کد خبر: 3382406
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد:

تدوین الگوی گسترش آموزش عالی قرآنی

گروه دانشگاه: شریعتی نیاسر با تأکید بر اینکه ساماندهی گسترش آموزش عالی قرآنی باید معطوف به نیازهای واقعی جامعه باشد، گفت: اکنون طراحی الگوی گسترش آموزش عالی قرآنی توسط دبیرخانه کارگروه مربوطه در وزارت علوم در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه سیزدهم کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی به ریاست مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و  رئیس کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی تشکیل شد.

شریعتی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به ضایعه غم‌بار منا و آرزوی علو درجات برای جان‌باختگان این حادثه، برای بازماندگان از خداوند متعال صبر جمیل خواستار شد.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی گسترش آموزش عالی قرآنی باید معطوف به نیازهای واقعی جامعه باشد، گفت: اکنون طراحی الگوی گسترش آموزش عالی قرآنی توسط دبیرخانه کارگروه مربوطه در وزارت علوم در حال پیگیری است که پس از اتمام، باید مبنای ساماندهی مراکز آموزش عالی قرآنی موجود و صدور مجوزهای جدید قرار گیرد.

رئیس کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی با اشاره به مطالبات اسناد بالادستی مبنی بر تعامل فعال نظام آموزش عالی با نهادهای مختلف اجتماعی، ابراز کرد: هم‌اکنون ارتباط معناداری بین نیازهای اجتماعی در حوزه قرآن با برون‌داد نظام آموزش عالی قرآنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حالیکه در دو حوزه آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج قرآنی با کمبود نیروی انسانی و کیفیت نازل محصولات و خدمات رو‌به‌رو هستیم، رشته‌ها و پ‍‍ژوهش‌های قرآنی در حوزه علوم قرآنی متمرکز هستند و این به معنای انباشت پ‍ژوهش‌ها و رشته‌های قرآنی در مقابل انبوه نیازهای اجتماعی در حوزه قرآن است.

در این جلسه مقصود فراستخواه مجری طرح نامه الگوی گسترش آموزش عالی قرآنی به ارائه ابعاد مختلف این طرح پرداخت و با اشاره به توسعه ناموزون و عرضه‌گرای آموزش عالی قرآنی طی سالیان پیشین، بیان کرد: از آموزش عالی چنانکه  از نامش پیداست انتظار می‌رود به تأثیرات مطلوب در فرهنگ و تعالی ارزش‌های جامعه بیفزاید.

فراستخواه در ادامه افق‌های پیش‌روی آموزش عالی قرآنی را که به خلق فرصت‌های جدید در این حوزه می‌انجامد، تشریح کرد و گفت: رسانه‌ای شدن آموزش عالی قرآنی جهت تولید معنا برای مخاطبان شبکه‌های فرانوین، میان‌رشته‌ای شدن آموزش عالی قرآنی جهت پویایی و مسئله‌گرا شدن توسعه آموزش عالی قرآنی و بین‌المللی شدن آموزش عالی قرآنی به‌عنوان مدلی جدید از توسعه مطالعات و مؤسسات این حوزه، نمونه‌هایی از رویکردهای جدید توسعه آموزش عالی قرآنی است که کشف ابعاد مختلف این رویکردها و دستیابی به نمونه‌های بیشتر در طرح الگوی گسترش آموزش عالی قرآنی دنبال می‌شود.

در این جلسه همچنین آیین‌نامه نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار گرفت که با قید اصلاحات مطروحه در جلسه، جهت ارائه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید.

captcha