به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله روحالله قرهی، رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) و مفسر قرآن،ضمن بازدید از ایکنا و اقامه نماز ظهر، ضمن بیان سخنانی در نمازخانه ایکنا اظهار کرد: ما باید یاد بگیریم که قرآن همه راه ماست. اگر کسی فهمید قرآن دو بعد ظاهری و باطنی دارد میتوان گفت که حقیقت قرآن را درک کرده است. به نظر من باطن قرآن حقیقت قرآن است. و حقیقت قرآن در قرآن ناطق است؛ و قرآن ناطق همان امام معصوم(ع) و ولایت است.این بزرگواران به قرآن حقیقی اتصال پیدا کردند. باور کند قرآن نسخهای برای همه ازمنه است.
این مفسر قرآن افزود: خدا گواه است اگر در زندگی فردی و اجتماعی خود به یکی از آیات قرآن عمل کنیم به قدری به ما عنایت میشود؛ و درهای بسته به روی ما گشوده میشود که به قوه مخیله ما وارد نمیشود.
مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در ادامه گفت: اگر با قرآن باشید سیّاس و کیّاس میشوید. اگر با قرآن باشید به اخلاق الهی متعهد میشوید. متخلق به خلق الهی سیاسی و کیاس هم هستند. اینگونه نیست که ابای خود را بر دوش بگذارند و برایشان مهم نباشد که در دنیا چه میگذرد. به نظر من تمام علوم در قرآن است ما میتوانیم با تمسک به قرآن به همه علوم دست بیابیم.
قرآن دریایی از علوم است
وی در خطاب به خبرنگاران گفت: اینکه شما در اینجا کار میکنید توفیق الهی است. من چهرههای مومن و متدین خوبی میبینم. کار کردن در اینجا را به عنوان شغل نبینید نگوید من اینجا آمدم که شغلی داشته باشم؛ اینجا شما با قرآن محشور هستید با دریایی ازعلوم.
قرهی افزود: من به همراه چند تن از دوستان «قانون» ابن سینا را خواندیم. در این کتاب ما نکاتی را درآوردهایم که تنها شیخ الرئیس ابوعلی سینا که هم فقیه، فیلسوف و منطقدان است به آنها رسیده است. کتاب« شفا» ابوعلی سینا غوغاست. من در درس خارج اصول و خارج فقه خود بارها عرض کردم نویسنده «کفایه الاصول» آخوند خراسانی نکات فلسفی دارد و بسیاری از این نکات را از شفای ابوعلی سینا اخذ کرده است.و اعتقاد راسخ دارم که بیشتر این مباحث را ابوعلی سینا از قرآن گرفته است.
قرهی افزود: قرآن دریاست؛ فقط تنها کسانی میتواند به معنای قرآن دست بیابند که به تقوا رسیده باشند. ما روایاتی داریم که بر مبنای آن قرآن 7 ظاهر دارد و 70 باطن. شاید ما به ظاهر قرآن هم نرسیم؛ چه برسد به باطن. پس باید برویم سراغ اخلاق، با اخلاق کار کنیم. کسی که برای قرآن کار میکند باید اخلاق کردار و چشم او قرآنی باشد.
این مفسر قرآن افزود: کسی که چشم گناه دارد امام زمان را نمیتواند ببیند. بطن قرآن را نمیتواند ببیند. من ازچشم، گوش و دهان را تعبیر به مثلث وجودی میکنم. اگر این سه را را حفظ کنیم از گزند گناه دور میشویم. سعی کنید از دهانتان لقمه شبهه ناک بیرون نکنید چه برسد به لقمه حرام. مادر من همیشه به ما توصیه میکرد لقمه را مواظب باشید. اگر نورحکمت میخواهید لقمه خود را مواظب باشید. اگر زبان خود را حفظ کنیم دروغ نگویم، تهمت نزنیم، غبیت نکنیم و فحاشی نکنیم میتوانیم به باطن قرآن برسیم.
تفسیر جز به تقوا به وجود نمیآید
وی افزود: علامه حسنزاده آملی در جایی گفت بعضیها به ظاهر تفسیر قرآن دارند ولی بیشتر تحقیر قرآن است. تفسیر الا به تقوا به وجود نمیآید. قرآن آنقدر عجیب است که ما هنوز قرآن را نشناختهایم. میدانید چرا پروردگار عالم حروف مقطعه آورده است چرا میگوید الف و با حرکت نگفت؟ چون میخواهد به ما بفهماند که حرف، حرف قرآن معنا دارد. الف، لام، میم. بعضیها میگویند چون در سوره بقره الف، لام و میم بین حروف بیشتر است این حروف در ابتدایی سوره آمده است. البته اینها ظواهر قرآن است. این تفسیر خوب است ولی منظور چیز دیگری است.
حفظ قرآن برکت برای زندگی میآورد
آیتالله قرهی اظهار کرد: امام حسین(ع) و امام صادق فرمودند اگر امام زمان را درک میکردیم خادمش میشدیم؛ ما همیشه شنیدهایم باید خادم جد و جده باشیم نه برعکس. ما در دوران امام زمان(عج) زندگی میکنیم؛ اما چقدر با امام زمان حرف میزنیم. من در بحث اخلاق بارها گفتهام و روزی یک را آیه حفظ کنیم؛ چون سربازان امام زمان همگی حافظ کل قرآن هستند؛ گاهی میشنوم با روزی یک آیه نمیشود قرآن را حفظ کنیم. ولی من میگویم بله با روزی یک آیه شروع کنیم میشود. چرا که حفظ قرآن برای زندگی برکت میآورد.
وی اظهار کرد: یاد امام زمان باشید و برای سلامتی ایشان دعا کنیم که «الله» حافظش باشد. شما هم در خبرگزاری خود ساعتی را برای دعایی سلامتی امام زمان اختصاص بدهید. کسی دائم یاد امام زمان باشد هر ساعت یاد امام باشد آن آقای کریم او را فراموش نمیکند.
قرهی تشریح کرد: وقتی به امام زمان متصل شدی به علم بیانتهای پروردگار عالم متصل شدهای. پس تقوا و یاد امام زمان را فراموش نکنید. قبل از خواب دقایقی با امام زمان حرف بزنید. اگر هر کسی هر شب با امام زمان حرف بزند دو یا سه دقیقه حرف بزند و بگوید امام ما را سرباز خود کنید. کاری کنید که من در این هیاهوهای دنیوی غرق و گم نشوم شما عنایت کنید؛ شما چشم خدا هستید.
وی در آخر گفت: اگر هر کس قبل از خواب با امام زمان حرف بزند به یک سال نرسیده خود به نکاتی میرسد البته نباید منقطع شود.اگر انسان اتصال با امام زمان داشته باشد و برای مادرش قسم بخورد و برای آن فاتحه بخواند بگویید میدانیم مادر خود را دوست دارید عنایتی به ما کنید. اگر گره باز نشد و قلبتان گشوده نشد او را به بیبی عالم حضرت فاطمه و حضرت زینب(س) قسم بدهید و بگویید به حق دو بانوی که را خیلی دوست دارید مرا یاری کنید.