حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با توجه به برپایی بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها به بررسی عملکرد رسانهها در زمینه تحقق مطالبه مقام معظم رهبری با محوریت توسعه فرهنگ قرآنی از سوی مطبوعات پرداخت.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه مطبوعات سال جاری رسانههای تخصصی قرآنی و دینی در بخشی جداگانه به ارائه و معرفی فعالیتهای خود پرداختهاند، اظهار کرد: تجمیع این رسانهها در کنار یکدیگر به خوبی بیانگر فعالیت مثبت و سازنده آنان است.
حجتالاسلام حشمتی در مقابل، عملکرد سایر مطبوعات در زمینه توسعه فرهنگی قرآنی را ضعیف ارزیابی و عنوان کرد: بجز مطبوعات تخصصی و دینی، سایر رسانهها نه تنها فعالیت محدودی دارند بلکه برخی به هیچ وجه در این زمینه ورود پیدا نکردهاند.
وی ادامه داد: برخی رسانهها از مخاطبان خوبی برخوردارند و می توانند به راحتی زمینه آشنایی مخاطب خود را با فرهنگ قرآنی ایجاد کنند، اما متاسفانه در این زمینه فعالیت خوبی صورت نگرفته است.
نیاز رسانه به فعالیت های دینی جذاب
حجت الاسلام حشمتی یکی از علل کم کاری مطبوعات در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی را عدم وجود فعالیت های فاخر و جذاب دینی و قرآنی دانست و گفت: تا زمانی که جامعه قرآنی فعالیتهای به روز و جذاب ارائه ندهد، رسانه منبعی برای اطلاع رسانی ندارد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: بسیاری از مدیران مطبوعات برای فعالیت در زمینه توسعه این فرهنگ ناب اعلام آمادگی کردهاند، اما فعالیت قابل توجهی صورت نمی گیرد که رسانه به پوشش و اطلاع رسانی آن بپردازد.
کمبود متخصص دینی در مطبوعات
وی از دیگر علل ایجاد خلأ در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی در مطبوعات را کمبود نیروهای ماهر و آگاه به مسائل دینی و قرآنی در رسانه ها برشمرد و گفت: پرداختن به فرهنگ قرآنی نیازمند افراد آگاه و متخصص در این زمینه است در صورتی که در مطبوعات کمتر شاهد حضور متخصص دینی هستیم.