کد خبر: 3444384
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر تبیین کرد:

عفو و گذشت؛ کلیدواژه ارتباط اجتماعی مسلمین است/ ویژگی‌های جامعه متمدن اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم گفت: از دید قرآن، عفو برای درون مرز است و در برون مرزی، جای عفو نیست بنابراین عفو و گذشت؛ کلیدواژه ارتباط اجتماعی مسلمین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 16 آبان در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری با بیان اینکه نظام آفرینش بر حق آفریده شده است گفت: نظام هستی باطل را بالا می‌آورد و در نظام آفرینش بالاخره حق پیروز می‌شود و هیچ چیزی در عالم نیست مگر بر نظام علت و معلولی که صادر اول خداست و مابقی در زنجیره این صدور قرار دارند.

وی ادامه داد: وقتی فرمود پرنده ها را در آسمان نگه می دارد نباید تصور کرد که خدا بدون واسطه آن را نگه می‌دارد بلکه براساس نظم دقیق علمی که ناظم آن الله است این کار انجام می شود و خدا طوری پرنده را آفرید که با بال زدن نیرو بگیرد و حرکت کند و در آسمان پرواز کند.
این مفسر قرآن بیان کرد: جمله کوتاه حضرت موسی(ع) در سوره مبارکه «طه» «ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی» به سه نظام عقلی اشاره دارد. ابتدا فرمود او کسی است که خلق و افرینش هر چیزی را به او اعطا کرد سپس اسباب رشد به آنان داد و راه را هم نشان داده که به مقصد برسند؛ یعنی نظام فاعلی، داخلی و غایی را بیان کرده بنابراین سطح آب طوری تنظیم شده که کشتی‌پذیر است و مشخص کرده که باد از کجا برخیزد و ابرها را تلقیح کند و باردار کردن آنها را برعهده دارد و مدیریت همه اینها بر عهده خداست.
وی افزود: خلق آسمان‎ها و زمین بر روی نظم دقیق فیزیکی و ریاضی آفریده شده است و فرماندهی متافیزیکی دارد و امروز صدها داشمند بعد از صدها سال گوشه ای از این نظم را کشف کرده اند. اگر چیز ساده‌ای بود چرا بشر بعد از صدها سال گوشه ای از آن را فهمید، معلوم می‌شود که نظم دقیق علمی است زیرا عهده‌دار آن خداست.

صاحب تفسیر تسنیم گفت: اگر خدا بخواهد کسی را تنبیه کند، باد و باران و ... رسول خدا هستند و بدون اذن مرسل حرکت نمی‌کنند، باد در حالی که ساکن شد کشتی ها روی آب می مانند و این نظم دقیق ریاضی نشانه‌ای برای خردمندان است بنابراین خردمندان اگر فیض الهی را دیدند شاکر و اگر قهر الهی را دیدند صابر هستند و یا صبار که برای مصیبت بزرگ به کار می رود.
راز عقوبت گردنکشان

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: سرنشنیان کشتی‌ها به علت سیئاتی که کسب کرده اند خدا کشتی آنان را نابود می کند و البته «یعفو عن کثیر» است یعنی از بسیاری از گناهان نیز می‌گذرد. بعد توضیح داد که چرا خدا انتقام برخی را می‌گیرد و از بسیاری از گناهان می گذرد فرمود ما انتقام برخی را می گیریم تا بفهمند که حساب و کتابی در کار است و کسانی که در نشانه های ما مجادله می کنند بدانند که هیچ پناهگاهی ندارند.
انسان در دنیا، مهاجر است

وی با اشاره به هدف خلقت آفرینش برای انسان اظهار کرد: فرمود باید بدانید بشر مهاجر است و هرگز با مرگ از بین نمی رود و نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید، لذات مادی، تمتع و لذت و بهره زودگذر دنیایی است و شما در مسافرخانه هستید بنابراین هرچه عندالله است، ثابت است و باقی می‎ماند و شما در هجرتتان به عندالله می رسید و اگر عنداللهی شدید می مانید زیرا همه قافله های بشری به محضر خدا رجوع می‌کنند این تقابل نشان می دهد دنیا از دید قرآن، خیر نیست بلکه وسیله‌ای برای آزمون است .
ویژگی‌های جامعه متمدن اسلامی

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: قرآن جامعه متمدن اسلامی را شکل می‌دهد و توصیف می کند که چه کسانی هستند و ادامه می دهد افراد این جامعه ایمان دارند و بر خدا توکل می کنند، و گناهان کبیره را ترک می‌کنند و همین که معاصی کبیره ندارند خدا از صغایر می گذرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: سیئات صغیره در صورت ترک سیئات کبیره، بخشیده می شود و فواحش چون گناه زشت و عمیقی است از آن به این تعبیر یاد شده است و ادامه اینها یعنی مومنان کسانی هستند که در غضب، عفو و مغفرت را مدنظر دارند.
آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه در درون جامعه اسلامی نباید مرزی بین مومنان باشد اظهار کرد: در درون مرز اگر بین خود شیعه و مومنین و مسلمین اختلافی باشد اینها با دشمنشان نمی جنگند با دشمنی می جنگند و بدی را از پا در می آورند نه اینکه مسلمان بد را از پا در بیاورند و با اخلاق زندگی می کنند اما در برابر بیگانگان ستم‌پذیر نیستند.

وی تاکید کرد: عفو برای درون مرز است و برون مرزی جای عفو نیست فرمودند مبادا گوشه‌ای از کشور شما مورد تجاوز واقع شود و شما بی تفاوت باشید باید با استقلال زندگی کنید اما در داخل مرز با بدی بجنگید نه با آدم بد.
این مفسر قرآن بیان کرد: شما با خوبی بدی را برطرف کن سعی کن اختلاف را از بین ببر نه کسی را که با شما اختلاف دارد در این صورت او دوست حمیم و صمیمی برای شما خواهد شد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه هیچ ملت آزاده‎ای، ستم‌پذیر نیست فقط ملت زبون است که زیربار ظلم می رود تصریح کرد: البته ممکن است کسی مانند آل سعود به ظاهر مسلمان باشد ولی اینها اسلام واقعی ندارند ولی اگر کشوری واقعا اسلامی باشد مرزی میان کشورهای اسلامی وجود ندارد و نباید باشد بلکه همه مسلمین باید یدواحده باشند.
وی اظهار کرد: این جامعه متمدن اسلامی کسانی هستند که دعوت الهی را پاسخ مثبت می دهند و دستور الهی را لبیک می گویند و مشورت می کنند البته امرالله مورد مشورت نیست اما امرالناس که کجا فلان بیمارستان و خیابان و ... قرار گیرد و ... مورد مشورت باید باشد زیرا بی احترامی به آراء مردم باعث دشمنی در جامعه می شود.

captcha