شیخ نمر برای تساوی حقوق شهروندی در عربستان تلاش کرد/ اتهام بی‌اساس تروریسم به روحانی شیعی
کد خبر: 3464099
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
خطیب جمعه بیروت در گفت‌وگو با ایکنا:

شیخ نمر برای تساوی حقوق شهروندی در عربستان تلاش کرد/ اتهام بی‌اساس تروریسم به روحانی شیعی

گروه بین‌الملل: سیدجعفر فضل‌الله گفت: شیخ نمر در مبارزات خود مطالباتی اجتماعی را دنبال می‌کرد و اصلاح قانون اساسی و تساوی بین شهروندان در سطح جامعه را از اهداف خود قرار داد.

سیدجعفر فضل‌الله، روحانی شیعی لبنان، امام جمعه بیروت و فرزند مرحوم علامه «سید محمدحسین فضل‌الله»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه مخالف رژیم سعودی به اتهام انجام اقدامات تروریستی منطبق با واقعیت نیست.

وی افزود: امیدوار بودیم که حکومت عربستان از اعدام شیخ نمر صرف‌نظر کند به ویژه که اقدامات این روحانی شیعی در حد سخنرانی و بیان نظر مخالف بود و به دلیل این گونه اقدامات نمی‌توان کسی را تروریست خواند و حکم اعدام  علیه وی را توجیه کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بخشی از جامعه عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند و اگر اقدامات منفی علیه این اقلیت صورت بگیرد، بدون شک آثار چنین اقداماتی در تمامی جامعه منعکس خواهد شد.

آل‌ سعود باید پیامدهای اعدام شیخ نمر را پیش‌بینی می‌کرد

سیدجعفر فضل‌الله تصریح کرد: پیش‌بینی پیامدهای اعدام شیخ نمر در گسترش وضعیت بحران در جامعه عربستان پیش از اقدام به این کار، امری لازم و ضروری بود که آل سعود باید به آن توجه می‌کرد.

خطیب جمعه بیروت درباره ضرورت واکنش کشورهای اسلامی به اعدام شیخ نمر گفت: بهتر است جوامع اسلامی بحران‌های موجود را از طریق گفت‌وگو و همکاری مشترک حل و فصل کنند.

سیدجعفر فضل‌الله یادآور شد: وابسته بودن سیاست‌های کشورهای اسلامی به استکبار جهانی و حماقت‌های مستقیم و غیرمستقیم صهیونیستی، امر قابل توجیهی نیست. همچنین، توطئه‌چینی جوامع اسلامی علیه یکدیگر و خدمت به سیاست‌های استکباری برای ضربه‌زدن به قدرت‌های مسلمان مسئله قابل قبولی نیست.

وی بیان کرد: مسلمانان باید خطرها و چالش‌های پیش‌روی امت اسلام را بدون توجه به تنوع مذهبی و مرزهای جغرافیایی شناسایی کنند و به مقابله با آنها بپردازند؛ زیرا اگر کشورهای اسلامی با این چالش‌ها مقابله نکنند، سیاست‌های بیگانگان به همه کشورهای بزرگ و کوچک منطقه آسیب خواهد رساند.

سیدجعفر فضل‌الله در ادامه به اتهامات شیخ نمر مبنی بر انجام اقدامات تروریستی و توجیه حکم اعدام وی به این بهانه اشاره کرد و گفت: به نظر من این اتهامات با واقعیت منطبق نیست.

وی توضیح داد: اعتراض به سیاست‌های دولتی و انتقاد به رویکردها را نمی‌توان در چارچوب اقدامات تروریستی طبقه‌بندی کرد. به ویژه این که شیخ نمر تنها خواسته‌هایی از قبیل اصلاح قانون اساسی و تساوی بین شهروندان در سطح جامعه را مطرح می‌کرد.

این روحانی شیعی لبنان در پایان حکومت‌ها را به ایجاد فضای باز برای ملت‌ها، گفت‌وگو با آن‌ها و شنیدن صدای آنها دعوت کرد و خطاب به آن‌ها گفت: خشونت دستاوردی جز واکنش خشونت‌آمیز در پی نخواهد داشت.

مطالب مرتبط
captcha