کد خبر: 3362199
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
صائبی عنوان کرد:

افزایش نمازخانه‌ها و تبدیل مترو به پاتوق فرهنگی؛ اگر بودجه باشد

گروه جامعه: معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران عنوان کرد: اگر مشکل بودجه نداشتیم وسعت نمازخانه‌‌های مترو را افزایش و مترو را به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌کردیم.

محمد صائبی، معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه 92 ایستگاه مترو در تهران وجود دارد که 82 ایستگاه دارای نمازخانه هستند، گفت: در واقع به جز ایستگاه‌های تقاطعی بقیه ایستگاه‌های مترو دارای نمازخانه هستند.

وی ادامه داد: در 15 نمازخانه مترو تهران نمازجماعت برگزار می‌شود و در برخی دیگر از ایستگاه‌ها امکانات اقامه نماز برای مسافران فراهم شده‌ است.

صائبی به تشریح نگاه معاونت فرهنگی مترو پرداخت و اظهار کرد: ما در معاونت فرهنگی علاوه بر اینکه بحث اقامه نماز را دنبال می‌کنیم، بحث ترویج نماز، احکام، احادیث و ... را در قالب برنامه‌های هنری مانند برگزاری ورک‌شاپ‌های هنری، تهیه بنر و تولید فیلم‌هایی که در تلویزیون‌های مترو به نمایش در می‌آید را نیز دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: نگاه مدیرعامل و مدیریت شهری در بحث مترو این است که بتوانیم فضای خوبی را برای اقامه نماز، «خانه مادر» و کودک و ... فراهم کنیم تا کسی که از مترو استفاده می‌کند بتواند به راحتی نماز خود را اقامه کند، اگر خانمی است که فرزند کوچک دارد بتواند در «خانه مادر» و کودک وظایف مادری خود را در یک محیط آرام به خوبی انجام دهد و ... .

معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با تأکید بر اینکه این شرکت، شرکت بهره بردار مترو است و بسیاری از زیرساخت‌ها مربوط به شرکت مترو است، گفت: تاجایی که اجازه کار و توان انجام کارها را داشته باشیم تسهیلات ممکن را برای مردم فراهم می‌کنیم.

صائبی در پاسخ به این مسئله که عموماً مسافران مترو با عجله وارد مترو شده و با عجله نیز از آن خارج می‌شوند، برنامه‌های فرهنگی مترو چگونه مخاطبان خود را جذب می‌کند، گفت: سخن ما نیز همین است اگر قرار است مسافر با عجله وارد و از مترو خارج شود، اما تآمل کرد، برنامه ما را دید، پسندید، از آن عکس و فیلم گرفت و بهره برداری کرد یعنی ما در کارمان موفق بوده‌ایم و البته این نتیجه را نیز شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: اثربخشی برنامه اجرا شده در هر ایستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر برنامه مورد استقبال قرار گیرد ادامه پیدا می‌کند اگر نه قطع می‌شود.

نگاه ما معطوف به برنامه است نه بودجه

معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این سؤال که آیا با مشکل بودجه برای برنامه‌های فرهنگی مواجه هستید، گفت: در همه دستگاه‌های فرهنگی این مشکل هست اما ما نگاهمان را بر روی برنامه معطوف می‌کنیم نه بر روی بودجه؛ ممکن است بودجه خاصی برای برخی نوآوری‌ها مثلاً در حوزه نماز وجود نداشته باشد ولی با کمک دستگاه‌های همجوار و همکاری دوستان سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم اما مشکل بودجه هم داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مشکل بودجه نداشتید چه برنامه دینی را در مترو اجرا می‌کردید، گفت: وسعت نمازخانه را بیشتر و مترو را تبدیل به یک پاتوق فرهنگی می‌کردیم چون در دنیا مکان‌هایی مانند مترو را به فضاهای هنری تبدیل می‌کنند.

captcha