کد خبر: 3322403
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
برهانی‌فر تبیین کرد:

دلایل مهجوریت قرآن در نظام آموزشی و فرهنگی/ خلأ تفاسیر جذاب برای مخاطبان

گروه اندیشه: به گفته برهانی‌فر، برخی عوامل مانع از حضور پررنگ قرآن در جامعه به ویژه نظام آموزشی و فرهنگی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدحسن برهانی‌فر امروز، پنج‌شنبه، 11 تیرماه در نشست تخصصی علل مهجوریت در نظام آموزشی و فرهنگی کشور که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، با بیان اینکه توجه به قرآن ضروری و لازم است، گفت: قرآن واجد روش برهانی و بیان استدلالی است و صرف موعظه نیست.

وی افزود: امروز مرسوم شده است که علوم را به دو دسته عقلی و نقلی تقسیم می‌کنند و علومی مانند ریاضیات و فلسفه را به عنوان علوم عقلی و قرآن و معارف را نقلی می‌نامند که در این صورت قرآن در مقابل عقل قرار می‌گیرد.
برهانی‌فر نقلی دانستن قرآن را ظلم به این کتاب آسمانی دانست و گفت: قرآن تاریخ و داستان نیست که آن را علم نقلی بدانیم اما متأسفانه این بار منفی از طریق این تقسیم‌بندی سوار بر مسائل اعتقادی شده است.
وی ادامه داد: می‌توان علم عقلی را به دو دسته محصل و منقول تقسیم‌بندی کرد و گفت قرآن علم عقلی منقول است.
برهانی‌فر تصریح کرد: همانطور که امام رضا(ع) در بیانی می‌فرمایند قرآن مخصوص زمان خاصی نیست کمااینکه اصول ریاضی مربوط به زمان خاصی نیست و همیشه ساری و جاری است.
وی با تأکید بر اینکه مهجوریت قرآن ضربه سهمگینی بر جامعه اسلامی زده که جبران ناپذیر است، گفت: یکی از مسائلی که در رابطه با قرآن زده می‌شود این است که قرآن شفاست؛ شفا بودن قرآن نیز بی‌نظیر و بی‌بدیل است.
برهانی‌فر در مورد نحوه شفا دادن قرآن به افراد و جامعه گفت: قرآن در زمینه‌های مختلف دستورالعمل‌هایی دارد که رعایت کردن آن برای مؤمنان شفاست؛ به عنوان مثال در عرصه تغذیه قرآن توصیه می‌کند که بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید یا اینکه توصیه به خوردن عسل شده است؛ این مسائل راهکارهایی برای سلامت است.
وی با اشاره به کلام امام علی(ع) در مورد قرآن کریم گفت: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه فرموده‌اند قرآن نصیحت‌کننده‌ای است که فریب نمی‌دهد، هدایت‌کننده‌ای است که گمراه نمی‌کند، سخنگویی است که دروغ نمی‌گوید؛ هیچ‌کسی کنار قرآن نشسته است مگر اینکه چیزی اضافه شده و کم شده است؛ به هدایت او اضافه شده و از گمراهی وی کاسته شده است».
برهانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرآن از کسانی که او را مهجور گذشته‌اند شکایت می‌کند، گفت: در آیه 30 سوره فرقان پیامبر(ص) می‌فرماید خدایا این قوم من قرآن را مهجور گذاشته‌اند.
وی افزود: مهجوریت قرآن دو نوع اوست؛ اول اینکه در جامعه اسلامی و در خانه‌ها قرآن یافت نشود و نوع دیگر آنکه در جامعه اسلامی نمایشگاه‌های قرآن برپا باشد و انواع قرآن‌ها با خطوط مختلف و در ابعاد مختلف عرضه شود اما در این مرحله متوقف شده باشد.
برهانی‌فر خاطرنشان کرد: مطالعه و قرائت قرآن ضرورت است اما متوقف شدن در آن ظلم است؛ ما نیاز به تفسیرهای جذابی داریم که مخاطب را به سمت خود بکشد و جان به پیکر جامعه ببخشد و نشاط ایجاد کند که در این زمینه کم کار شده است.
وی در مورد دلایل مهجوریت قرآن گفت: یکی از مسائل شرایط زمانی و سرگرمی‌های کاذب است که باعث شده در فضای کلی جامعه سهم کم‌تری به قرآن برسد؛ در نظام آموزشی نیز عناوین دروس آنقدر توسعه یافته است که قرآن در مباحث آموزشی کم‌رنگ شده است.
مشغولیت‌های متعدد ذهنی و فکری، ایجاد شبهات متعدد علیه قرآن و عدم تبیین و تفسیر مناسب قرآن از دیگر عوامل مهجوریت قرآن است که برهانی‌فر به آن اشاره کرد.
وی با تأکید بر ارائه تفاسیر قرآن گفت: قرآن عبارت است از عبارت‌ها برای عموم مردم، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیا؛ ما امروز نیاز به تفاسیری داریم که به دل مخاطبان بنشیند و قرآن را از مهجوریت خارج کند.
برهانی‌فر افزود: از دیگر عوامل مهجوریت قرآن مدیران و عوامل غیر عامل هستند که به دلیل نداشتن اعتقاد به قرآن نمی‌گذارند قرآن در جامعه پررنگ شود. نباید بگذاریم نظام‌های آموزشی و فرهنگی کشور به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و باعث مهجوریت قرآن شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دنیاگرایی، وجود گناه به طور عام در جامعه و به طور خاص در نظام‌های آموزشی و فرهنگی، نبود برنامه جامع و برخوردهای سلیقه‌ای با قرآن از دیگر عوامل مؤثر در مهجوریت قرآن است.

captcha