حجتالاسلام والمسلمین قاسم کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات شیراز در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: بین دیدگاه اسلامی و دیدگاهی که در بین مسیحیان درباره عروج حضرت عیسی بن مریم مطرح میشود مشترکات فراوانی وجود دارد. مسلمانان چون مسیحیان بر این باورند که عیسی( ع )از مریم باکره زاده شده است و این تولد جزء معجزات الهی به شمار میآید، اما در خصوص اختلافات باید بگویم که ما مسلمانان عیسی را «عبد خدا» و «عبدالله» مینامیم همان گونه که پیامبر اکرم (ص) را «عبدالله» مینامیم. عبد خدا بودن بالا ترین مقامی است که یک بشر میتواند آن را اخذ کند و خود عیسی نیز چنین شاهدی را برای خود قائل است. عبد خدا از خود هیچ ندارد و هر چه دارد از آن خداست در واقعه عبد فانی در مولاست به مانند آینهای که هر چه دارد را در خود نشان میدهد؛ به این ترتیب میتوانیم او را آینه تمام نمای خدا معرفی کینم که عیسی(ع) به چنین مقامی نائل شد.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اما اینکه عیسی «ابن الله» است محل اختلاف مسلمانان و مسیحیان است. آنچه محل بحث امروز است این است که عیسی (ع ) به صلیب کشیده شده است؟ مسیحیان اعتقاد دارند که عیسی شهید شد و او را از صلیب فرود آوردند و مدتی روی زمین ماند سپس زنده شد و به آسمان رفت و در حال حاضر پیروانان این حضرت منتظر عروج او هستند تا مردم را دعوت به دین حق کند.
اختلاف در زمان تحقق عروج
قرآن کریم در سوره آل عمران فرموده است: « إذ قال الله یا عیسى إنی متوفیک و رافعک إلی: آن زمان که خداى تعالى به عیسى فرمود: اى عیسى من تو را مىگیرم و به سوى خود بالا مىبرم»(آلعمران، 4). پس قرآن با نفس عروج عیسی مشکلی ندارد، اما معتقد است که فرد دیگری که بسیار به عیسی شباهت داشت به صلیب کشیده شد و عیسی(ع) قبل از به صلیب کشیده شدن عروج کرد و به آسمان رفت از همین جا باب اختلاف ما با مسیحیان باز میشود. ولی نباید فراموش کنیم که ما مسلمانان نیز چون مسیحیان بر این باور هستیم که عیسی با حضرت مهدی(عج) رجعت خواهد کرد و دوباره مردم و پیروان خود را به دین حق دعوت میکند.
وی در ادامه گفت: اما آنچه محل اختلاف مسلمانان با مسیحیان است این است که مسیحیان بر این باورند که عیسی(ع) شهید شد بعد عروج کرد در صورتی که قرآن اعتقادی به شهادت عیسی ندارد و میفرماید عیسی قبل از صلیب کشیده شدن عروج کرد.
این استاد الهیات افزود: انجیل یوحنا عیسی را کلمه میخواند و معتقد است عیسی در ابتدا کلمه بود و عیسی را کلمه الله میداند و دقیقا قرآن نیز عیسی را کلمه الله میداند گر چه همه پیامبران کلمه الهی هستند، اما قرآن عیسی را کلمه خطاب کرده است. کلمه در واقع ریشه در باطن دارد و باطن را آشکار میکند و عیسی تجلی باطن خداست است و باطن خداوند را به منصه ظهور رسانده است هم قرآن و هم مسیحیان این ظهور و برزو را در عنوان کلمه یاد کردهاند و برخی دیگر عیسی را به عنوان سر خداوند که ضرب المثل نیز شده است یاد میکنند.
کاکایی در آخر افزود: عیسی فرزند سر و باطن پدر است، لذا کسانی که تعبیر پدر و پسر را به کار میبردند به غفلت این موضوع را طرح میکنند که عیسی پسر خداست مراد و منظور از این سخن به نظر من این است که عیسی سر خداست که باطن را ظاهر کرده است و این مورد نیز در قرآن تائید شده است.