واکنش افخم به سخنان وزیر امور خارجه عربستان
کد خبر: 3341372
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

واکنش افخم به سخنان وزیر امور خارجه عربستان

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سخنان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، را ناشی از عصبانیت غیر منطقی وی از توافق بین ایران و جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به یک بحران غیر ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان،  اظهارات وزیر خارجه عربستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آقای اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان را ناشی از عصبانیت غیر منطقی وی از توافق بین ایران و جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به یک بحران غیر ضروری دانست و افزود: وقتی نماینده ارشد یک دولت منطقه از حل و فصل سیاسی موضوعات در منطقه و سطح بین‌الملل تا این حد  عصبانی می‌شود تردیدی باقی نمی‌گذارد که زندگی با مشکلات و بحران را انتخاب کرده است.
افخم افزود: جای تأسف دارد که اظهارات وزیر خارجه کشور مسلمان و همسایه در باره توافق هسته‌ای وین تکرار مواضع رژیم صهیونیستی است و بغض نسبت به این موضوع حب خطرناکی را موجب شده است.
وی همچنین با اشاره به اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد  موضوع غنی‌سازی در ایران  اضافه کرد: این اظهارات نشانگر درک نادرست از روابط بین‌الملل و صلاحیت کشورها می‌باشد.

یادآور می‌شود، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مشترک خبری با وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سؤالی درباه توافق ایران و 5+1 درباره موضوع هسته‌ای گفت: آنچه که رفتار و منش ایران را در منطقه شامل می‌شود موضوع مذاکرات با 5+1 نبود اما مذاکراتی میان کشورهای منطقه و دوستان متحد ما شامل امریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و کشورهای دیگر وجود دارد که معتقدند باید از نفوذ نقش‌آفرینی ایران در عراق، سوریه و یمن یا کشورهای دیگر منطقه کاسته شود.

لجبیر همچنین درباره روابط با ایران نیز گفت: ما خیلی امیدواریم که با ایران، کشور همسایه ما که تاریخی طولانی دارد و کشوری اسلامی است رابطه داشته باشیم و این روابط را در همه زمینه‌ها گسترش و تعمیق بدهیم، اما همه اینها به رفتار ایران در منطقه بستگی دارد.

وی افزود: ایران اگر می‌خواهد روابط عادی با کشور همسایه‌اش (عربستان) داشته باشد باید به همان نسبت هم با کشورهای منطقه و همسایگانش رفتار عادی در پیش بگیرد؛ به همین دلیل می‌گویم که امیدوارم ایران سر عقل بیاید و این طبیعی است که ما آرزوی تغییر رفتار ایران را برای باز کردن راه به منظور برقراری بهترین روابط داشته باشیم.

وزیر خارجه عربستان گفت: اگر این تغییر به وجود نیاید فقط می‌توانیم به خدا و دوستان‌مان تکیه کنیم تا با این نفوذ مقابله کنیم.

captcha