عفو بین‌الملل: اعدام شیخ نمر؛ تسویه حساب سیاسی/ نعیم قاسم: زمینه‌ سرنگونی آل سعود فراهم شد
کد خبر: 3464287
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
ادامه واکنش‌ها به اعدام روحانی شیعی؛

عفو بین‌الملل: اعدام شیخ نمر؛ تسویه حساب سیاسی/ نعیم قاسم: زمینه‌ سرنگونی آل سعود فراهم شد

گروه بین‌الملل: درحالیکه جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز عربستانی با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در کشورهای جهان مواجه شده است، تولیت مسجدالحرام و مسجدالنبی با حمایت از این جنایت، مدعی شد که این اقدام باعث خوشحالی همه مسلمانان دنیا شد!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، درحالیکه جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز عربستانی با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در کشورهای جهان مواجه شده است، تولیت مسجدالحرام و مسجدالنبی با حمایت از این جنایت، مدعی شد که این اقدام باعث خوشحالی همه مسلمانان دنیا شد.!!

عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس از وزارت کشور عربستان به علت ارتکاب جنایت اعدام شیخ نمر تشکر کرد.

وی در توجیه این جنایت مدعی شد: حکم اعدام شیخ نمر و 46 فرد گمراه دیگر با استناد به احکام اسلامی صادر و اجرا شد.

السدیس در ادامه این ادعاها گفت: همه مسلمانان از مشرق تا مغرب از پیروزی حق بر باطل خوشحال شدند و ولی امر ما (پادشاه عربستان) حکم اعدام افرادی را که ارزشی برای خون بی‌گناهان قائل نبودند و درپی برهم زدن امنیت و فتنه‌گری بودند، امضا و با این کار باطل را ریشه کن کرد و مردم را از شر آنها حفظ کرد!

عفو بین‌الملل: اعدام شیخ نمر تسویه حساب سیاسی بود


مدیر سازمان عفو بین‌الملل در خاورمیانه، جنایت مسئولان سعودی در اعدام 47 نفر از جمله آیت‌الله نمر باقر النمر را تسویه حساب سیاسی توصیف کرد.

فیلیپ لوتر خطاب به سران سعودی گفت: «شما این حکم‌های اعدام را برای حفظ امنیت اجرا کردید، اما اعدام شیخ نمر باقر النمر نشان می‌دهد که از اعدام‌ها برای تسویه حساب سیاسی با پوشش مبارزه با تروریسم استفاده کرده‌اید».

فرانس پرس به نقل از لوتر گزارش داد که اجرای حکم‌های اعدام از سوی سران عربستان تلاشی برای ساکت‌کردن انتقادها ضد نظام سعودی است و محاکمه شیخ نمر باقر النمر به وضوح غیرعادلانه بود.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کردند: عربستان که 47 نفر را در یک روز اعدام کرد، بر شمار اعدام‌های خود که درسال 2015 در این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای در مقایسه با بیست سال پیش رشد داشت، افزود.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر نمی‌توانند این افزایش اعدام را در کشوری که نظام قضایی آن فاقد شفافیت است، تفسیر و توجیه کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود مربوط به سال 2014 - 2015 اعلام کرد که این حکم‌ها غالباً پس از محاکمه‌های ظالمانه صادر می‌شود.

شیخ نعیم قاسم: اعدام آیت‌الله النمر؛ زمینه‌ساز سرنگونی آل سعود

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان جنایت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر  را زمینه ساز سرنگونی نظام آل سعود دانست.

شیخ نعیم قاسم اعدام شیخ نمر باقر النمر را نتیجه حق طلبی و عدالت‌خواهی وی دانست.

وی افزود: اعدام علامه نمر باقر النمر مهر تأییدی بر حق طلبی وی و نشانه ذلت و ضعف نظام خودکامه آل سعود است.

شیخ قاسم تأکید کرد: آل سعود به اوج ضعف خود رسیده است و گورش را به دست خودش حفر می‌کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد : آل سعود نمونه بارز یک نظام بزدل و قدرت طلب است که از میدان رویارویی با اسرائیل فرار می‌کند و مسلمانان مبارز و بی‌دفاع را می‌کشد.

عمار حکیم: اعدام شیخ نمر غیر انسانی است

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد که اعدام شیخ نمر باقر النمر مغایر با ارزش‌های انسانی و آموزه‌های ادیان است.

سید عمار حکیم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تأسف و اندوه خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی را دریافت کردیم. چنین اقدامی شأن روحانیونی که در عرصه اسلام فعالیت می‌کنند رعایت نکرد و در زمانی که منظقه در شرایط استثنائی قرار دارد و با چالش‌ها و خطرهای زیادی مواجه است برای مسلمانان نگران کننده است و سبب ناامنی و بی‌ثباتی در عربستان سعودی و سراسر منطقه می‌شود.»

وی افزود: «ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و آن را سرکوب آزادی بیان و مغایر با ارزش‌های انسانی و (ادیان) آسمانی می‌دانیم. در این خصوص، ما موضع فرا مرزی امام محسن الحکیم(قدس) را به یاد می‌آوریم که خواستار لغو حکم سید قطب و دیگر علمای مسلمان شده بود.»

پشت پرده اعدامها در عربستان

سعد الفقیه، معارض عربستانی و رئیس دفتر سیاسی کمیته دفاع از حقوق مشروع، اعدام‌های اخیر در عربستان را با تحولات و اوضاع خاندان حاکم و رقابت برخی از اعضای آن برای نفوذ بیشتر مربوط دانست.

وی در توئیتر خود با اشاره به اعدام‌های اخیر در عربستان نوشت: حکم‌های اعدام از سوی یک نظام نامشروع و دادگاه‌های غیر قانونی صادر شد، باید عاملان صدور این حکم‌ها در آینده به جرم قتل تحت پیگرد قرار بگیرند.

سعد الفقیه درباره دلیل انجام این اعدام‌ها در این برهه زمانی و اینکه چرا شماری از شیعیان عربستانی اعدام شدند، گفت: زمان انجام این اعدام‌ها ارتباطی با حکم دادگاه و یا منافع کشور و امنیت مردم ندارد، بلکه این اقدام به تحولات و اوضاع خاندان حاکم و رقابت برخی از اعضای آن برای نفوذ بیشتر مربوط است.

الفیقه ادامه داد: پس از آنکه محمد بن نایف همه نفوذ خود را به جز در وزارت کشور از دست داد، تلاش کرد با استفاده از قدرت باقیمانده خود در وزارت کشور نفوذ خود را دوباره به دست بیاورد.

این معارض سعودی گفت: بن نایف به دنبال آن است که اعتماد خاندان حاکم را به دست بیاورد به صورتیکه او را تضمین‌کننده بقای این خاندان بدانند. وی همچنین به دنبال کسب حمایت هرچه بیشتر آمریکا در مقابل بن‌سلمان است و می‌خواهد با این کشتار جمعی، در چشم آمریکایی‌ها به عنوان «شکست دهنده تروریسم» جلوه کند.

وی افزود: ولی نتیجه همه این اعدام‌ها، برعکس خواهد بود و بن نایف به خواست خود نخواهد رسید.

مطالب مرتبط
captcha