مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد درگذشت «آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی» برگزار شد
کد خبر: 3322510
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
با پیام آیت‌الله صافی:

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد درگذشت «آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی» برگزار شد

گروه اندیشه: گرامیداشت چهلمین سالگرد درگذشت «آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی» استاد برجسته علوم منقول دانشگاه تهران و نیز بنیانگذار مسجد حضرت محمد(ص) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گرامیداشت چهلمین سالگرد درگذشت «آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی» استاد برجسته علوم منقول دانشگاه تهران و نیز بنیانگذار مسجد حضرت محمد(ص) دیروز با حضور فرزندان آیت‌الله گلپایگانی، بیت شریف آیت‌الله صافی گلپایگانی، حجت‌الاسلام والمسلمین نوراللهیان و نیز با پیام آیت‌الله صافی برگزار شد.
در این گرامی‌داشت که دیروز پس از افطار برگزار شد، از خدمات «آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی» تجلیل به عمل آمد. در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی متن پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی را قرائت کرد.


در این پیام که با اهداء سلام و تحیات فراوان به حضار محترم، و عرض تبریک به مناسبت میلاد فرخنده و با برکت حضرت امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده، چنین آمده است: تجلیل و تکریم از بزرگان عرصه علم و دین از توصیه‌‌ای اسلامی است و حضرت رسول اکرم(ص) به آن تاکید فراوان داشته‌اند؛ بزرگانی که در طول حیات خود منشا خدمات فراوانی بوده و آثار و برکات زیادی داشته‌اند.
آیت‌الله صافی چنین ادامه می‌دهد: اهمیتی که اسلام به فراگیری علم داشته، و همچنین احترام خاصی را که دانشمندان می‌گذاشتند نشان از این دارد که این دین آسمانی از مسلمانان می‌خواهد که خودشان همیشه به سلاح علم دانش مجهز بوده و قله‌های بزرگ علمی را فتح نمایند.
بیانیه چنین می‌افزاید: یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی ما در دوران معاصر، مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدباقر شریف‌زاده گلپایگانی بود. این بزرگوار دارای استعداد فوق‌العاده‌ای بود که به مراتب بالای علم و کمالات انسانی رسیده، و در زمانی که موسس بزرگ حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله‌العظمی حائری(ره) حوزه را تأسیس نمودند، یکی از  شاگردان ممتاز و شاخص ایشان بود، به طوری که معروف بود مرحوم آیت‌الله حائری به ایشان لقب فاضل معاصر داده بود، و همچنین مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) از ایشان، همواره تجلیل و تکریم می‌نمودند.
آیت‌الله صافی در بیانیه خود با بیان اینکه حقیر ایشان را از نزدیک می‎‌شناختم و بر فضل و علم کمالات و نیز استعداد ایشان آگاهی داشتم، می‌گویند: تألیفات ایشان همه بر این فضل و کمال گواهی می‌دهد. الحق می‌توان او را مصداق یک عالم بزرگ دینی خواهد که مردم را با اخلاق پسندیده و کمالات انسانی به راه راست و حقیقت هدایت می‌نمود و سیره علمان سلف را در ارتباط با مردم حفظ می‌نمود. بزرگداشت این شخصیت بزرگ علمی دارای فوائد و ثمرات زیادی است که در تربیت جوانان ما موثر است. آنان می‌توانند با شناخت این عالمان متواضع و زاهدان خداشناس، الگوی بزرگی برای زندگی و حیات اجتماعی خود گرفته و راه صحیح آنها را ادامه دهند.
در پایان بیانیه آمده است: اینجانب از اهالی با ایمان و مردم وفادار مسجد حضرت محمد(ص) که سالیان متمادی از وجود مرحوم استاد شریف‌زاده استفاده می‎‌کردند و با تشکیل این همایش با شکوه از آن استاد فرزانه تجلیل می‌نمایند تشکر نموده و عنایات حضرت ولی‌عصر‌(عج) را برای آنها، و ترفیع درجات آن عالم بزرگوار از خداوند متعالب مسئلت دارد.
در ادامه پس از اجرای مراسم مولودی امام حسن مجتبی(ع)، امام جماعت مسجد محمد(ص) حجت الاسلام و المسلمین نریمانی به تجلیل مقام علمی آیت‌الله شریف‌زاده گلپایگانی پرداخت. ایشان از بیت شریف آیت‌ا‌لله گلپایگانی و صافی تشکر کرد که به این مجلس آمده اند و ادامه داد: تجلیل از مقام عالم بر اساس آیه 11 سوره مجادله توصیه شده است.


نریمانی ادامه داد: هستی دارای درجه بندی است و مومن که اهل عمل صالح است، مقام بالاتری کسب می‌کند و دارای علم درجات بالاتری را کسب می‌کند. کسانی که مسلمان شده‌اند در این جهان یک سر و گردن از دیگران بالاترهستند، اما بر اساس آیه قران کسانی که علم به آنها داده شده درجاتی بالاتر می‌روند.
وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم اهل ایمان دارای درجات هستند، یکی از در درجات عالی عابدان هستند. امام باقر(ع) معتقد است که اگر کسی عالم باشد و به علمش عمل کند و دیگران از علمش استفاده کنند، جایگاهش هفتاد برابر برتر از عابد خواهد بود.
امام جماعت مسجد محمد(ص) تصریح کرد: عالمان اسلامی در سایه چنین معارفی از قرآن و احادیث رشد کردند. روایت دیگری می‌گوید روزه قیامت به سه گروه مقام شفاعت داده خواهد شد، انبیا، علامان و شاهدان. البته میان این سه فاصله زیادی وجود دارد.
نریمانی در پایان گفت: امام صادق(ع) نیز در روایتی دیگر در خصوص یکی از آیات قرآن می‌فرماید، قلم عالمی که به عملش عمل کند، از خون شهیدان بالاتر است.
گفتنی است آیت‌الله محمدباقر شریف زاده گلپایگانی فرزند خواهر مرحوم آیت‎‌الله گلپایگانی بزرگ بود. ایشان از شاگردان برجسته موسس حوزه علمیه آیت‌الله‌العظمی حائری بود و از سوی ایشان به صفت فاضل معاصر توصیف شده بود.
آیت‌الله محمدباقر شریف زاده‌ گلپایگانی صاحب آثار ارزشمندی در زمینه علوم دینی بود که از این میان سه اثر ایشان به شرح و تعلیق سه کتاب در خصوص آیات احکام با عناوین کنز العرفان فاضل مقداد، آیات الاحکام فاضل جواد مشهور به مسالک الافهام و آیات الاحکام استرآبادی پرداخته است.
همچنین آیت‌الله شریف زاده گلپایگانی از اساتید دانشگاه معقول و منقول بوده و هم‌دوره اساتید برجسته‌ای همچون مرحوم فروزانفر بودد. ایشان با تاسیس مسجد حضرت محمد(ص) در محله 400 دستگاه خیابان پیروزی منشا خدمات ارزنده اجتماعی نیز بود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید!

captcha