افزایش ارزش افزوده صنعت و معدن نیازمند حمایت از صنایع پائین‌دستی است
کد خبر: 3332210
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
نادر قاضی‌پور:

افزایش ارزش افزوده صنعت و معدن نیازمند حمایت از صنایع پائین‌دستی است

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اگر به خام‌فروشی پایان داده و توجه بیشتری به صنایع پائین‌دستی از جمله پتروشیمی داشته باشیم به سودآوری بسیاری در بخش صنعت و معدن دست پیدا خواهیم کرد.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های صنعت و معدن در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ابتدا باید گفت که متأسفانه بسیاری از مسئولان اعتقادی به افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش تولید ملی ندارند و این امر مانعی بر سر راه افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده است.

لزوم توجه بیشتر به تولیدات داخلی

وی ادامه داد: بسیاری از این مسئولان عمدتا به واردات بی‌رویه کالاهای خارجی می‌اندیشند و این وضعیت به بهبود ارزش‌ افزوده کمکی نخواهد کرد و اینکه بسیاری از همین مسئولان آخرین مدل ماشین‌های خارجی را سوار می‌شوند به معنای ایجاد یک فاجعه برای تولید ملی و وضعیت بهره‌وری صنایع داخلی است.

قاضی پور در پاسخ به پرسشی درباره لوازم افزایش ارزش افزوده صنایع و معادن در کشور اظهار کرد: ما هنگامی می‌توانیم فرامین مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه را اجرایی کنیم که به تولیدات داخلی اعتقاد داشته باشیم و ما هم در مجلس با هرگونه واردات کالاهای غیرضروری مخالف هستیم.

دولت محصولات داخلی را به صورت تضمینی خریداری کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: ما دارای تأسیسات صنعتی هستیم اما این صنایع، سرمایه در گردش در اختیار ندارند؛ بنابراین باید دولت موظف شود تولیدات این بخش‌ها را به صورت تضمینی خریدار کرده و استفاده از اجناسی که در ایران تولید نشده را به هر شکلی ممنوع کند تا  تا صادرات صنایع داخلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: اکنون در تهران 350 نوع سیگار قاچاق وجود دارد در حالی‌که این میزان در ترکیه فقط 35 نوع است و این وضعیت، صنعت دخانیات ایران را فلج کرده است؛ بنابراین لازم است به  تولید ملی اعتقاد داشته و راه‌های چنین تخلفاتی را ببندیم تا منویات مقام معظم رهبری محقق شود.

به خام‌فروشی عادت کرده‌ایم

قاضی‌پور ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره به درستی مشکلات را کشف کرده و تذکر می‌دهند و حل این مشکلات نیازمند عزم و تلاش مردم و مسئولان است؛ از جمله اینکه باید توجه بیشتری به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم تا در صورتی‌که طرف‌های غربی به توافق هسته‌ای پایبند نبودند بتوانیم برنامه‌های مناسبی برای اقتصاد کشور داشته و موفق شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که بهره‌وری صنعت و معدن ایران در چه وضعیتی است؟ اظهار کرد: برای پاسخ به این سؤال باید وضعیت معدن را از مطالعه، اکتشاف، استخراج و تولید تا فروش مورد بررسی قرار دهیم و در اینصورت به این نتیجه خواهیم رسید که ما به خام‌فروشی عادت کرده‌ایم و در حالی‌که بیش از 100 سال است که نفت می‌فروشیم اما هیچ برند معتبری در این زمینه نداریم.

لزوم حمایت از صنایع پائین‌‌دستی

نماینده ارومیه در خانه ملت در پایان گفت: اگر به خام‌فروشی پایان داده و توجه بیشتری به صنایع پائین دستی از جمله پتروشیمی داشته باشیم به بهره‌وری و سودآوری بسیاری در بخش صنعت و معدن دست پیدا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
captcha