کد خبر: 3360656
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

زیارت، مبدأ صف‌بندی‎های اجتماعی است/ ولایت ائمه(ع)؛ طریق قرب الهی

گروه حوزه‌های علمیه: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب، از جامعه برداشته می‌شود و جامعه حول‌الامام شکل می‎گیرد؛ از این رو زیارت مبدأ صف‌بندی اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی شب گذشته، 17 شهریور در نشست علمی «نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» بیان کرد: جریان زیارت و مسیری که اهل بیت(ع) برای ما قرار دادند از مسیرهایی است که آنان برای هدایت تاریخی ما ابداع کردند و اگر دین را سرپرستی تکامل اراده‏‌ها بدانیم که از سوی ولی خدا جاری می‎شود با شفاعت امام است که مبدأ تقرب ما به خدا شکل می‎گیرد.
وی افزود: ولایت ائمه و شفاعت آنها طریق قرب همه عالم بوده است؛ از این رو نفس زیارت یک عهد دو طرفه است و کسی که وارد این محیط شد، در واقع وارد محیط دعوت الی‌الله می‏‌شود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: زیارت نیز از بهترین طرق بندگی است که پاداش آن با حج نیز مقایسه شده است و زیارت امام را پاداشی بارها بیشتر از حج مقبوله ذکر کرده‏‌اند، زیرا زیارت نیز چون حج، حرکت به سوی قرب الهی است.

وی گفت: تجلیات الهی بر زایر واقع می‎شود، ولی از ورای حجاب امام؛ پس زیارت یک هجرت به سوی خداست و فراری است از نفس و طواغیت و حاصل زیارت نیز لقاءالله فوق عرشه است.
میرباقری با اشاره به روایات متعدد در خصوص اهمیت زیارت امام حسین(ع) به خصوص در شب جمعه گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب از جامعه برداشته می‌شود. صراط مستقیم، صراط امام است و راه معرفت‌الله همین راه است و افرادی که راه غیر خدا را رفته‌اند مشخص می‌شود که مغضوبین و ضالین هستند.
وی زیارت را تجمع حول الامام دانست و بیان کرد: این صف، صف امام و پیروان امام است، زیرا زیارت محور تهذیب و ارتقای وجدان و هم محور صف‎بندی‎هاست. پس زیارت مبدأ نوعی از روابط اجتماعی است؛ البته ما در حجاب سقیفه هستیم و به معانی اصلی پی نبرده‌ایم و امام را در پشت ابر می‌فهمیم.
دریده شدن حجاب سقیفه

میرباقری افزود: اربعین ادامه عاشوراست و حضرت در یک حرکت، حجاب سقیفه را دریدند و اصلاحی که در امت کردند این بود که امت را به مدار توحید برگرداندند. امام مسیر تاریخی سقیفه را کور و حجاب سقیفه را خرق کردند تا صبح دولت اصلی بدمد.
رییس آکادمی علوم اسلامی تصریح کرد: عاشورا نقطه کانونی تجلی درگیری نور با ظلمات برای رفع این حجاب و ظهور عاشورا در یوم‌الله است؛ اگر به عاشورا این گونه نگاه کنیم اربعین را ادامه این زیارت می‌دانیم که باب زیارت امام حسین به شفاعت امام سجاد و امام باقر و صادق(ع) برای مردم باز شد.
وی اظهارکرد: به نظر می‎رسد که حضرت پیام‎هایی به ما می‎دهند که یک گشایش‎های جدی در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل باید جامعه شیعه را در یک محل و یک واحد معنوی شکل دهیم.

میرباقری تاکید کرد: بستر تحقق جامعه معنوی، زیارت است و باید این زیارت را در مقابل گردشگری سامان دهیم.

وقایع اربعین را ساده تلقی نکنیم

همچنین حجت‏‌الاسلام والمسلین نقوی از استادان و محققان حوزه علمیه با ذکر این مطلب که انبیای الهی گاهی شرایط را برای خود فراهم می‌کردند و گاهی نیز منتظر می‌شدند از شرایط موجود بهترین استفاده را ببرند، گفت: این فرصت‌ها همیشه مهیا نبود و انبیاء سعی می‌کردند که این شرایط را به شکلی فراهم کنند که از آنها برای رسیدن به منافع دینی استفاده کنند.
این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: اربعین و این سیل عظیم از مردم نشان می‌دهد که اربعین یک حرکت ساده نیست و این دین و این مکتب صاحب دارد و صاحب آن اراده کرده است که این جریان به وجود بیاید.
وی با اشاره به تلاش دشمنان پس از وقایع 11 سپتامبر گفت: پس از این حادثه بود که دشمنان سعی کردند موج خروشان اسلام‌گرایی را در غرب متوقف کنند و رسانه‏‌ها تلاش کردند این انسجام را از بین ببرند، ولی خوشبختانه این اشتباه را کردند که باعث شد مرز بین حق و باطل مشخص شود.
نقوی اظهار کرد: اربعین نیز از همان مسایلی بود که به نظر من مدیریت امام زمان(عج) در آن حاکم است. این عراق همان عراقی است که چند سال پیش از ترس صدام کسی جرئت نداشت یا حسین(ع) بگوید.
این مبلغ بین‌المللی بیان کرد: داعش توسط دشمنان ایجاد شد. روزی که آنها به عراق رسیدند همه از کربلا گریختند، ولی وقتی که وعده سر بریدن شیعیان در کربلا را دادند و رزمندگان به امر مرجعیت با آنها درگیر شدند، دیدیم که در همین اربعین جمعیتی بیش از هر سال به کربلا آمد و داعش بود که به خود لرزید.
وی گفت: شیعیان کاری کردند که امروز همه مردم جهان اربعین را می‎شناسند و حتی امروز در فرودگا‏ه‏‌های آمریکا نیز می‏‌دانند که در روزهای منتهی به اربعین شیعیان به کجا می‏‌روند و اربعین چه روزی است.
اربعین بین‌المللی شده است

نقوی با انتقاد از عدم ظرفیت‌شناسی اربعین، تصریح کرد: باید این ظرفیت‎ها حفظ شود و به هر شکلی که هست این فرهنگ توسعه یابد. در گذشته می‏‌گفتند که در اربعین فقط فرهنگ عربی و عراقی حاکم است، ولی اربعین امروز به یک جایگاه بین‎المللی تبدیل شده.
وی در پایان بر لزوم کار فرهنگی بیشتر در میان زائران کربلا تاکید کرد.

captcha