کد خبر: 3353030
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
وحید احمدی به ایکنا خبر داد:

زمینه‌سازی برای حضور بیشتر پژوهشگران علوم انسانی در فضای بین‌الملل

گروه دانشگاه:‌ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نبود ارتباط با خارج از کشور را یکی از دلایل کاستی‌های پژوهش در علوم انسانی دانست و گفت: در حال آماده‌سازی فضای لازم برای حضور بیشتر پژوهشگران علوم انسانی در فضای بین‌الملل هستیم.

وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به کاستی‌های پژوهش در علوم انسانی در سطح کلان، گفت: در علوم انسانی یکی از مهم‌ترین مسائل، نبودن ارتباط با خارج از کشور است.

وی افزود: بحث ارتباط با خارج از کشور تابحال آن‌قدر قوی نبوده که پژوهشگران علوم انسانی بتوانند در مجلات خارجی مقاله داشته باشند و در مجامع بین‌المللی شرکت کنند؛ ‌البته بعضی از گروه‌ها بوده‌اند ولی از قبل خیلی ضرورت این ارتباط احساس نمی‌شده است.

آماده‌سازی فضای لازم برای حضور بیشتر پژوهشگران علوم انسانی در فضای بین‌المللی

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال آماده‌سازی فضای لازم برای حضور بیشتر پژوهشگران علوم انسانی در فضای بین‌الملل هستیم،‌ اظهار کرد: این فضا را آماده می‌کنیم تا ان‌شاء‌الله بتوانند در فضای بین‌المللی بیشتر حضور داشته باشند.

احمدی عنوان کرد: دومین بحث این است که شاید ماهیت خود علوم انسانی نیز طوری بوده است که افراد احساس اینکه ما حتماً باید مقاله بدهیم و حتماً گزارش تحقیقاتی خاصی را بدهیم تا رنکینگ علمی‌مان بالا برود را نداشته‌اند و یک چنین ضرورتی را احساس نکرده‌اند.

وی گفت: مجموعه اینها روی هم رفته باعث شده که ما در حوزه پژوهش‌های علوم انسانی دچار چالش باشیم. مدل علوم انسانی به این شکل است که محصول‌محور نیست؛ البته در رشته‌های دیگر نیز همه‌شان کاربردی نیستند؛ ولی ماهیت آن‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند نتایج تحقیقاتشان را در مجامع بین‌المللی مختلف عرضه کنند.

در فضای علوم انسانی بیشتر به داخل اکتفا شده است

معاون پژوهشی وزیر علوم ضمن تصریح این مطلب که در فضای علوم انسانی بیشتر به داخل اکتفا شده است، اظهار کرد: چون در داخل هم انعکاس بین‌المللی پیدا نمی‌کرده، درصد حضور و مشارکت مقالات پژوهشگران علوم انسانی کم بوده است.

وی عنوان کرد: در علوم انسانی با توجه به نوع ارزیابی که انجام می‌شود، رنکینگ و درجه‌بندی اساتید متفاوت است؛ به‌طور مثال برای تألیف و ترجمه کتاب اعتبار در نظر گرفته می‌شود. برای تألیف و ترجمه کتاب در علوم غیرانسانی و رشته‌های دیگر خیلی اعتبار قائل نیستیم. با توجه به این مسائل، افرادی که در داخل مقاله و کتاب داشته‌اند استاد و دانشیار شده‌اند و مراحل ارتقا را طی کرده‌اند، نمی‌توانیم بگوییم رنکینگ علوم انسانی بیشتر یا کمتر از رشته‌های دیگر است. در واقع ماهیت امتیازهایشان متفاوت است.

دستور کار کمیته‌های انضباطی در برخورد با تقلب علمی مشخص است

احمدی همچنین در رابطه با آیین‌نامه تقلب علمی و چگونگی برخورد با خاطیان، گفت: اینکه مواردی هست که با آن‌ها برخورد نشده را باید جداگانه بررسی کرد اما در حال حاضر خوشبختانه خلأ قانونی نداریم و دانشگاهی نمی‌تواند بگوید که من نمی‌توانم یا برای برخورد مشکل دارم؛ چون آیین‌نامه ابلاغ شده و کمیته‌های انضباطی و هیئت‌های انتظامی دستور کارشان معلوم است.

وی اظهار کرد: مواردی که احیاناً شخصی اشاره می‌کند که فلان جا تخلفی شده و برخورد نشده را می‌توانیم به دانشگاه ارجاع دهیم و به دانشگاه تأکید کنیم که باید با آن برخورد شود؛ اما از لحاظ قانونی، دیگر ما خلأ قانونی نداریم.

captcha