ماه رمضان به احتمال قوی ۳۰ روزه و شنبه عید فطر است
کد خبر: 3328434
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
علیرضا موحدنژاد:

ماه رمضان به احتمال قوی ۳۰ روزه و شنبه عید فطر است

گروه اندیشه: عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه حدود ۱۵۰ گروه رصدی برای رؤیت هلال ماه شوال به استان‌های مختلف کشور اعزام می‌شوند، گفت: به احتمال زیاد روز شنبه عید سعید فطر خواهد بود.

حجت‌الاسلام موحد نژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های این ستاد در آستانه عید فطر،‌گفت: ان‌شاء الله حدود 150 گروه رصدی برای رؤیت هلال ماه شوال به استان‌های مختلف کشور اعزام می‌شوند و کار استهلال را در پنج‌شنبه، بیست و نهم ماه مبارک رمضان شروع خواهند کرد.

وی با بیان اینکه احتمال رؤیت هلال با بررسی مشخصات نجومی در پنجشنبه شب ضعیف هست و امسال به احتمال قوی ماه رمضان 30 روزه است، افزود: بنا بر این انتظارمان این است که همانطور که در تقویم آمده است روز شنبه عید سعید فطر باشد.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب عنوان کرد: در هر حال اگر گزارش‌های اطمینان‌بخشی در این رابطه رسید و برای مقام معظم رهبری اطمینان به رؤیت هلال حاصل شود، اطلاعیه‌ای از طرف ستاد استهلال صادر خواهد شد؛ ولی پیش‌بینی‌ها این است که احتمال رؤیت هلال ضعیف است.

موحدنژاد اظهار کرد: رؤیت هلال ماه در سایر ماه‌های قمری نیز با دقت انجام می‌شود و نتایج آن به دفتر مقام معظم رهبری اطلاع داده می‌شود.

وی در رابطه با علت اختلاف در رؤیت هلال در کشورهای مختلف، اظهار کرد: البته در بحث رؤیت هلال اختلاف نظر فقهی هم وجود دارد. به طور مثال، پنجشنبه شب احتمال رؤیت در کشور ما ضعیف هست، اما در آمریکای جنوبی هلال رؤیت می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب گفت: برخی از فقها می‌فرمایند اگر هلال در فاصله دوری از جایی که فرد زندگی می‌کند دیده شود اول ماه برای او محسوب نمی‌شود و برخی دیگر از فقها نیز نظر دیگری دارند و اگر جای دیگری هلال ماه شوال دیده شود آن را می‌پذیرند. ‌این‌ها بر اساس مبنای فقهی است. برخی از علما و فقها نیز دیدن ماه با چشم غیرمسلح را قبول ندارند.

موحدنژاد اظهار کرد: با شواهد و قرائن موجود احتمال رؤیت هلال در کشورهای اسلامی با چشم عادی در پنجشنبه شب بسیار ضعیف است و ادعای رؤیت هلال به سادگی پذیرفتنی نیست. به هر حال گروه‌های رصدی با دقت زیاد رؤیت هلال ماه را پیگیری و در اسرع وقت به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین صفری قله زو
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۱۶:۲۵
0
0
سلام : ضمن قبولی طاعات و عباات در ماه پر برکت و برفیض رمضان برای تمامی مسلمین و همچنیبن برای تمامی دست اندرکاران ستاد استهلال پیشاپیش عیدسعبد فطر مبارک باشد.
captcha