عقل انسان منطبق نیست.
وی با اشاره به برخی اشتباهات در تفسیر تاکید کرد: یک مفسر هم باید تاریخ، ادبیات و علوم مختلف را تا حد ضرورت بداند تا در این گونه موارد چنین آرای سستی ندهد.
وی با تشریح آیه 5 که خدا فرمود فرزند خوانده خود را به نام پدران واقعی آنان صدا بزنید عنوان کرد: قرآن فرمود نباید آنها را به خود منتسب کنید و اگر از عمد کردید توبه و اگر عمد نباشد از این کار برگردید که خدا صبور و رحیم است.
آیتالله سبحانی اظهار کرد: انسان نباید سنتهای جاهلیت را در هر نوع و زمینهای امضاء کند به ویژه در عصر حاضر با این همه رشد علمی برخی افراد از از داشتن عدد 13 بر بالای پلاک خود میترسند و 12 + 1 نصب میکنند در حالی که معنای 12 + 1 هم 13 است و با عقل انسان سازگار نیست.
این مفسر قرآن گفت: متاسفانه در سازمان ملل هم طبقهای به اسم 13 وجود ندارد و سازمان مللی که قرار است حکومت و عقل و عدل را در جهان به وجود آورد خود گرفتار چنین بیعقلیهایی شده است.
وی با اشاره به آیه شش سوره احزاب گفت: دراین آیه بحث اولی بودن پیامبر نسبت به مومنان و مادر بودن زنان پیامبر بر مومنان مطرح شده که عده ای تلاش کردند تا فضیلتی خاص برای همسران پیامبر در نظر بگیرند که به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست و از نگاه عقلانی، قرآنی و روایی این مسئله مردود است.