کاهش ۵ درصدی هزینه حج تمتع/ حادثه جده بد منعکس شد/ بازارگردی زائران کمتر شده است
کد خبر: 3351126
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
قاضی‌عسکر عنوان کرد:

کاهش ۵ درصدی هزینه حج تمتع/ حادثه جده بد منعکس شد/ بازارگردی زائران کمتر شده است

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، به تشریح موضوعات و مسائل مربوط به حج تمتع امسال پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، به مناسبت آغاز اعزام زائران کشورمان به حج تمتع، شب گذشته میهمان گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود.

در این گفت‌و‌گو موضوع بازارگردی زائران ایرانی اولین مسئله‌ای بود که از حجت‌الاسلام قاضی عسکر سؤال شد، وی پاسخ داد: بر اساس آمار و اطلاعات دقیق به دلیل کارهای فرهنگی که صورت گرفته، بازارگردی زائران کاهش جدی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل در زمان بازگشت حجاج، بار آنها به حدی زیاد بود که مجبور می‌شدیم از هواپیمای باری برای حمل بارها استفاده کنیم اما طی دو سال اخیر حتی مخزن بار هواپیماهای زائران نیز به طور کامل پر نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از فرصت حج و هدر ندادن وقت در بازارها را در این خصوص بسیار تأثیرگذار دانست.

1000 دلار میانگین ارز مصرفی زائران در عربستان

وی در پاسخ به این سؤال که کل ارزی که زائران به بازارهای عربستان تزریق می‌کنند چه قدر است، گفت: هر زائر حدود هزار دلار به صورت میانگین در عربستان خرید می‌کند.

همه هزینه‌های دریافتی برای خود زائران مصرف می‌شود/ سودجویی نداریم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که چه میزان از هزینه‌ای که از زائران دریافت می‌شود برای خود زائران هزینه می‌شود؟ گفت: تمام هزینه دریافتی صرف اجاره هتل، بلیط هواپیما، تغذیه و سایر خدمات ارائه شده به زائران می‌شود، چرا که امام راحل و مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند که در مورد زائران سودجویی نداشته باشیم.

وی از تلاش سازمان حج و زیارت برای کاهش قیمت حج نیز سخن گفت و اظهار کرد: سه سال قبل از محل سرفه‌جویی‌های صورت گرفته حدود دو میلیون تومان به زائران بازپس داده شد. طی دو سال اخیر نیز با احتساب این صرفه‌جویی‌ها قیمت حج اعلام شد.

طبق تورم جهانی باید 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشیم

قاضی‌عسکر تصریح کرد: اگر نرخ ارز افزایش پیدا نکرده بود قیمت‌گذاری‌های ما نیز تغییر پیدا نمی‌کرد. البته باید در نظر داشت که طبق تورم جهانی هر سال باید 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشیم اما مسئولان حج و زیارت با تلاش‌هایی که انجام داده‌اند نه تنها قیمت را افزایش ندادیم بلکه پنج درصد قیمت حج نیز کاهش پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ظرفیت فرهنگی حج صرفاً برگزاری همایش‌های تکراری سالانه است؟ گفت: تلاش ما بر این است که از ظرفیت حج استفاده کنیم اما همه امکانات دست ما نیست و بخشی به شرایط داخل عربستان بازمی‌گردد. البته ما برنامه‌ای را به نام دیپلماسی حج آغاز کرده‌ایم و با 40 هیئت سیاسی کشورهای مختلف که مسئولان حج کشورهایشان هستند دیدار و تعامل داشته‌ایم. این تعامل‌ها به حدی بود که آنها دقیقاً از ما الگو گرفته و اقداماتی که ما برای زائرانمان انجام می‌دهیم را در کشور خود آغاز کرد‌ه‌اند.

قاضی عسکر ادامه داد: در موسم حج نیز هر سال موضوع‌های جدیدی مرتبط با موضوع‌های سال را انتخاب و برای آنها همایش‌ برگزار می‌کنیم؛ در مجموع آنچه بعثه انجام داده طی چند سال اخیر در باشکوه‌تر برگزار شدن حج تأثیرگذار بوده است.

وی در خصوص خنثی کردن تبلیغات غیراسلامی در حج گفت: شبهات فراوانی علیه شیعه مطرح می‌شود از جمله اینکه قرآن شیعه با قرآن اهل سنت فرق دارد و ...، اما نباید اجازه داد مسائل فرقه‌ای و طایفه‌ای در حج مجال پیدا کند، چون نباید حرمت مدینه و مکه شکسته شود و ما دوست داریم با دولت عربستان هم در این جهت تعامل داشته‌ باشیم.

سطح‌بندی حجاج به طور کامل محقق نشده است

وی در خصوص سطح‌بندی حجاج نیز گفت: هنوز نتوانسته‌ایم به طور جامع سطح بندی کاروان‌ها را محقق کنیم اما زائران فرهیخته جدا شده و برای آنها برنامه ویژه برگزار کرده‌ایم. در حج تمام تلاشمان را برای تقویت بُعد معنوی زائران انجام می‌دهیم تا بسترهای لازم را برای تحول روحی و اخلاقی آنها فراهم کنیم.
آنچه مردم به دنبال آن هستند اسرار، اخلاق و معارف حج است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص مطالبات فرهنگی زائران، گفت: مناسک حج مهم است اما آنچه مردم به دنبال آن هستند اسرار، اخلاق و معارف حج است.

وی در خصوص فاصله محل اسکان زائران با مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی گفت: در مدینه هتل‌ها نزدیک حرم‌ است اما در مکه طرح توسعه مسجدالحرام در حال اجرا است و ناچاریم هتل‌هایی که کمی دورتر از حرم است را اجاره کنیم. البته تلاش کرده‌ایم بهترین هتل‌ها را اجاره کنیم و 50 درصد ساختمان‌های نامناسب را حذف کرده‌ایم.

اگر روحانیان سخت‌گیری کنند برخورد می‌کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص این مسئله که برخی از روحانیان کاروان‌ها در آموزش مناسک حج سخت‌گیری می‌کنند، گفت: مناسک حج سخت نیست و زائران نباید اضطراب داشته باشند اما اگر سخت‌گیری‌هایی صورت گیرد ما برخورد می‌کنیم.

حادثه جده تلخ بود اما، بد منعکس شد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حادثه فرودگاه جده تأثیری در حج دارد؟ گفت: این حادثه تلخ بود اما بد منعکس شد و به گونه‌ای دیگر در اذهان جلوه کرد. در خصوص این حادثه باید بگویم نماینده بعثه و سازمان حج در فرودگاه بودند و اولین کسی که خبر پیدا کرد بنده بودم؛ ما به سرعت مسئله را به مقامات عربستان منعکس کردیم و آنها قول دادند این افراد را به اشد مجازات برسانند. به هر حال باید پاسخ مناسب برای قانع کردن افکار عمومی ارائه شود.

قاضی عسکر اعلام کرد: اگر پاسخ مناسب به این مسئله داده شود و مجرمان به اشد مجازات برسند زمینه برای حضور در عمره بعد فراهم می‌شود. با ارتباطاتی که در موسم حج داریم امیدواریم این اتفاق بیفتد.

ثبت‌نام جدید نداریم

وی در خصوص اینکه آیا ثبت‌نام جدیدی برای حج صورت خواهد گرفت یا خیر، گفت: اتفاقی قبل از ما رخ داده و مردم در نوبت‌های طولانی ثبت‌نام شده‌اند و تا 15 سال آینده مردم در نوبت اعزام هستند. البته از سال آینده که طرح توسعه مسجد‌الحرام پایان می‌پذیرد، کاهش 20 درصدی سهمیه حج دوباره به سهمیه کشورمان اضافه می‌‌شود و ما امیدواریم ظرفیت اضافه نیز دریافت کنیم.

خارج از نوبت به کسی سهمیه نمی‌دهیم

قاضی‌عسکر با تأکید بر اینکه به هیچ کس سهمیه خارج از نوبت داده نمی‌شود و هر کسی انصراف دهد نفر بعدی جایگزین وی خواهد شد، در خصوص شایعات مربوط به بیماری «مرس»، گفت: هر سال مسئله‌ای مشابه این در حج مطرح می‌شود اما بروز این بیماری در مکه و مدینه نبوده ولی علی‌رغم این مسئله پیش‌بینی‌های پزشکی و بهداشتی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه حج عبادت بزرگ جامع الاطراف است که تحولات روحی و اجتماعی می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: مردم به دنبال تحول روحی، معنوی، معرفتی و ... در حج هستند و حتی از ما سوال می‌کنند چگونه می‌توان امام زمان(عج) را در حج ملاقات کرد؛ اسرار حج و تاریخ اسلام نیز از مباحث مهمی است که مردم علاقه‌مند به دانستن آن در حج هستند. همچنین زائران ما متوجه اهمیت بحث وحدت اسلامی شده‌اند و اکنون زائر ما حس می‌کند که باید مراقبت کند و دست اخوت و برادری بدهد.

وی در پایان گفت: با عربستان در تعامل هستیم تا تنش‌هایی که وهابیت به وجود می‌آورد کاهش پیدا کند.

captcha